2025-06-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Kan tänka mig att det bli revolut i Iran om detta har SKETT, alla i Iran kommer att fira.
Japp jag tror kriget är över massiva bombningar i kväll mot iran sedan förhandlingarna senare i veckan.
Citera
2025-06-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja, nu får vi se vilket jättevapen Iran kommer med. Om dom har atomvapen är det väl frågan om dom vågar använda det.
Vi får se.

Inget tyder på att dom har tillräcklig hjärnkapacitet för att lyckas tillverka något sådant! Verkar mest vara brända nötter som härjar.
Citera
2025-06-16, 19:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
https://x.com/Philipp27960841/status/1934630617934606470?t=9H0Iiuz2Rhl9j3CldbNs7Q&s=19
Tror ändå Khamenei dog här i sin bunker civila säger att dom hoppas han dog och han befann sig säkert där dom viste var han var och gömde sig som en lite råtta. Han är antagligen död men inte bekräftat än men blir antagligen det i morgon
Man kan ju hoppas på att han gömde sig där Vore intressant se Irans reaktion om det skulle visa sig att gubben dött. Han är ju rätt så betydelsefull så det skulle nog ta hus i helsike.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Hangarfartyg utanför Iran är "sitting Ducks"
T.o.m Houthis lyckades träffa amerikanska krigsfartyg.
Det funkar inte att krossa ett stort land som Iran enbart genom att avfyra missiler från havet.
De måste invadera och det finns inte trupper så det räcker för detta.
Iran kommer isåfall att bli "the graveyard of the US empire"
Det stämmer bara för länder där befolkningen gillar och respekterar sin ledare. För t.ex. en Khamenei, Putin eller Hussein så räcker det med att få ledaren att se svag ut så löser opportunister och befolkningen resten.

Israel har inga ambitioner att åstadkomma något mer än ett uppror i Iran och att Irans kärnvapenprogram sprängs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Den israeliska regimen kan falla om folket tröttnar på krig. Men som det ser ut för tillfället tror jag att den iranska regimen löper större risk/chans att falla.

Nej jag tror inte Pakistan är intresserade av att upphöra att existera som land.

Om Kina beslutar sig för att försöka invadera Taiwan så kan det eskalera till en konflikt av en sådan magnitud som vi inte har sett sedan WWII. Därför gör USA klokt i att inte ödsla så mycket missiler mot Iran.
Ja under normala förhållanden om CIA/Mossad nöjt sig med terrordåd inne i Iran som de brukar så tror jag risken finns för regimen
Men när ärkefienden Israel som ägnar sig åt folkmord i Gaza angriper och dödar civilbefolkningen i Iran så kommer folket att sluta upp kring regimen även om den är relativt impopulär. Så fungerar det i alla länder.
Då återstår bara att krossa Iran rent militärt och det är en annan femma.
Men allt kan givetvis hända.
Citera
Medlem
SpOeNdis avatar
"Thank you, Pakistan!“
— the Iranian parliament chants

President Pezeshkian and members of the Iranian parliament thank Pakistan for its support.

"Today, all Islamic countries must unite. Yesterday, the Pakistani Senate approved a decision to support Iran in the fight against the disgusting policies of Israel and to support us in all positions where it is necessary“

Pakistan, en kärnvapenmakt, ställer sig på irans sida?

https://t.me/myLordBebo/70074
Citera
2025-06-16, 19:44
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tror inte någon hade lovat 1000 isf men kan varit ett ”nödvändigt” svar för att iaf några iranier skulle se att dom skickade något.
Vet ju inte heller om det var bara 10 men israeliskt flyg/drönare kan ju ha attackerat några mål (TEL) inom Iran i preventivt syfte.
De sa i alla fall att nattens attack skulle var 200 gånger värre än förra natten. Då skickade de 50-60 st.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Hur/vart kan man se vart dom befinner sig?

Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Tanken är att hangarfartygen ska byta av varandra. Men de kan komma att överlappa lite längre än vanligt. Ytterligare jagare är på väg. Just nu finns tre Arleigh Burke-klass utanför Israel men det ska tydligen bli fler.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Japp jag tror kriget är över massiva bombningar i kväll mot iran sedan förhandlingarna senare i veckan.

inga förhandlingar tror jag på däremot fängelse eller dödsstraff för iranska politiker och eliten + installationen av en ny statsskick i Iran.
Citera
Medlem
Khameini har inte varit synlig sedan den 13 juni. I ett krig borde väl högste ledaren framträda på samma sätt som Winston Churchill gjorde och utlova blod svett och dårar.

Ja han är troligen död. Konstigt dock att dom har så dåliga bunkrar. Alla Putins bunkrar är starkare, mycket säkrare.
Citera
2025-06-16, 19:45
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Kan tänka mig att det bli revolut i Iran om detta har SKETT, alla i Iran kommer att fira.

Många i Iran kommer att fira, andra kommer att göra motstånd och det kommer att bli inbördeskrig. Islamismen hade inte haft makten så här länge utan avsevärt folkligt stöd. Men i bästa fall kan det bli kortvarigt.

Sverige borde förbereda sig för att skicka hem alla iranska flyktingar så att de kan hjälpa till att göra upp med det islamistiska arvet och bygga upp sitt land igen.
Citera
2025-06-16, 19:45
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
"Thank you, Pakistan!“
— the Iranian parliament chants

President Pezeshkian and members of the Iranian parliament thank Pakistan for its support.

"Today, all Islamic countries must unite. Yesterday, the Pakistani Senate approved a decision to support Iran in the fight against the disgusting policies of Israel and to support us in all positions where it is necessary“

Pakistan, en kärnvapenmakt, ställer sig på irans sida?

https://t.me/myLordBebo/70074
Ingen tror på det där med tanke på USA:s förbindelser med Pakistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in