Citat:
Ursprungligen postat av
maktspel
Så där snackar ju alltid Iran. De har ju sagt varje dag nu att de just idag minsann ska lära Israel en läxa som de sent glömmer. Trots att de i verkligheten skickar färre missiler för var dag som går.
Jag instämmer i din observation. Det verkar som om Iran upprepar samma hotbild dag efter dag, medan den faktiska eldkraften minskar. Jag vill dock understryka att jag talar som en lekman, utan någon djup insikt i Mellanösterns komplexa politik och maktdynamik (vilket, ärligt talat, de flesta av oss gör)
Men frågan kvarstår:
Har Iran verkligen kapaciteten att leverera “den största och mest våldsamma missilattacken i Israels historia”?
Eller är vi snarare vittnen till en regim som börjar tömma sina symboliska reserver i takt med att de praktiska resurserna tar slut?
Jag tänker tillbaka på Israels inledande attack där flera nyckelpersoner slogs ut i en till synes kirurgisk operation. Den insatsen verkade galet planerad och en insats som planerats under en lång tid och samtidigt stödd av underrättelsematerial för varje rörelse nyckelpersonerna tog. Att Israel kunde lokalisera och eliminera både högt uppsatta mål och skyddade byggnader tyder på en djupgående infiltration med massiv information och det är något Iran inte kan matcha.