Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Jag ser inte hur det skulle gå till i realiteten. Israel har redan slagit ut stora delar av den infrastruktur och de fordon som behövs för att samtidigt avfyra ett stort antal robotar. Det känns mer som om uttalandena är till för att bolstra moralen hos sin egen befolkning, än som något reellt hot. På samma sätt som när Adolf satt och svamlade om jätteinsatser med jetflygplan och arméer som inte längre fanns nere i sin bunker.
Ja, frågan är väl hur sugna befolkningen är på detta, jag har en del kontakter i Iran och de säger att de flesta mest är oroliga för sina egna liv. När det gäller kampviljan mot Israel så beskrivs den väl som ambivalent då regimen är mer hatad än Israel.
De tog dock Netanyahu’s varning på allvar och de som är boende i Teheran försöker ta sig bort men verkar vars problem med vägspärrar och brist på både bensin och annat.
Märkligt dock att regimen inte säger någonting alls utan att de behöver få informationen ifrån ”fienden”.
Nu är ju dessa stadsboende och universitetsutbildade människor och de är säkert inget tvärsnitt av befolkningen.
Jag skulle vilja veta hur i helvete det går för Iranska armén och hur stödet egentligen ser ut.
Det mesta verkar ju ha gått till att kväsa befolkningen när man kollar hur stor armén är.
Basij är väl mest huliganer på mopeder, eller frivilliga som är och härjar tillsammans med milliser i övriga länder.
Artesh (reguljär armé)
~420,000
IRGC (Revolutionsgardet)
~190,000–250,000
Basij (reserv/milis)
Hundratusentals (miljontals registrerade)