2025-06-14, 23:59
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk

rysslands utveckling och införande av FAB's och den ökande flottan av plattformen su-34, som ukraina inte ännu kan göra något åt.
Har du glömt att uppdatera ditt översättningsprogram?
Ingen svensk skulle skriva så uselt.

På vilket sätt skulle SU-34 vara omöjligt att skjuta ner?
Citera
2025-06-15, 20:38
Medlem
Det begynner å bli svart i Russland - jernbaneselskapet RZhD sitt frakt volum har sunket 20 måneder i strekk. Det er kanskje ikke nok krigsmateriell å transportere lengre?

The load on Russian Railways (RZhD) has been falling for 20 consecutive months, effectively bringing the national operator to the verge of bankruptcy. Some 300,000 carriages, or almost 20% of the entire fleet, stand idle.

https://www.ukrinform.net/rubric-economy/4004381-russian-railways-on-brink-of-bankruptcy-ukraine-intel.html
Citera
2025-06-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Har du glömt att uppdatera ditt översättningsprogram?
Ingen svensk skulle skriva så uselt.

På vilket sätt skulle SU-34 vara omöjligt att skjuta ner?

Vet du inte det kanske du skall ta reda på det.

Men det har med det ukrainska luftförsvarets räckvidd att göra, planen släpper FABs utanför deras räckvidd.
Rysslands luftförsvar hindrar t ex f-16 att komma inom räckvidd för robotarnas räckvidd. Därför blir inte dessa nedskjutna och FABs fortsätter att fällas.

själva bomben i sig verkar vara lika omöjlig att förhindra också.

Ang min svenska, så verkar det vara något jag lider av utan att veta av det, eller ett vanligt förminskande argument för mina svar, som i sig är sant och svårt att bemöta på annat sätt.
Citera
2025-06-15, 22:09
Medlem
amentjeinas avatar
Citat:

Men det har med det ukrainska luftförsvarets räckvidd att göra, planen släpper FABs utanför deras räckvidd.
Rysslands luftförsvar hindrar t ex f-16 att komma inom räckvidd för robotarnas räckvidd. Därför blir inte dessa nedskjutna och FABs fortsätter att fällas.

Ang min svenska, så verkar det vara något jag lider av utan att veta av det, eller ett vanligt förminskande argument för mina svar, som i sig är sant och svårt att bemöta på annat sätt.

Du menar som i fallet förra veckan där en f-16 sköt ner en su-35?
Citera
2025-06-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amentjeina
Du menar som i fallet förra veckan där en f-16 sköt ner en su-35?

Nu var ämnet SU34 som plattform för FABs och varför "ukraina" inte kan skjuta ner dem
Citera
2025-06-16, 00:46
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Jaha, du förstår inte att det är vad jag gör, jag frågade dig om info
Jag antog du kunde förklara eftersom det är du som skrev inlägget.
[/quote]

[/quote]
Citat:
.Ang min svenska, så verkar det vara något jag lider av utan att veta av det, eller ett vanligt förminskande argument för mina svar, som i sig är sant och svårt att bemöta på annat sätt.
jag reagerade på att du kallar flygplan för "plattform", känns osannolikt att en svensk skrivit så men är du svenne så ber jag om ursäkt.
Angående SU-34 så det inget jaktplan utan ett attackplan som primärt utför precisionsanfall på relativt låg höjd.
Dessutom sköt sovjet ner ett U2 med luftvärnet S-75 Dvina redan 1960, Detta system och nyare varianter borde finnas även i Ukraina.

Serberna sköt ner ett F-117 Nighthawk med S-125 Neva 1999.
Citera
2025-06-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh

det kallas faktiskt plattform, vapenplattform.
Vissa missiler har olika plattformar, fast det är samma missiler, en del kan avfyras både från flygplan, eller från fasta monteringar på bilar, båtar eller liknande på land eller hav.

i den första delen så tror jag förklarade vad jag menade?
SU34 är tydligen tänkt att ersätta TU22, vilka råkade lite illa ut häromveckan, dvs en plattform för missiler och bomber, annars verkar den kunna fylla flera roller. Men de sista två åren så har det varit SU34 som fällt FABS.
"The Su-34 is planned to eventually replace the Su-24 tactical bomber and the Tu-22M long-range bomber."

Jag har inte sett den användas som du beskriver den. däremot SU27 används i den rollen mot markmål, vilket är betydligt mer robust än SU34, jämförbart med A10 Warthog, tål en väldig massa stryk. Men jag är ingen flygnörd så... jag har bara läst lite om SU34 då den har en så pass stor roll/betydelse.
Senast redigerad av plastdunkk 2025-06-16 kl. 14:06.
Citera
2025-06-16, 17:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det begynner å bli svart i Russland - jernbaneselskapet RZhD sitt frakt volum har sunket 20 måneder i strekk. Det er kanskje ikke nok krigsmateriell å transportere lengre?

The load on Russian Railways (RZhD) has been falling for 20 consecutive months, effectively bringing the national operator to the verge of bankruptcy. Some 300,000 carriages, or almost 20% of the entire fleet, stand idle.

https://www.ukrinform.net/rubric-economy/4004381-russian-railways-on-brink-of-bankruptcy-ukraine-intel.html

Det handlar nog mest om att de inte får betalt för de militära transporterna.
Citera
2025-06-17, 21:01
Medlem
Hva er det egentlig med russere, for vi ser gang på gang at de oppfører seg mer som dyr.
Her kan vi se forandringen på en ukrainer etter 3 år med tortur og fangenskap helt utenfor loven.
Han kunne like godt ha kommet ut fra en av konsentrasjonsleirene til Hitler.

https://www.instagram.com/p/DK9XQHhNZfU/
Citera
2025-06-18, 15:04
Medlem
Serbien beställer nu 12 st franska Rafale stridsflygplan, och gissningsvis är det a) en önskan om närmande till EU och b) Rysslands problem med kriget i Ukraina som gör att Serbien väljer att INTE köpa fler ryska vapen.

"Serbien har tagit ett markant steg mot att modernisera sitt militär med en omfattande investering i toppmoderna stridsflygplan, rapporterar Militarnyi. Landet har säkrat 12 Rafale-plan från Frankrike till ett totalt pris på 2,7 miljarder euro, motsvarande cirka 3,1 miljarder dollar."

"Serbien har redan betalat en handpenning på 823,5 miljoner euro och täcker resten genom detta storskaliga lånearrangemang. Bland de medverkande bankerna återfinns bland annat Natixis, Société Générale och Crédit Agricole, där Crédit Agricole ensam står för över 345 miljoner euro i finansiering."

"Enligt finansminister Mali förväntas det första Rafale-planet levereras i början av 2028, varefter leveranserna sker med en takt av ett plan per månad. ”Vårt mål är en fullständig förbättring och modernisering av flygvapnet som del av en bredare upprustning,” sade Mali i parlamentet."
Citera
2025-06-27, 19:42
Medlem
Ukraina skal ha ødelagt 2 SU-34, og skadet to andre SU-34 på en flyplass i Volgograd regionen.

https://global.espreso.tv/military-news-ukraine-destroys-two-russian-su-34-aircraft-in-volgograd-region
Citera
2025-06-27, 22:45
Moderator
vfs avatar
Citat:

i den första delen så tror jag förklarade vad jag menade?
SU34 är tydligen tänkt att ersätta TU22, vilka råkade lite illa ut häromveckan, dvs en plattform för missiler och bomber, annars verkar den kunna fylla flera roller. Men de sista två åren så har det varit SU34 som fällt FABS.
"The Su-34 is planned to eventually replace the Su-24 tactical bomber and the Tu-22M long-range bomber."

Su-34 tar inte alls lika mycket vapenlast som Tu-22 och har dessutom betydligt sämre räckvidd.
Den kan inte alls ersätta Tu-22 som strategiskt bomflygplan.

Citat:
Jag har inte sett den användas som du beskriver den. däremot SU27 används i den rollen mot markmål, vilket är betydligt mer robust än SU34, jämförbart med A10 Warthog, tål en väldig massa stryk. Men jag är ingen flygnörd så... jag har bara läst lite om SU34 då den har en så pass stor roll/betydelse.

Su-27 har inte alls samma roll som A-10 då det primärt är ett jaktflygplan. A-10 har dessutom en mycket större skyddsnivå än Su-27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in