2025-06-16, 09:07
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterHansson
Det är dåligt förslag, kommer bara öka kriminaliteten.
Som ovan skriver, det kommer missbrukas att bli av med folk.

Skall de bo i husvagn i framtiden? Ok, med mig, men ja, det kan bli trailerparks för kriminella.
Citera
2025-06-16, 09:11
Medlem
Pinoputchins avatar
Vilken kriminalitet för att bli vräkt? Om jag röker en holk, ska jag bli av med min lgh då?
Citera
2025-06-16, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Vilken kriminalitet för att bli vräkt? Om jag röker en holk, ska jag bli av med min lgh då?
Man kan ju hoppas på ministrar som köpt aktier de haft inside information om, gjort dåliga kompisrekryteringar, tagit bostäder från våldsutsatta etc.
Citera
2025-06-16, 09:35
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Man kan ju hoppas på ministrar som köpt aktier de haft inside information om, gjort dåliga kompisrekryteringar, tagit bostäder från våldsutsatta etc.
Ja där har du en bra sak, politiker! Politikersvin som tillskansat sig en lägenhet på oklara grunder tex.
Citera
2025-06-16, 09:37
Medlem
Tidigare så har bostadsrätter köpts in av kommuner till nyanlända. Detta hände i huset bredvid med nybyggda, dyra bostadsrätter. Nu är det kaos i detta hus. Så det är inte säkert att de själva har betalat för dessa, det har vi skattebetalare gjort som har sparat i många år för att kunna köpa en lägenhet. Och då ska det väl inte vara några problem att vräka? Men då blir de väl "kränkta" och begär skadestånd.
Citera
2025-06-16, 09:47
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Tidigare så har bostadsrätter köpts in av kommuner till nyanlända. Detta hände i huset bredvid med nybyggda, dyra bostadsrätter. Nu är det kaos i detta hus. Så det är inte säkert att de själva har betalat för dessa, det har vi skattebetalare gjort som har sparat i många år för att kunna köpa en lägenhet. Och då ska det väl inte vara några problem att vräka? Men då blir de väl "kränkta" och begär skadestånd.
Måste vara jobbigt att köpa en bostadsrätt på sin ålders höst och sedan bli granne med Ali Baba och dom fyrtio rövarna, surt sa räven.
Citera
2025-06-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Självklart vill ingen ha någon kriminella granne med vad det kan innebär, men oavsett så behöver ju faktiskt de ha tak över huvudet som alla andra.
Om ingen vill ha dem boende i närheten, så var ska de då bo, ifall de inte sitter i fängelse?

Gränsen borde gå vid att de sköter sig och inget har hänt i föreningen.
Att utgå från en ev. risk för skjutning är ju långsökt som bara den.
Man kan ju inte vräka folk för något som man utgår kanske kan hända i framtiden, då kan man ju lika bra börja vräka folk för att de har elscooter pga den ev. kan börja brinna och bränna ner lägenheten.

Magdalena Andersson vill ju lösa detta problem genom "tvångsblandningar" då de från utsatta områden ska få bo bland skötsamma svenskar. Och ännu flera skadas svårt, eller avlider, vid sprängningar i trappuppgångar. 2023-2024 skedde 278 sprängningar, och 16 oskyldiga har dött vid skjutningar och sprängningar. Så vem vill ha kriminella invandrare som grannar?
Citera
2025-06-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Magdalena Andersson vill ju lösa detta problem genom "tvångsblandningar" då de från utsatta områden ska få bo bland skötsamma svenskar. Och ännu flera skadas svårt, eller avlider, vid sprängningar i trappuppgångar. 2023-2024 skedde 278 sprängningar, och 16 oskyldiga har dött vid skjutningar och sprängningar. Så vem vill ha kriminella invandrare som grannar?

Tvångsblandning är en helt annan sakfråga, fastän den har sina likheter.
Här handlar det om att kunna vräka grannar för vad som ev. kan hända i framtiden.
Det finns absolut en risk att det kommer bli väldigt godtyckligt utifrån vad grannar känner för varandra, vilka som sitter i styrelsen, social kompetens osv, en gummilag med andra ord.
Citera
2025-06-16, 10:46
Medlem
Riktigt korkad idé.

Om man gör människor mer desperata så tar de till kriminalitet oftare och grövre kriminalitet.
Citera
2025-06-16, 10:58
Medlem
PonyStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
https://www.svd.se/a/Av12qx/kriminella-ska-lattare-kunna-vrakas-fran-bostadsratter

Vad tycker ni om att kriminella skall vräkas även om dom äger bostaden? Är detta bra eller dåligt?
Bra. Vräk de, ta alla deras tillgångar och kasta ut de på gatan.
Citera
2025-06-16, 11:03
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Frågan är helt enkelt: Vem är kriminell/vad räknas som kriminalitet i dessa fall?

Samröre med gängkriminella? Hur definieras ”samröre”? Räcker det med att man känner nån som känner nån som …
Betala en hantverkare (företagare) svart ovetandes om att denne har kriminella kontakter?
Lyssna på Yasins låtar?

Som gjort för moralpanik.
Citera
2025-06-16, 11:05
Medlem
Folk måste bor nånstans, det blir inte bättre att folk blir hemlösa. Däremot om kriminalitet skapad stora problem för andra och sätter de i livsfara så borde man tänka på boendesituation där oskyldiga inte kan drabbas.

Mina grannar höll på att bajsa på sig när en tjej med missbruksproblem hyrde ut i andra hand i vår brf. Jag bodde i samma trappuppgång och upplevde inte så mycket problem faktiskt. Hon var trevlig och alltid hälsade tillbaka till skillnad från de bajsnödiga grannen som skrek på hans stackars familj så pass mycket att hans barn grät regelbundet. En svennebanan. Jag ringde polisen på honom ett par gånger då det gjorde fan ont att höra hans barn gråta när han fick vredesutbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in