2025-06-16, 09:16
Medlem
Iran verkar helt saknar underrättelsetjänst, man blir alltid totalt överraskade av Israels påhitt. Det var samma sak man de exploderande personsökarna för ett par år sedan. Ska de aldrig lära sig?
Citera
2025-06-16, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Stort T för tvek på att USA kan det Kina själv skulle nog skära kulorna av USA idag...

Inte ännu. Det kommer aldrig att ske utan väpnad konflikt, Kina måste hålla sig i skinnet. Det vet dom om, annars skulle det vara helt annorlunda i världen idag.

Överskatta inte Kina, och underskatta inte Pentagon.
Citera
2025-06-16, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Varför vill Israel dra in USA i kriget?

För att Israel inte vinner mot Iran.

Det är alltid bättre att vara fler när man slår en. Men en av orsakerna är att Israel saknar tillräckligt stora bunkerbusterbomber.

Sen är frågan vad betyder vinna i sammanhanget för Israel?

1 Försena Irans kärnvapenprogram - Det är ett måste för Israel

2 Regime change - Bra men inte ett måste

3 Försvaga regimen - Bra men inte ett måste

Iran

1 Regimen överlever - Ett måste för regimen

2 Kärnvapen - Nej inte ett måste. Framtiden ger fortsatt chans.

Så båda sidor kan vinna samtidigt. Risken är att det slutar i karosell med många döda och skadade på båda sidor. Då ingen sida kan invadera den andre. Men verkar vara kapabla att lobba bomber på varandra. Då blir en fråga av. Hur mycket stryk man kan ge och hur mycket stryk man tål.

Det verkar som Israel kan ge mer stryk. Men frågan är hur mycket Israel tål. Landet är mindre Men har vissa fördelar: Iran är dumma nog att säga att de ska förinta Israel. Så det ger Israelerna ingen annan möjlighet att kämpa "till sista person". Iran fördel - Jvl stort och mycket folk. Men regimen är hatad/starkt ogillad.

Jag frågade AI med en ganska anvanserad modell (RAND-nivå. De som hade rätt om Vietnam) och då kom Israel ut som vinnare MEN inte säkert. I alla krig finns det osäkerheter.
Citera
2025-06-16, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkeofuturisten
Israel hamnar i konflikter.

Israel har sagt ja till samtliga fredsförslag som presenterats för underskrift sedan 1948.

Det är grannarnas religiöst betingade judehat som orsakar krigen med Israel.

Din "analys" är således helt tossig. Vågar vi gissa att du är en äckligt vidrig judehatare?
Citera
2025-06-16, 09:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Är det propaganda att israelerna har skyddsrum, medans det ser betydligt sämre ut med skyddsrum för civila i Iran?

Är det propaganda att Israel är i Irans luftrum och träffar mål nästan helt uteslutande utan att möta motstånd?

Är det propaganda att bara en mindre mängd av alla missiler Iran skjuter mot Israel kommer igenom Israels försvar?

Lägg av. Israel är avlägsen Iran. Om Mellanöstern vill ta ut Israel måste de sluta sig samman.

Jag vill påpeka ännu en gång, du citerade mig när jag skrev det som var synligt. Jag har inget intresse i dig alls.

Irans siktar in sig på civila mål. Troligtvis att för de vet, blir antalet döda för stora kommer kritiken inom Israel bli förkrossande för landets fortsatta krigsföring. Israel vet detta också. Troligtvis räknar de med egna döda civil men tycker nyttan är större.

Israel siktar in sig på militära och ekonomiska mål. Om de dödar allt för många civila stärker det bara Irans sak. Israel hade redan nu kunnat döda 100 000tals om det varit önskan, landet ligger ju öppet.

Vad är det i detta som är propaganda?

Detta är krig. Ingen uppvisning i godhet och barmhärtighet. Bägge länders folk har rätt att sörja sina civila förluster.

När jag läser medier i de båda länderna skriver de om sina döda. Men du menar att bara en sida gör det, eller bara när en sida gör det är det fel.

Jag har ju själv menat att Iran är mer inkompetent och underutvecklat. Att Israel är överlägsna Iran på många fronter.

Och Iran har inte siktat in sig på civila. De har siktat på infrastruktur främst. Det är ju det här jag menar. Sionist-trolls endimensionella "vår sida är den humana och den andra är superskurken som använder mänskliga sköldar så fort Israel bara råkar döda civila". Hör du inte själv hur falskt det klingar så kan jag inte hjälpa dig. Då är du bara hopplös.

Ja. Jag är fullt neutral. Jag tycker inget av det här ska pågå. Jag vill helst bara att alla tre abrahamiska religioner ska sluta existera omedelbart men det är tyvärr inte realistiskt. Så jag kan bara konstatera att bägge sidor är tröttsamma. Hur mycket du än försöker sälja Israel som den sekulära humanistiska demokratin i jämförelse med Iran. Jag jämför inte. För jag vet ändå att Israel egentligen inte heller är det du och dina gelikar försöka skönmåla det som. För mig är Israel och Iran samma bild. Och det spelar ingen roll vad du säger. Sluta prata med mig nu. Jag har bestämt mig för att världen är obotligt dum och att alla abrahamiska religioner är cancer. Betänk det innan du häver ur dig mer nonsens över mig. Låt helst bara bli att svara mig nu. Låt det vara. Harva med någon idiot som är mer villig att sparra med dig. Jag är klar med den här enfaldiga skiten nu.
Senast redigerad av KlusterBSverige 2025-06-16 kl. 09:31.
Citera
2025-06-16, 09:21
Medlem
Bourbons avatar
Hur har det gått för öst-européerna när deras Pentagon blev tillplattat av en missil? Vore skadeglad att se lite mer information om detta. Hyvä.
Citera
2025-06-16, 09:24
Medlem
Svenskarna anklagas ibland för att vara fredskadade och då det är flera generationer bakåt till det stora kriget mot Saddam Husseins Irak så verkar många i Iran vant sig vid att få rapporter om hur deras "sida" i Libanon eller Syrien vunnit stora segrar men inte personligt hot mot sitt kvarter.
Till skillnad från Sverige så har mega-mullan och de övriga i ledningen inte byggt skyddsrum trots den hotfulla situationen när t ex Trump bröt kärnvapenkontrollavtalet .
Missnöjet bland befolkningen kommer gro men rätt långsamt för denna vecka är det chock fortsatt.

10 min bra SRdiskuskussion om främst detta och hur stor andel av Irans raketer som tar sig genom Iron Dome m m.
https://sverigesradio.se/play/artikel/8982100
Citera
2025-06-16, 09:25
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Benny sammanfattar gårdagen. Israel har byggt en militärbas inne i Iran. Det är så spektakulärt, sånt man bara ser i filmer. Benny visar också precisionsattackerna mot ledarskapet i Iran.

Israel är på en helt annan nivå. Mission Impossible-nivå.

"Israel Built A Secret Military Base INSIDE Iran to Conduct Massive Attack"
https://www.youtube.com/watch?v=_tWNLZVHcKk

Ändå intressant att USA i stort sett ger bort Iran till Israel. Ska tilläggas att detta nog inte vore möjligt utan USA:s militära stöd, om än inte direkt på plats. Tar man del av så kallade experter så ska den här operationen ha planerats i över 10 år, liksom attacken mot Hizbolla. Trump sa nyss att det är dags att förhandla med Iran igen.
Citera
2025-06-16, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Israel har sagt ja till samtliga fredsförslag som presenterats för underskrift sedan 1948.

Det är grannarnas religiöst betingade judehat som orsakar krigen med Israel.

Din "analys" är således helt tossig. Vågar vi gissa att du är en äckligt vidrig judehatare?

Vågar vi gissa på att du är en av judarnas duktiga favoritgojer? Israel har aldrig varit intresserad av någon fred överhuvudtaget. Men dom kanske säger att dom har varit det? Och då tror du på juden. Duktig goj.
Citera
2025-06-16, 09:29
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Du får nog dubbelkolla dina åsikter med Israel innan du skriver du först.
Det här kom Israels försvarsminister ut med precis:

Israeli Defense Minister: The residents of Tehran will pay the price, and soon.
Ja Israel har uppmanat iranier i Teheran att evakuera. Det bör de göra då detinte finns några skyddsrum där.
Är huvudet dumt får kroppen lida. Nu verkar det som mängder av invånare hörsammat varningen och flytt staden.
Citera
2025-06-16, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Hur ska man gå tillväga för att stoppa Israels utpressningsmaskin? Det är i princip ett par atombomber över israel och lönnmörda ett 10.000tals bankmän, Vd:ar (Google, meta, Chatgpt osv)

Inget litet mission direkt. Är nog enklare att starta nya länder och förbjuda allt judiskt och islamiskt inom landets gränser.

Det tar inte slut förens alla abrahmsreligioner hamnar i soptunnan.
Israel är en av världens största bidragstagare och helt beroende av omvärlden. Skulle EU sätta hälften av sanktionerna som vi har mot Ryssland mot Israel så skulle Israel behöva skärpa till sig kvickt. Det finns en anledning till att Israel lägger extremt mycket energi på att påverka andra länder.
Citera
2025-06-16, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Iran verkar helt saknar underrättelsetjänst, man blir alltid totalt överraskade av Israels påhitt. Det var samma sak man de exploderande personsökarna för ett par år sedan. Ska de aldrig lära sig?

Nej det gör de inte. Men den används för

1 Förtrycka politiska motståndare

2 Ha koll på dissedenter utomlands (Även mörda)

3 Ha koll på klienterna (Houthis, Hizbollah mm)

4 Leka terrorist i världen - Ex i Sverige med hjälp av gängen

Nackdelen är att regimen är hatad och folk har det ek dåligt i Iran även om man kan åka skidor där. Det gör att Israel kan få Humint och resurser där. Till ex Azerbajdzjan hjälper Israel och Israel betalar med vapen. Det finns många azerer i Iran cirka 15 mil. Så det är nog skälen till att regimen läcker.

PS Iran har inte helt lätt att agera på egen hand i Libanon. De gör det genom Hezbollah. Klienter är inte alltid bra för ett land. De ger ofta huvudvärk för ledarstaten. Men Iran byggde upp en lokal stormaktsstatus på budget genom en massa klienter. Men de verkar ha varit ganska svaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in