2025-06-16, 09:08
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlusterBSverige
Mer mentalfintande skitsnack och förnekande.

Israel gör större propagandanummer och offerkoftande av sina civila offer medans idioter som du fjantar dig om att Israel BARA har militära mål och Iran BARA har civila mål. Det är absolutism från din sida som inte ens ligger i närheten utav sanningen. Det är bara obfuskering och optik. Alltihop. Allt du precis skrev. Propaganda.
Är det propaganda att israelerna har skyddsrum, medans det ser betydligt sämre ut med skyddsrum för civila i Iran?

Är det propaganda att Israel är i Irans luftrum och träffar mål nästan helt uteslutande utan att möta motstånd?

Är det propaganda att bara en mindre mängd av alla missiler Iran skjuter mot Israel kommer igenom Israels försvar?

Lägg av. Israel är avlägsen Iran. Om Mellanöstern vill ta ut Israel måste de sluta sig samman.

Jag vill påpeka ännu en gång, du citerade mig när jag skrev det som var synligt. Jag har inget intresse i dig alls.

Irans siktar in sig på civila mål. Troligtvis att för de vet, blir antalet döda för stora kommer kritiken inom Israel bli förkrossande för landets fortsatta krigsföring. Israel vet detta också. Troligtvis räknar de med egna döda civil men tycker nyttan är större.

Israel siktar in sig på militära och ekonomiska mål. Om de dödar allt för många civila stärker det bara Irans sak. Israel hade redan nu kunnat döda 100 000tals om det varit önskan, landet ligger ju öppet.

Vad är det i detta som är propaganda?

Detta är krig. Ingen uppvisning i godhet och barmhärtighet. Bägge länders folk har rätt att sörja sina civila förluster.

När jag läser medier i de båda länderna skriver de om sina döda. Men du menar att bara en sida gör det, eller bara när en sida gör det är det fel.
Citera
2025-06-16, 09:08
Medlem
Muslimfittas avatar
Benny sammanfattar gårdagen. Israel har byggt en militärbas inne i Iran. Det är så spektakulärt, sånt man bara ser i filmer. Benny visar också precisionsattackerna mot ledarskapet i Iran.

Israel är på en helt annan nivå. Mission Impossible-nivå.

"Israel Built A Secret Military Base INSIDE Iran to Conduct Massive Attack"
https://www.youtube.com/watch?v=_tWNLZVHcKk
Citera
2025-06-16, 09:09
Medlem
https://www.instagram.com/presstvchannel/reel/DK8zk83oZrk/

Israels Iron dome attackerar sig själv.
Citera
2025-06-16, 09:09
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är i grunden en enkel frågeställning.
Vill vi att Iran skall inneha kärnvapen?
Vill man inte det,såsom hela den civiliserade västvärlden..som Sverige onekligen tillhör..så är svaret mycket enkelt.
Iran hade inte behövt eftersträva kärnvapenkapacitet.Att de nu får,och fortsatt kommer att få,bomber i skallen är sålunda en naturlig följd av deras egna handlingar.
It is what it is som man säger.

Tack för att du lade till en detalj jag glömde i min ursprungliga kommentar:
Jag blir även omedelbart misstänksam när användare försöker förenkla mycket komplexa situationer. Självklart alltid med slutsatsen att Israel har rätt att bomba när de vill och hur de vill.
Citera
2025-06-16, 09:11
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Yossi Melman är jornalist ingen expert och sedan är han vänster extremist och inte trovärdig i några säkerhets frågor
Han har skrivit flera böcker om underrättelsetjänsten i Israel, varit informatör till Mossad och studerat vid Harvard. Kompetent lär han nog vara.

Han är emot Palestiniernas rätt att återvända, stödjer en stark israelisk militärmakt, och vill behålla Israels kärnvapenprogram. Så "vänster extremist" är han inte.

Försök vara objektiv och inte en fantastisk idiot i tråden.
Citera
2025-06-16, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Det må vara sant, men tråden är dessvärre proppfull av liknande "Bagdad Bob"-profiler som pumpar ut ren propaganda från både Israel och Iran. Nästan alla trådar om; denna konflikt, om konflikten i Gaza, om Ryssland/Ukraina, etc. - har blivit helt oläsliga på grund av detta.

Det är nästan så att om någon väljer sida öht. så blir jag numera omedelbart misstänksam, för hur dum får man inte vara för att tro att det fin en ond och god sida i denna konflikt? Mer sannolikt att användarna i fråga är oärliga.
Ja det är svårt och hänga med vad som faktist händer. Det är sjukt mycket propaganda speciellt från hamas och irans håll. Det IDF säger kan vi nog lita på dock
Citera
2025-06-16, 09:12
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldvask
Har ju inte går jättebra så här långt. Iran skjuter in lite fler fyrverkerier utan funktion medans Israel slaktar den ena iranske ledaren efter den andre. Samtidigt spränger man skiten ur deras urananläggningar.
Ja de klippte väl försvarsministern och hans ställföreträdare i går.
De vågar inte heller ha begravninga av alla höjdare pga risken för masslakt.
Citera
2025-06-16, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Därför att USA har vapen som krävs för att slå effektivt mot underjordiska anläggningar och som Israel inte har.
Israel hamnar i konflikter.

USA dras in i en massa skitkrig och lägger en förmögenhet på misslyckade krig.

Regionen blir förstörd, jihadister tar över, kristna mördas och flyktingarna flyr.

Europa får en massa utmaningar.

Vi måste stoppa vansinnet vid dess rot.
Citera
2025-06-16, 09:14
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Varför vill Israel dra in USA i kriget?

För att Israel inte vinner mot Iran.
Israels har lyckats desarmera Iran ganska snabbt och enkelt. Israel klarar av korta krig, men inte långa utdragna strider, varför USA:s hjälp kan behövas.

Vad betyder "vinner"? Det är ingen fotbollsmatch. Antingen uppnår du dina militära mål eller inte. Israel verkar uppnå sina militära mål, givet att de är att försvaga Irans militär och förhala Irans kärnvapenprogram.
Citera
2025-06-16, 09:15
Medlem
https://x.com/HamasAtrocities/status/1934507052757295153?t=hn23Tutonqoz5WPt5-94VQ&s=19 enorma köer med folk som flyr Teheran tror det är viktigt att man faktist bombar och stoppar dessa människor omgående annars lär dom hamna här i Sverige.
Frågan är om inte svenska flygvapnet skulle in i iran nu och stoppa dom med clusterbomber vi har ju bombkapsel 90 men det lär gå åt flera 100st.
Citera
2025-06-16, 09:16
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkeofuturisten
Israel hamnar i konflikter.

USA dras in i en massa skitkrig och lägger en förmögenhet på misslyckade krig.

Regionen blir förstörd, jihadister tar över, kristna mördas och flyktingarna flyr.

Europa får en massa utmaningar.

Vi måste stoppa vansinnet vid dess rot.

Islam.

Grundproblemet är islam. Muslimerna slutar aldrig att trakassera Israel med våld och död, och därför hamnar Israel helt ofrivilligt i konflikter och måste försvara sig.

Ta bort islam från ekvationen och vi får fred i världen.
Citera
2025-06-16, 09:16
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Om alternativ 1 så verkar de ha dammat av bomben mitt i sin egna kärnanläggning. Verkar oklokt, men vad vet man
Det skulle inte förvåna! Men Israel hävdar ju att de igår slog ut flera stora anläggningar för det Iranska kärnvapenprogrammet. Det kan ha varit några rejäla bomber som orsakade dessa utslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in