2025-06-16, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Jaha. Jag tycker nog att en islamistisk diktatur med kärnvapen utgör ett större problem än Israel.

Israel har kärnvapen. Och hade det innan vare sig Iran eller Pakistan fick dem.

Jag anser att vare sig Israel, Iran eller Pakistan ska ha kärnvapen eller vara i närheten av att någonsin få dem.

Två eller flera fel gör inte ett rätt.
Citera
2025-06-16, 08:57
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nattens nedslagsratio ska vara 9/30, vilket alltså igen är 30%+. Jag kommer inte ihåg vem som räknade häromdagen men jag tror det är dags att räkna igen.

Fyra av trettio. Två släpptes dock igenom utan att engageras, eftersom de beräknades slå ned på någon riskfri plats. Två gick däremot igenom och orsakade skador på hus och bilar. Ett antal personer dog också.

Det handlar om en "nedslagsratio" - som du väljer att kalla det - på 6,67 procent. Detta ligger inom ramen på mellan fem och tio procent som IDF säger att de ska kunna klara.

Vid mindre volymer (vilket jag tycker att 30 robotar är) ska robotförsvaret ha lite lättare att försvara luftrummet än vid större.

Två faktorer kommer att spela in på sikt: Hur många Arrows-3 och THAAD har israelerna kvar? Skjuter man bort så många så att man måste börja hushålla med grejerna? Hur står det till på den iranska sidan? Sker det friktion även där, så tillvida att det blir svårt att upprätthålla volymerna över tid?

Det föreligger dock en operativ asymmetri mellan de två sidorna.

I botten finns det ett symmetriskt förhållande, så tillvida att Iran kan skicka robotar varav ett visst antal kommer att gå igenom oavsett vad Israel gör, samt att det israeliska flygvapnet kan operera relativt fritt över Iran, utan att Iran kan göra så mycket åt det. Där är det lika.

Asymmetrin uppstår dock i det faktum att de israeliska insatserna skapar friktion på den iranska sidans möjlighet att skicka iväg robotarna genom angrepp på depåer, mobila plattformar, ledningsfunktioner, etc, vilket torde betyda att den iranska insatsen försvagas över tid. Om Iran med sina robotangrepp hade riktat in sig mot militära mål som fungerar som understöd för de israeliska luftangreppen, så hade symmetrin återställts, men det förmår inte Iran göra med bombardemang av civila mål.

Med andra ord: De iranska robotangreppen skadar inte den israeliska krigsinsatsen, varken militärt eller politiskt, under det att de israeliska angreppen skadar den iranska krigsinsatsen militärt. Kanske även politiskt också? Det får vi se.
Citera
2025-06-16, 08:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Jo på samma sätt som judarna Kunde gjort mer för att skydda sig mot nazisterna

Vad insinuerar du nu, att israel kommer döda alla palestinier om Hamas ger upp?
Citera
2025-06-16, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Det må vara sant, men tråden är dessvärre proppfull av liknande "Bagdad Bob"-profiler som pumpar ut ren propaganda från både Israel och Iran. Nästan alla trådar om; denna konflikt, om konflikten i Gaza, om Ryssland/Ukraina, etc. - har blivit helt oläsliga på grund av detta.

Det är nästan så att om någon väljer sida öht. så blir jag numera omedelbart misstänksam, för hur dum får man inte vara för att tro att det fin en ond och god sida i denna konflikt? Mer sannolikt att användarna i fråga är oärliga.

Det är i grunden en enkel frågeställning.
Vill vi att Iran skall inneha kärnvapen?
Vill man inte det,såsom hela den civiliserade västvärlden..som Sverige onekligen tillhör..så är svaret mycket enkelt.
Iran hade inte behövt eftersträva kärnvapenkapacitet.Att de nu får,och fortsatt kommer att få,bomber i skallen är sålunda en naturlig följd av deras egna handlingar.
It is what it is som man säger.
Citera
2025-06-16, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Är det här också propaganda?

Israeli security and military affairs expert Yossi Melman says Israel will end up begging for a ceasefire.

https://x.com/ShaykhSulaiman/status/1934447636964049239

Den juden har betydligt mer kunskap i området än du har och han bekräftar det jag tidigare påpekat.

Om Israel höll på att vinna konflikten skulle de inte böna och be varje dag att fler länder ska gå med de mot Iran.
Yossi Melman är jornalist ingen expert och sedan är han vänster extremist och inte trovärdig i några säkerhets frågor
Citera
2025-06-16, 09:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Om Israel höll på att vinna konflikten skulle de inte böna och be varje dag att fler länder ska gå med de mot Iran.

Israel lufttankar sina flygplan över centrala Iran och du påstår att Iran "vinner"`? Bagdhad Bob.
Citera
2025-06-16, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Bra,då kan vi kanske istället diskutera de politiska samt militära målen som Israel har med sina aktioner istället.
Dessa är nämligen både realistiska samt verklighetstillvända.

Israels egentligen mål är inte att stoppa Iran från att skaffa kärnvapen eller befria Iran från mullorna ifall du nu gått på det. Och Irans egentliga mål är inte att utplåna Israel heller.

Du fattar ingenting om funktionen Iran egentligen fyllt åt Israel som kontrollerad opposition i regionen sedan 1979. Så därför går det inte att ha en vettig diskussion med dig. Och jag är trött på den här såpoperan nu. Jag får fatigue utav bägge sidor precis som jag också tycker både Ryssland och Ukraina är lika jävla dryga och tröttsamma.

Allt är bara drygt och tröttsamt för mig hur mycket du än försöker sälja din propaganda eller de som shillar för Iran försöker sälja sitt skitsnack. Ni förtjänar varandra. Hur ni än pitchar det för mig.
Citera
2025-06-16, 09:04
Medlem
Varför vill Israel dra in USA i kriget?

För att Israel inte vinner mot Iran.
Citera
2025-06-16, 09:06
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Fyra av trettio. Två släpptes dock igenom utan att engageras, eftersom de beräknades slå ned på någon riskfri plats. Två gick däremot igenom och orsakade skador på hus och bilar. Ett antal personer dog också.
Det vore intressant att veta var du hämtar dina siffror.
Citera
2025-06-16, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Varför vill Israel dra in USA i kriget?

För att Israel inte vinner mot Iran.

Därför att USA har vapen som krävs för att slå effektivt mot underjordiska anläggningar och som Israel inte har.
Citera
2025-06-16, 09:07
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Dom flesta länkar från den tiden är sedan länge döda.. Men här har du en som visar delar av en kryssningsmissil som användes i attacken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3Xmog/usa-om-oljeattacken-liknar-en-krigsforklaring
Se där! Den hade jag missat. Tack för den.
Citera
2025-06-16, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Det må vara sant, men tråden är dessvärre proppfull av liknande "Bagdad Bob"-profiler som pumpar ut ren propaganda från både Israel och Iran. Nästan alla trådar om; denna konflikt, om konflikten i Gaza, om Ryssland/Ukraina, etc. - har blivit helt oläsliga på grund av detta.

Det är nästan så att om någon väljer sida öht. så blir jag numera omedelbart misstänksam, för hur dum får man inte vara för att tro att det fin en ond och god sida i denna konflikt? Mer sannolikt att användarna i fråga är oärliga.
Propagandan kommer främst från sionister som det kryllar av här just nu.

Man verkar helt glömma bort att det råder militärcensur i Israel så rapporter om iranska fullträffar kommer inte rapporteras.

Vi har fortfarande inte sett bilder från det militära högkvarteret i centrala Tel Aviv som Iran fick en fullträff på enligt videos som cirkulerar. Om man till och med lyckas dölja en fullträff mitt i centrala Tel Aviv så är det ju uppenbart att fullträffar utanför stadsmiljö inte kommer rapporteras alls.

Som jag tidigare påpekat; Ryssland invaderade Ukraina i förebyggande syfte för att hindra dom från att gå med i NATO/EU och det ledde till att allt ifrån svärjevänner och vänsterfolk gick i taket och målade upp Putin som självaste Hitler. Nu när Israel gör samma sak, alltså attackerar ett suveränt land i förebyggande syfte så tycker man helt plötsligt det är helt i sin ordning.

Israel har hetsat till krig mot Iran i 45 års tid nu vilket också är anledningen till att Iran har ett civilt kärnprogram. Om Ryssland hade hetsat till krig mot Sverige i 45 års tid så undrar man ju ifall Sverige också hade börjat fundera på att eventuellt skaffa kärnvapen?

Israel är definitionen av en skurkstat och Iran är det enda landet kvar i hela regionen som ännu inte fallet till följd av invasionskrig, inbördeskrig eller mutor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in