Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Nattens nedslagsratio ska vara 9/30, vilket alltså igen är 30%+. Jag kommer inte ihåg vem som räknade häromdagen men jag tror det är dags att räkna igen.
Fyra av trettio. Två släpptes dock igenom utan att engageras, eftersom de beräknades slå ned på någon riskfri plats. Två gick däremot igenom och orsakade skador på hus och bilar. Ett antal personer dog också.
Det handlar om en "nedslagsratio" - som du väljer att kalla det - på 6,67 procent. Detta ligger inom ramen på mellan fem och tio procent som IDF säger att de ska kunna klara.
Vid mindre volymer (vilket jag tycker att 30 robotar är) ska robotförsvaret ha lite lättare att försvara luftrummet än vid större.
Två faktorer kommer att spela in på sikt: Hur många Arrows-3 och THAAD har israelerna kvar? Skjuter man bort så många så att man måste börja hushålla med grejerna? Hur står det till på den iranska sidan? Sker det friktion även där, så tillvida att det blir svårt att upprätthålla volymerna över tid?
Det föreligger dock en operativ asymmetri mellan de två sidorna.
I botten finns det ett symmetriskt förhållande, så tillvida att Iran kan skicka robotar varav ett visst antal kommer att gå igenom oavsett vad Israel gör, samt att det israeliska flygvapnet kan operera relativt fritt över Iran, utan att Iran kan göra så mycket åt det. Där är det lika.
Asymmetrin uppstår dock i det faktum att de israeliska insatserna skapar friktion på den iranska sidans möjlighet att skicka iväg robotarna genom angrepp på depåer, mobila plattformar, ledningsfunktioner, etc, vilket torde betyda att den iranska insatsen försvagas över tid. Om Iran med sina robotangrepp hade riktat in sig mot militära mål som fungerar som understöd för de israeliska luftangreppen, så hade symmetrin återställts, men det förmår inte Iran göra med bombardemang av civila mål.
Med andra ord: De iranska robotangreppen skadar inte den israeliska krigsinsatsen, varken militärt eller politiskt, under det att de israeliska angreppen skadar den iranska krigsinsatsen militärt. Kanske även politiskt också? Det får vi se.