2025-06-15, 19:51
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Moser? Skit? De är ju just kända för att de går att lita på. Jag har köpt diverse skräp klippare genom åren som det bara är att kasta efter att ha använts några gånger tills jag köpte en Moser 1400 som är en klassiker av en anledning och har aldrig haft något strul. Tysk ingenjörskap från 60-talet.
Kanske jag fick ett måndagsexemplar då.
Citera
2025-06-15, 19:53
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga

Ja, det måste du nog nästan fått för 1400 är byggd som en Nokia 3310, tar man hand om den och inte tappar den i marken så håller den tio år minst. I lumpen klippte en moser allihop i en sittning utan strul.
Citera
2025-06-15, 20:08
Medlem
ScorchPipes avatar
Remington RX5 eller RX7 om du vill gå så nära som möjligt.
Jag har båda. RX7 rakar fortare tack vare sin boost-funktion, men RX5 är snällare mot (i alla fall min) hud. Speciellt i nacken där huden blir irriterad, och sen ligger man i sängen och gnuggar nacken mot kudden hela natten. Ser ut som jag har sovit på brännnässlor
Går att avhjälpa med kallvatten då de är vattentäta.
Citera
2025-06-15, 20:19
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Moser, herregud vilken skit. Bara strular så kasta skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
Ja, det måste du nog nästan fått för 1400 är byggd som en Nokia 3310, tar man hand om den och inte tappar den i marken så håller den tio år minst. I lumpen klippte en moser allihop i en sittning utan strul.

Hade mina två Moser 1400 i typ 8-9 år sammanlagt och de gick hur bra som helst i motorn men själva maskinkroppen däremot, som "guidade" klipphuvudet eller whatever, var ren jävla skit. Uppenbart designat för att gå sönder/planerat åldrande.

Sen ja, absolut. Får väl skylla mig själv för att jag var så satans dum i huvudet och ville rengöra lite mer på djupet.
Senast redigerad av NiceNameTwice 2025-06-15 kl. 20:22.
Citera
2025-06-15, 20:21
Medlem
Graavargs avatar
Bäst är Wahls proffstrimmer för hundar (modell: Rex, inte den billigare "1400", fast också den är en klassiker). Bästa maskin & maskineri, enda nackdelen är att man inte får med en massa extra jox (som många olika avståndskammar, kommer jag rätt ihåg ingår bara två i paketet).

Förr fanns det en "människoversion" (med vitt skal) och en "husdjursversion" (med svart skal), kommer jag rätt ihåg hette märket då möjligen Moser (som numera är samma som Wahl), i övrigt samma (hundversionen hade 1 meter längre sladd = praktiskt).

Har båda versionerna, den första (vita) sedan mitten på 80-talet (finns på sommarstugan), den svarta sedan slutet på 90-talet (glömde klipparen på sommarstugan efter sommaren och måste köpa en till). Båda funkar lika perfekt idag som när de var nya, har varit 1(!) gång till barberare sedan 80-talet (räknade nån gång hur mycket pengar jag sparat, det blev "några fjärrsemestrar").

Jag har tjocka hårstrån, så klippare för vanliga dödliga funkar helt enkelt inte. Men de här klipper vad som helst. Man behöver man putsa 1-2 gånger i året (ta lös stödblad & skärblad, två skruvar) och olja med en droppe hushållsolja nu och då.

Motorn i den här gamla klassikern är helt överlägsen moderna batteridrivna motorer (men så blir den också varm om man använder den länge ).
Senast redigerad av Graavarg 2025-06-15 kl. 20:27.
Citera
2025-06-15, 20:22
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchPipe
Remington RX5 eller RX7 om du vill gå så nära som möjligt.
Jag har båda. RX7 rakar fortare tack vare sin boost-funktion, men RX5 är snällare mot (i alla fall min) hud. Speciellt i nacken där huden blir irriterad, och sen ligger man i sängen och gnuggar nacken mot kudden hela natten. Ser ut som jag har sovit på brännnässlor
Går att avhjälpa med kallvatten då de är vattentäta.
Hört och läst att de ska ha obehagligt vassa blad. Något du skriver under på?
Citera
2025-06-15, 20:30
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice
Hade mina två Moser 1400 i typ 8-9 år sammanlagt och de gick hur bra som helst i motorn men själva maskinkroppen däremot, som "guidade" klipphuvudet eller whatever, var ren jävla skit. Uppenbart designat för att gå sönder/planerat åldrande.

Sen ja, absolut. Får väl skylla mig själv för att jag var så satans dum i huvudet och ville rengöra lite mer på djupet.

Okej, inget jag haft problem med själv men det är säkert så. Jag skruvar bara av det stora bladet ibland och blåser/borstar rent och duttar på några droppar olja ibland. Men med tanke på priset, 300-400 spänn, är det enorm kvalitet du får i jämförelse med Philips, Babyliss, Remingtron och allt vafan de heter som går på batteri i samma prisklass som är rena jävla skräpet redo för soptunnan från början.

Tror jag har provat alla märken som finns i prisklassen under 1500 spänn och det har varit ren jävla skit alltihop som man inte kan lita på, helt plötsligt står du där med halva håret klippt som en mupp och den lägger bara av och vägrar klippa. Håller en klippare fem år för 350 spänn får man fan vara nöjd idag. Alternativet är ju att köpa en Oster för fem gånger priset så kommer man upp i en helt annan kvalitet, men även den påminner en om vilken deal det är kvalitetsmässigt med en Moser 1400 för några hundralappar.
Senast redigerad av Maxima95 2025-06-15 kl. 20:37.
Citera
2025-06-15, 20:38
Medlem
Citat:

Nja, i ärlighetens namn handlar det nog bara om ett klassiskt handhavande fel. Folk är ju usla på att ta hand om sina bilar och andra dyra prylar, så är givetvis även fallet när det kommer till en rakapparat för ett par hundra. Borstar man inte av hår och rengör efter användning eller inte oljar in den var ~15:e rakning, så har man snart det kassa användare kallar för måndagsexemplar men i själva verket är okunskap, bristande allmänbildning och lathet.

Jag skulle säga att kampen går mellan Philips och Panasonic rent generellt. De har många bra modeller och Panasonic har faktiskt en hyfsad support som jag fått rabattkoder ifrån. Dessutom har det en linear drive-teknologi på motorn så även om batteriet är lågt så fuckar man inte upp hela rakningen då, den är väldigt stabil att hålla eftersom kraften är konstant. Produkter som håller mer än ett decennium.
Citera
2025-06-15, 20:43
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Nja, i ärlighetens namn handlar det nog bara om ett klassiskt handhavande fel. Folk är ju usla på att ta hand om sina bilar och andra dyra prylar, så är givetvis även fallet när det kommer till en rakapparat för ett par hundra. Borstar man inte av hår och rengör efter användning eller inte oljar in den var ~15:e rakning, så har man snart det kassa användare kallar för måndagsexemplar men i själva verket är okunskap, bristande allmänbildning och lathet.

Jag skulle säga att kampen går mellan Philips och Panasonic rent generellt. De har många bra modeller och Panasonic har faktiskt en hyfsad support som jag fått rabattkoder ifrån. Dessutom har det en linear drive-teknologi på motorn så även om batteriet är lågt så fuckar man inte upp hela rakningen då, den är väldigt stabil att hålla eftersom kraften är konstant. Produkter som håller mer än ett decennium.
Jag använde knappt min Moser så det har inget med min "okunskap" att göra. Läste du inte att jag använt min Wahl i 5år?
Citera
2025-06-15, 20:44
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Hört och läst att de ska ha obehagligt vassa blad. Något du skriver under på?
Absolut inte. Förstår inte ens hur de skulle kunna vara det.
Citera
2025-06-15, 20:50
Medlem
Citat:
Du menar en så man fade på sidorna med?

? Vad menas?
Citera
2025-06-15, 20:52
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
? Vad menas?
https://www.osfrisorartikler.se/wahl-professional-vanish?gad_source=1&gad_campaignid=20032265515&gbr aid=0AAAAACNwFE9nsabupGKkcO8TfOGO-PVWW&gclid=CjwKCAjw3rnCBhBxEiwArN0QE1M6IynLXstWibi 4cu-ygXDV1Otrb6xg-REC2_CjOENguFL0ZletbxoCSnsQAvD_BwE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in