2025-06-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHae86
Hockeynews rankar idag shls bästa sportchefer.
Björn Liljander rankas som 2a.

"
" Med absolut lägst budget i SHL lyckades Liljander återigen pricka helt rätt. Backvärvningarna Robin Salo och Lassi Thomson gick rakt in och blev toppbackar från start, vilket gav honom utrymme att misslyckas med det finländska projektet Ikonen och Haapala, som aldrig blev lika lyckat som värvningarna av Janne Kuokkanen och Lauri Pajuniemi.

Lämnade sedan klubben under uppmärksammade former för att ta över sportchefsjobbet i HV71. En klubb med betydligt större muskler ekonomiskt. Ett helt annat uppdrag. Har på kort tid kommit in och visat handlingskraft, rensat och uppgraderat laget till något som faktiskt kan bli bra. Samtidigt fick han under våren se sitt förra lagbygge i Malmö skrälla sig till en SM-kvartsfinal. Liljander är tvåa på den här listan för att hans driv och handlingskraft imponerar på mig, samt att han har en förmåga att hitta riktiga guldkorn. Som Salo, Thomson, Pajuniemi och Kuokkanen exempelvis. "

Men han byggde ett lag, som stod upp för varandra och blev bättre när det blåste.

https://hockeynews.se/nyheter/ranking-shls-basta-sportchefer-2425
Varför länka till en artikel bakom en betalvägg?
Du kan inte skriva listan och lägga ut här på hur dom andra rankas?
Citera
2025-06-15, 05:09
Avslutad
Vad kommer Hellberg betyda för DIF kommande säsong?
Någon med info om Wiken har någon C eller Vinge på gå in ?
Citera
2025-06-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Varför länka till en artikel bakom en betalvägg?
Du kan inte skriva listan och lägga ut här på hur dom andra rankas?

OK.

Alcen rankas etta :

"Kommentar: Går det egentligen att säga så mycket annat än wow? Brynäs sportchef Johan Alcén prickade rätt med det mesta inför återkomsten till SHL. Han fick hem hemvändare som Silfverberg, Lindblom, Djoos och Söderström. Han satte fullträffar med Axel Andersson, Bobby Trivigno och hittade bullseye i Charles-Edouard D'Astous, som gick och blev ligans bäste back. Han fyndade Ludvig Persson, en av SHL:s absolut bästa målvakter, på college.

Som ni hör – det var väldigt mycket som föll på plats för Brynäs och Alcén den här säsongen. Jag vet, Brynäs var inga vanliga nykomlingar, men det är inget annat än fem stjärnor i sportchefsarbete att ta dem från Hockeyallsvenskan till SM-final på ett år. Kan han upprepa det igen?"

Liljander tvåa vilket jag skrev ovan.

Fredrik sjöström trea :

"Kommentar: Frölunda hade oturen att tappa SM-slutspelets skyttekung Jere Innala sent. Men å andra sidan kanske man inte ska misströsta, då man som hans ersättare plockade hem göteborgaren Linus Weissbach till Frölunda igen. Det blev så klart succé! Dominik Egli och Tobias Normann får också klassas som två väldigt lyckade värvningar. Arttu Ruotsalainen och Filip Cederqvist visade det glimtvis, men där finns fortfarande mer att hämta. Överlag var det väldigt stabilt sett till värvningarna, och bortsett oturen med alla skador precis under helt fel del på säsongen, så var det ett lagbygge som höll guldklass. "

Fröberg fyra :

" Kommentar: Thomas Fröberg kom till ett väloljat maskineri där flera pusselbitar redan var på plats, men ser man till de värvningar som faktiskt gjordes inför säsongen så hade alla, utom Albin Lundin, en absolut bidragande del till att det där SM-guldet slutligen bärgades igen i Luleå. Det är klart att det bara inte berodde på Fröberg att det blev guld, men nog hade han en viktig del i det med att pricka rätt på så många värvningar."

Evertsson femma :

" Kommentar: Henrik Evertsson gör sällan stora rubriker av sina värvningar — men det är också Växjös signum. Stabilt, metodiskt och utan chansningar. Koivula och Robért har visat kvalitet, men där finns fortfarande mer att hämta. Granberg, Rasmussen och Strandberg? Typiska Växjö-värvningar: solida, pålitliga och gör jobbet.

Det ska ärligt sägas att Växjö var illa ute ett tag, men Evertsson visade handlingskraft: lockade hem Marcus Sylvegård, plockade in Emil Larsson och fick dessutom Robert Rosén att göra comeback med lyckat resultat. Just den fingertoppskänslan, även på en tuff marknad, gör honom till en av landets främsta sportchefer."

Listan verkar baserad på fjolåret.
Och inför nästa då.

Alltså inte historiskt för då borde Evertsson naturligtvis varit etta.
Senast redigerad av ErikHae86 2025-06-15 kl. 12:18.
Citera
2025-06-15, 14:28
Medlem
Tänkte höra utifrån min vision som Djurgårdssupporter.
Vilka lag tror alla ni flashbackare hamnar i en strid om de nedre platserna??

Jag försöker följa silly i stort och bara objektiv nu när trupperna är så gott som klara.
Jag har svårt att se vilka som kommer hamna som bottenlag, givetvis kan det dyka upp avgörande värvningar innan premiären men iallafall.

Örebro, har vass forwardssida och bra målvakter
Leksand, körigt men ändå rätt hyggligt lag på papperet.
Malmö, fick precis in Kuokkanen och Pajuniemi.
HV71, har helt klart mycket att bevisa men värvar som galningar.
Linköping, har ett enormt djup i kedjorna.
Timrå, tappade tränaren men har bra bredd och spets.
Växjö, sägs att de ska dala men de har också ett bra lag

Det blir mitt i detta osannolikt spännande att se hur Djurgården står sig.

Vad tror ni alla seriösa??
Citera
2025-06-15, 14:30
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Nu värvar Hv71 Rindell som är dyr med..tveksam prestation -11 o 1 mål sista säsongen. Bara Lucas Elvenes har sämre +- förra året i Lif

Hv71 Äter det som andra just slängt i papperskorgen

Här i Timrå så var Rindell hyfsat vass framåt men en katastrof defensivt. Han försatte målvakterna i en hopplös situation flera gånger på grund av sina ogenomtänkta beslut.
Citera
2025-06-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maag--80

Jag försöker följa silly i stort och bara objektiv nu när trupperna är så gott som klara.
Jag har svårt att se vilka som kommer hamna som bottenlag, givetvis kan det dyka upp avgörande värvningar innan premiären men iallafall.

HV har otroligt mycket o bevisa men hamnar man i botten 4 med detta laget. Ja, då är det... Sjukt

Lehtinen-Dichow

Borgman - Hansson
Alsing - Hattaka
Day - Rindell

Luoto - (Kloos) - ANG

Rousek - heponemi - (AP)

Woods - Lindström - Stål-Lyrenäs

Brännström - Johnsen - pasic / reber

Tedenby utanför laget givetvis.

Där snackar vi bredd och otroligt bra lag på förhand.
Senast redigerad av ErikHae86 2025-06-15 kl. 16:38.
Citera
2025-06-15, 16:48
Medlem
girigfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maag--80

tycker att vi ser riktigt starka ut på pappret, var längesen vi köpt ett sånt här flott lag, tror dock de behöver spela ihop sig nån säsong innan de är med på allvar. leksand tror jag är en nedflyttningskandidat i år.
Citera
2025-06-15, 17:49
Medlem
Jag vet inte MoDo denna silly året. Under förväntningen MoDo går upp.
Citera
2025-06-15, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Här i Timrå så var Rindell hyfsat vass framåt men en katastrof defensivt. Han försatte målvakterna i en hopplös situation flera gånger på grund av sina ogenomtänkta beslut.

Ändå den spelaren i hela laget som hade mest istid.
Över 20 min per match.
Citera
2025-06-15, 19:15
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Vad kommer Hellberg betyda för DIF kommande säsong?
Någon med info om Wiken har någon C eller Vinge på gå in ?

Hygglig målvakt, men hjälper föga när de ställer ligans svagaste lag på pappret.
Citera
2025-06-15, 19:20
Avstängd
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Hygglig målvakt, men hjälper föga när de ställer ligans svagaste lag på pappret.
Är de verkligen svagast? Klasen, Krüger etc fortsätter väl och sen lär väl Eklund och några fler juniortalanger stanna på tillväxt innan det blir nhl.

Bakåt har jag dålig koll dock.
Citera
2025-06-15, 19:29
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Är de verkligen svagast? Klasen, Krüger etc fortsätter väl och sen lär väl Eklund och några fler juniortalanger stanna på tillväxt innan det blir nhl.

Bakåt har jag dålig koll dock.

Klasen orkar inte, gör några pinnar i PP. Krüger, ofta skadad och en medioker spelare. Kommer få det tufft i SHL. Eklund frejdig att titta på men får sällan ut något vettigt.

Överlägset sämst lag i ligan. Blir nog respass för kotletterna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in