2025-06-15, 18:28
Medlem
Vet inte om det är rätt delforum detta, men jag behöver skarva ihop två olika glasfiberstavar/rör där ena röret är 40mm och andra 30mm.

Som att inte det då räckte så är behovet att jag skulle vilja gänga ihop eller på annat sätt skarva dessa så att det går ta isär.

Har ni några tips?
Citera
2025-06-15, 18:37
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vet inte om det är rätt delforum detta, men jag behöver skarva ihop två olika glasfiberstavar/rör där ena röret är 40mm och andra 30mm.

Som att inte det då räckte så är behovet att jag skulle vilja gänga ihop eller på annat sätt skarva dessa så att det går ta isär.

Har ni några tips?

Skulle en muff med lämpliga diameter passa ?

Som typ den här varianten ?
https://www.pooldelar.nu/products/flexibel-muff-i-gummi-med-slangklammor-flera-varianter
Citera
2025-06-15, 18:42
Medlem
https://www.vattenliv.se/produkt/flexi-reducering-40-31-mm/
Den kanske funkar.
Citera
2025-06-15, 18:49
Medlem
Måste vara av metall, och så smidigt som möjligt.
Typ en adapter som limmas fast på ena änden på grävre stången med utvändig gänga och samma på andra stången fast med invändig gänga
Senast redigerad av peckapecan 2025-06-15 kl. 18:52.
Citera
2025-06-15, 18:55
Medlem
Har du tillgång till diverse mekaniska verktyg? I så fall kanske du kan köpa två stålrör (eller annat passande material), ett med innerdiameter 40 mm och det andra med innerdiameter 30mm. Såga av en passande del av båda, och svetsa ihop dem.
Citera
2025-06-15, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Har du tillgång till diverse mekaniska verktyg? I så fall kanske du kan köpa två stålrör (eller annat passande material), ett med innerdiameter 40 mm och det andra med innerdiameter 30mm. Såga av en passande del av båda, och svetsa ihop dem.
Det är såklart ett sätt, men det ska vara lätt montera isär det också-
två hylsor en med utv gänga och ett med inv gänga
Citera
2025-06-15, 22:36
Medlem
Om det inte är stora krafter du ska utsätta skarven med, skulle jag gjort så här...
Köp plastic Padding, fyll 3-4cm i änden på ena röret med spacklet.

Tryck i en M12 mutter i spacklet (skydda hålet i muttern mot att spackel kommer i gängan med tex tejpbit).

Fyll andra röret med spackel och tryck i en lagom lång M12 bult, se till att den monteras så rakt som möjligt i spacklet (annars kommer rörskarven inte bli rak när du skruvar ihop rören).

Låt härda, fila,putsa skarven, skruva ihop.

Om du vill att änden på skarven ska bli snyggare så trä på en stor plan M12 karosseribricka på bulten och även ovanpå muttern, för att dölja spacklet och få en plan yta, detta gör du samtidigt som när du monterar bulten/muttern, eller så filar/ putsar du istället, välj själv.

Annars är det två rörstumpar,mutter,bult och så svetsar du ihop två hylsor med bult/ mutter att limma fast på glasfiberrören.
Du borde talat om vad stora krafter skarven kommer utsättas för och om du har kunskaper att svetsa och meka lite själv.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-06-15 kl. 22:54.
Citera
2025-06-21, 11:59
Medlem
Är det stång eller rör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här