2025-06-15, 16:11
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
BRICS-nytt:

Ryssland har påbörjat utrymningen av ambassad- och konsulatspersonal från Teheran och ett antal andra iranska städer.

Ryssarna ska färdas i en fordonskonvoj som ska ta sig landvägen tillbaka till hemlandet.

Källa: I24.
Se där! Påminner om deras flykt från Syrien.
Citera
2025-06-15, 16:12
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
De måste väl överbelasta luftvärnet för att inte typ allt ska skjutas ner. Alltså skicka väldigt många missiler samtidigt.

Det är svindyrt för dom att skicka raketer, medans irondome inte kostar skjortan.
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Om det är så som du säger, vad i det blåa helvetet anfaller man inte den andliga ledarens hus?
Därför att kampanjens uttalade mål är att attackera och oskadliggöra kärnvapenprogrammet. Ska iranska folket kasta ut islamistskäggen är det deras eget beslut.
Citera
Medlem
stayboosteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Se där! Stämmer detta är det väl bara att kasta in handduken?

Kanske, men vi får se. Förväntar mig fortfarande att Iran har lite kapacitet kvar att avfyra större missilsalvon och lär fortfarande få in några träffar på civila i Israel ikväll eller de kommande dagarna. Men det beror på hur hårt och snabbt Israel lyckas förstöra Irans kapacitet. Det var så klart lite lättare mot Hizbollah som gränsar Israel.

Jag förstår dock inte varför dom slösar bort missiler på en liten salvo som blir totalt stoppad som nu. Känns som ett totalt slöseri.

Men om det fortsätter så här blir IRGC snart nästa Hizbollah. Tycker det är ett väldigt gott tecken i alla fall att hela denna salvo blev stoppad.
Citera
2025-06-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ännu en fullständigt misslyckad iransk våg.

Någon iran/nordkorea/ryss-sympatisör som har en bra förklaring till varför Iran är så svaga?

Irans så kallade militära "kapacitet" är ju direkt pinsam.

Israel har systematiskt slagit mot både deras anläggningar och deras befälhavare.
Med brist på ledning samt israeliskt luftherravälde blir det svårt att slå tillbaka.

Man kan också utgå ifrån att de platser Iran avfyrat ifrån direkt efteråt blir måltavlor för Israels flyg som i det närmaste kan agera utan motstånd då Irans luftförsvar kraftigt decimerats.

Själv trodde jag inte Israel skulle kunna lyckas så väl, de imponerar gång på gång med sin förmåga.

Både Irans oförmåga här samt Rysslands svårigheter i Ukraina är kraftig underbetyg till både rysk och Irans teknologi och militär förmåga.
Citera
2025-06-15, 16:14
Medlem
Lilliehorns avatar
Netanyahu är en ful fisk. Hans mål är att tvinga in USA i konflikten. Kan ge mig fan på att Israel kommer attackera amerikanska baser och sedan skylla på Iran. Som vanligt.
Citera
2025-06-15, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
''Hur ska vi bli arga på svenska barn över det här'' tänker den rasistiska genomsnittlige palestina-aktivisten just nu..

"På vilket sätt kan vi anklaga vita skattebetalande män för att vara ansvariga?"
Citera
2025-06-15, 16:16
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, det va en missilattack.
Tydligen inte!

"Oljeattackerna i Saudiarabien
Två enorma oljeanläggningar i Saudiarabien började brinna efter en drönarattack, tidigt på morgonen den 14 september. Huthirebellerna tar på sig ansvaret för attacken."

https://www.svd.se/story/oljeattackerna-i-saudiarabien
Citera
2025-06-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
UK/USA kanske hjälper skjuta ner?

Men alltså folk här är jättekonstiga. Israel har ett väldigt effektivt luftvärn kallat Iron Dome, det är väl rätt allmänt känt. Det är alltså ett system som registrerar inkommande missiler och sen skickar upp egna till motvärn, för att skjuta ner fientliga missiler och raketer i luften, innan de når sitt mål.

Det är matematiskt avancerat, det krävs en väldig precision och kännedom om position och fart för att räkna ut exakt vinkel och hastighet som de egna motvärnsrobotarna ska skjutas upp med för att träffa fientliga raketer mitt i luften, på exakt rätt plats. Sen tror jag även att systemet räknar ut landningsplats för att prioritera. En missil som beräknas slå ner på ett öppet fält prioriteras inte, utan man fokuserar på sånt som är påväg mot infrastruktur och områden där människor finns.

Det här kan inte ha 100 % verkningsgrad, det vore omöjligt. Det är säkert dimensionerat för att ta hand om väldigt mycket, men kan bli överväldigat om det kommer massor på en gång. Kanske även kan bli fel med beräkningar ibland. Även Hamas brukar ju ha missiler som går igenom med jämna mellanrum.
Citera
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
De måste väl överbelasta luftvärnet för att inte typ allt ska skjutas ner. Alltså skicka väldigt många missiler samtidigt.
Ja och det verkar de inte längre klara av...
Citera
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayboosted
Jag förstår dock inte varför dom slösar bort missiler på en liten salvo som blir totalt stoppad som nu. Känns som ett totalt slöseri.
Jag tänker det kan ha varit för att närmare reka hur Israels försvar ser ut - ja och därför under dagsljus.
Citera
2025-06-15, 16:19
Medlem
Sätt in fot soldater i Israel! Fan över 600 000 militärer. Trodde inte iran va så svaga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in