2025-06-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ännu en fullständigt misslyckad iransk våg.

Någon iran/nordkorea/ryss-sympatisör som har en bra förklaring till varför Iran är så svaga?

Irans så kallade militära "kapacitet" är ju direkt pinsam.

Deras militärfordon är ju gammalt skit från Sovjetunionen också. Enda fräscha och nya de har är stulet från USA..
Citera
2025-06-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Inga markstyrkor från något håll? Kommer dom bara bomba varandra några dagar till o sen är allt frid o fröjd igen? Enligt wiki har Iran 610.000 aktiva militärer och dom kan säkert mobilisera upp till 1 o halv miljon, blir tufft då för Israel som har avsevärd mindre befolkning

Iran är 1,6 miljoner kvadratkilometer stort. Det är 2,5 gånger Frankrikes storlek. Även om mycket är ödemark/öken finns det inte på kartan att något av länderna riskerar något annat än flygande skrot. Dessutom ligger flera länder geografiskt mellan Israel och Iran. Nej. Inget av länderna har förmåga att praktiskt understödja en markoperation. Israel möjligtvis enstaka mycket små jägarförband men jag vet inte vad som finns i de absolut mest västra delarna av Iran. Kanske bara öken. Vem vet. 🤷🏼‍♂️ Oavsett vad så riskerar Israel inte några andra än tillfångatagna piloter just nu. Än så länge finns inte ett enda exempel på ett nedskjutet plan.
Citera
2025-06-15, 16:06
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayboosted
IDF Home Front Command: Israelis can get out of bomb shelters.

"Latest Iranian attack is over. Looks like Israeli & US air defense teams intercepted virtually all missiles"

https://x.com/manniefabian/status/1934241720365203839

Detta är stort. Det börjar verka som att Israel har träffat tillräckligt med avfyrningsramper/TEL + har skadat IRGC:s koordinationsförmåga till den grad att dom inte längre kan skicka tillräckligt stora missilsalvon att penetrera Israels luftvärn. Samtliga missiler stoppades i denna attack, alltså ett totalt slöseri från Irans sida.

Om det fortsätter så här ser det inte bra ut för Iran. Iran har långt ifrån oändligt med missiler och för varje dag som går förstörs mer och mer av deras militära kapacitet.

Det påminner om situationen mot Hizbollah. Israel slog till mot deras avfyrningsramper och missillager + militära ledning. I början hade dom lite förmåga att fortsätta skada Israel, men den kapaciteten försvann snabbt tills den till slut i princip inte längre existerade och Hizbollah tvingades att ge upp.
Se där! Stämmer detta är det väl bara att kasta in handduken?
Citera
2025-06-15, 16:07
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, det va en missilattack.
Och det har du en källa på?
Citera
2025-06-15, 16:08
Medlem
Styrkelyftares avatar
Läste för en stund sedan att Netanyahu håller det iranska styret ansvariga för civila israelers död.

Personligen hade jag inte uttalat mig på det viset om jag vore honom med tanke på vad Israel/IDF sysslar med i Palestina och på många andra platser i Mellanöstern. Och nej, jag ser det inte som en förmildrande omständighet att Israel "varnar" civila innan deras raketer spränger barn i luften och ödelägger stora bostadskomplex.

Bara på en helg har man "lyckats" mörda 150 och skadat över 500 iranier, varav många kvinnor och barn.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1385602
Senast redigerad av Styrkelyftare 2025-06-15 kl. 16:11.
Citera
Medlem
Hittills har Iran avfyrat fler än 270 ballistiska robotar, och 22 har tagit sig igenom luftförsvaret. 13 israeler har dödats. Varje missil dödar således i snitt mindre än 1 st israel. Så länge Israel kan upprätthålla en effektivitet i luftförsvaret mot ballistiska missiler om åtminstone 90 procent (och 100 procent mot drönarna) är Irans attacker inte så farliga att de kommer få Israel att avbryta sina anfall.

Rent ekonomiskt kostar det Iran mycket stora belopp att skicka iväg de här nålsticksattackerna mot Israel. Samtidigt orsakar Israel Iran enorm ekonomisk skada genom angrepp på infrastruktur och kärnvapenprogrammet.

En rationell iransk ledare skulle i detta skede av kriget lägga sig platt, släppa in FNs inspektörer och lova att avveckla kärnvapenprogrammet. Men Irans ledare är inte rationella. De drivs av religiöst betingat judehat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56

De måste väl överbelasta luftvärnet för att inte typ allt ska skjutas ner. Alltså skicka väldigt många missiler samtidigt.
Citera
2025-06-15, 16:09
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Läste för en stund sedan att Netanyahu håller det iranska styret ansvariga för civila israelers död.

Personligen hade jag inte uttalat mig på det viset om jag vore honom med tanke på vad IDF sysslar med i Palestina och på många andra platser i Mellanöstern. Och nej, jag ser det inte som en förmildrande omständighet att Israel "varnar" civila innan deras raketer spränger barn i luften och ödelägger stora bostadskomplex.

Bara på en helg har man "lyckats" mörda 150 och skadat över 500 iranier, varav många kvinnor och barn.

Det är en droppe i havet med tanke på hur många civila som araber har dödat i genom historien.
Citera
2025-06-15, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare

Personligen hade jag inte uttalat mig på det viset om jag vore honom med tanke på vad IDF sysslar med i Palestina och på många andra platser i Mellanöstern. Och nej, jag ser det inte som en förmildrande omständighet att Israel "varnar" civila innan deras raketer spränger barn i luften och ödelägger stora bostadskomplex.

Låt mig tillägga att dessa 150 som du nämner bor väldigt nära eller är granne med högst uppsatta i iranska elit sfären. Det är därför de har dött, annars är inte Israels mål att döda vanliga iranier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Oj! Vi får se om detta är början på en tendens.

PS: De i förstone lite obegripliga israeliska angreppen mot utspridda oljedepåer i går fick sin förklaring idag: depåerna användes för att försörja TEL-batterier och understödsfordon, som fortfarande lyckas hålla sig undan i vissa områden.

Oklart vad som stämmer, först talades det runt 50, sen blev det ett dussintal och ett påstående talar nu om 6st, som tog sig fram iaf..

Israel är metodiska, bilbomberna som detonerat i Teheran sägs varit riktad mot forskare inom kärn-teknik. Hela 14st ska ha dödats idag. Galet om det stämmer.

Sorry, ska vara 14st totalt. 5st idag.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-06-15 kl. 16:20.
Citera
Medlem
''Hur ska vi bli arga på svenska barn över det här'' tänker den rasistiska genomsnittlige palestina-aktivisten just nu..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56

Tänker att Israel inte hittat alla än. Vi får se. Bombardemanget av Teheran fortsätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in