2025-06-12, 17:14
Medlem
ThePaleHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
" När chefsåklagare Krister Peterson skulle hålla den presskonferens där ett resultat skulle presenteras trodde Jan Olsson att man fått fram DNA från axeln på Palmes rock.

– Det finns ju vittnen som talar om att mördaren rörde vid Olof Palmes axel. Ofattbart att kläderna inte är kvar. Det finns ingen vettig anledning att göra så här"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/olof-palmes-klader-forstorda-som-bevis/

Kan det vara så illa att man gjort ett DNA-test och fått fram en mördare som INTE passar in i den "ensamma galningen"teorin???? Det kanske blev lite besvärande för statsmakten och att lögnen måste fortgå. Vad ,vilka och vem är så besvärande för Svea Rikes väl och ve???
Kanske därför man dribblar bort kläderna....

Bästa sättet att bevara en hemlighet är att inte ha någon att dela den med.

På ett dussin minus en finns alltid en tunga som slinter 😉
Citera
2025-06-12, 18:24
Medlem
Interesting that Expressen shows a photo of a handgun being tested.

The one revolver that has not been tested - as well as the ammunition - is the Svanberg S&W and ammunition.

Expressen should look in to that…
Go get the revolver and ammunition from Filip Svanberg

Citat:
" När chefsåklagare Krister Peterson skulle hålla den presskonferens där ett resultat skulle presenteras trodde Jan Olsson att man fått fram DNA från axeln på Palmes rock.

– Det finns ju vittnen som talar om att mördaren rörde vid Olof Palmes axel. Ofattbart att kläderna inte är kvar. Det finns ingen vettig anledning att göra så här"

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/olof-palmes-klader-forstorda-som-bevis/
Citera
2025-06-12, 19:34
Avstängd
Ksenia74s avatar
Enligt Clark Olofsson så är han bergsäker på att det var Christer Pettersson som sköt Palme och att det var Sigge Cedergrens vapen och att Cedergren skickade vapnet med två finnar och dumpade det i Östersjön .
Citera
2025-06-13, 19:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
SE uppgav inte att han hörde skotten. SE uppgav att han hörde en "avgassmäll" när han var 20 meter norr om mordplatsen (40 meter från Skandias entré). Det var inte "5 - 6 sekunder" innan SE kom till mordplatsen (det tar 14 sekunder att gå 20 meter enligt Trafikverkets norm för gånghastighet). Vittnen feltolkar ofta tider och avstånd. Vad tipsmottagningen antecknade den 1 mars (att SE hörde "avgassmällen" när han "just kommit ut på gatan") strider inte mot SE:s uppgift i senare förhör (att SE hörde "avgassmällen" när han var 40 meter från Skandias entré). SE hade "just kommit ut på gatan" när han var 40 meter från Skandias entré.

Alla tillgängliga uppgifter visar att SE kom till mordplatsen närmare en minut efter skotten. Det stämmer även med SE:s uppskattning (den 10 mars) att den första polisbilen kom efter "3 - 4 minuter". Områdesanropet (det första larmet i polisradion) sändes 23.25. Den första polisbilen kom 20 sekunder senare. SE talade med väktarna HO och AK i Skandias reception i "ett par minuter" och "ganska mycket" efter utstämplingen 23.19 eller 23.20 (vilken tid som var rätt har aldrig bevisats). Att gå i rask takt från Skandias entré till mordplatsen tog 40 sekunder.

SE uppgav inte att han vände OP i framstupa sidoläge. SE sa inte ett ord om sina egna livräddande åtgärder förrän i fjärde och sista förhöret den 25 april.

Vad SE sa den 25 april var att "flickan tar pulsen och vi två andra försöker och få den här personen som visade sig vara Olof Palme i framstupa sidoläge för att blodet skall kunna rinna undan". Det är inte motbevisat. Tvärtom. Det stöds av AH:s uppgift den 2 april att "det var någon började rycka i benen" och väninnan KJ:s uppgift samma dag att "sen så var det någon som sa, jag vet att han skall ligga i framstupa sidoläge, varför gör ni så här".

Att YN och AZ mötte en man som påminde om SE (och hade en likadan handledsväska) är inte konstigt. YN och AZ fick syn på SE "5 - 6 steg" väster om manskapsbodarna på Tunnelgatan. YN och AZ gick på den norra sidan av manskapsbodarna (den norra passagen låg i rak linje med gången bredvid skjulet med containern). SE valde den södra sidan (publiken hindrade SE att välja den södra sidan i Rapport den 6 april). Samma sida som SE valde när han återvände en kort stund senare (E63-C).

Ingen frågade SE vilken sida han valde när försökte springa ifatt poliserna (för att ge dem LP:s uppgifter om gärningsmannens signalement). Poliserna sprang på båda sidorna. Peter Wikström och Klas Gedda sprang på den norra sidan. Jan Hermansson och Claes Djurfeldt sprang på den södra sidan (A14205-2-A släpptes 2020).

YN och AZ kunde inte undvika att möta SE väster om manskapsbodarna (som framgår av E15-1, E63-A och E63-C) efter det korta samtalet med poliserna vid Luntmakargatan (som bara var "c:a 10 sekunder"). Ingen frågade YN och AZ om de mötte någon väster om manskapsbodarna. Ingen frågade SE förrän den 25 april. Då kunde han inte minnas vem han mötte där. SE sprang långsamt i snömodden på Tunnelgatan (inte lika snabbt som i Rapport den 6 april). "Det verkade som om det var jobbigt för honom att springa" (E15-1).

YN var osäker och feltolkades när Ström förhörde henne den 2 mars. AZ saknade tolk och feltolkades när Ström förhörde honom den 3 mars (att AZ behövde tolk framgår av E15-2-B). Krimjourens missvisande referat av mordnattens korta telefonförhör med LJ (som gav intrycket att YN och AZ berättade för LJ vid trappkrönet att de mötte en springande man på David Bagares gata innan de mötte LJ) bidrog till Ströms feltolkning av YN och AZ. Ström "visste" vad YN och AZ hade sett innan de förhördes den 2 och 3 mars.

Förhören är referat (Ströms tolkning av vittnenas uppgifter). Inte dialogförhör. Polisen kan inte hitta ljudinspelningarna av Ströms förhör med YN och AZ den 2 och 3 mars (enligt polisens besked 2023). Trots att Ström förhörde YN och AZ i polishuset på Kungsholmen (E63-8-A). Vid fotovisningsförhöret med YN den 4 mars och tidskontrollen med AZ den 13 mars utgick man från att Ströms tolkning var rätt.

När man läser AZ:s egna ord den 16 maj (E15-2-B släpptes 2020) framgår att YN och AZ fick syn på SE ("en tjock kille med en rock") när YN och AZ var "5 - 6 steg" väster om manskapsbodarna på Tunnelgatan. Det var "snömodd" och "nedförsbacke" där också. Väster om manskapsbodarna på Tunnelgatan fanns inga parkerade bilar (som på David Bagares gata) som hindrade YN att se SE:s handledsväska och vad han gjorde med blixtlåset.

AZ såg ingen på David Bagares gata (E15-2-B släpptes 2020). AZ såg inte "ett jävla dugg" på David Bagares gata (som spaningsledningen konstaterade den 11 juni). "Han är inget vittne." Den första som YN och AZ mötte var LJ vid trappkrönet. Som även framgår av Hermanssons rapport den 5 mars (A14205-1-A släpptes 2020).

Hermanssons rapport visar att YN och AZ svarade poliserna (som de mötte vid Luntmakargatan) att de mötte LJ vid krönet. Ingen före LJ.

Ströms egen beskrivning (E63-8-A släpptes 2020) visar att "det sprang män lite överallt" när YN förhördes den 2 mars. När YN intervjuades av journalister framgick att YN och AZ var onyktra (kvällen började med spritförtäring i AZ:s lägenhet på Ringvägen 155) och att YN inte kunde minnas var de mötte poliserna (eller deras frågor).

YN trodde att de mötte poliserna vid trappfoten (i radioprogrammet Kanalens intervju 1988) eller i trappan (i TV-dokumentären "Satans mördare" 1995). Inte vid Luntmakargatan (18 meter väster om trappfoten). YN trodde att LJ var blond (E15-1). LJ var mörkhårig. YN var inte "fullständigt nykter" som Holmér påstod i boken 1988. Ingen frågade i förhören. YN lämnade inte namn och nummer till en polis vid mordplatsen för att hon såg något viktigt. Poliserna som mötte YN och AZ vid Luntmakargatan beordrade dem att lämna namn och nummer till en polis vid mordplatsen. Oavsett vad de såg. Som framgår av Hermanssons rapport. Liksom taxiföraren HJ lämnade YN namn och nummer till pinsp Kjell Östling vid mordplatsen.

Mötet med LJ vid trappkrönet var "några sekunder" (E15-2-A). LJ hann bara fråga om någon "sprang förbi". YN pekade bara, "liksom jakande" (E15-B). Mot klubben på Johannesgatan 8 som hon och AZ nyss hade lämnat. YN pekade bara, hon sa inget. Enligt AZ (E15-2).

Att SE inte såg poliserna när han vände vid Luntmakargatan var heller inte konstigt. Skjulet med containern skymde sikten mot trappkrönet.

YN och AZ såg en springande man på DBG. Därom råder ingen tvekan.
Citera
2025-06-13, 19:22
Medlem
WetCigarettes avatar
Spionpodden avsnitt 70 - Palmemordet berörs

Understrukna delar av texten är klickbara länkar.

I Spionpodden, avsnitt 70, berättar Anders Nilsson om saker som kontraspionen Tore Forsberg berättat för honom. De tangerar vid Palmemordet och omkring 32:13 in i avsnittet börjar detta.

Det nämns att det fanns tunnlar under Skandiahuset i närheten av mordplatsen.

Det nämns även att Tore Forsberg avlyssnade chefen för Rysslands illegalister i Sverige och ”hörde då att det här tyder verkligen på att ryssarna vet vad som pågår den här kvällen” genom denna avlyssning.

Han går inte in på mer detalj i detta men det bör finnas i boken han tar detta ifrån vilket är Den djävulska fällan, Del 2 i bokserien Spionernas krig.
I beskrivningen av boken kan läsas:
Citat:
28 FEBRUARI 1986. Tore Forsberg, chef för Säpos kontraspionage mot Sovjetunionen, har ett hemligt möte med statsminister Olof Palme. Samtidigt får Tores team under en avlyssningsoperation höra att en rysk spionchef nämner att ett viktigt mord ska ske i Stockholm samma natt. När Tore sedan får veta vem som mördats på Sveavägen, inser han att allt verkar hänga ihop med de otroliga händelser från andra världskriget som han upptäckt nere i de allra hemligaste arkiven.

Nilsson fortsätter i podden och berättar att Tore Forsberg under morddagen hade ett möte med Palme där Forsberg blev befordrad.

Det nämns att det kom in ett tips om att det ska ske en uppgörelse i undre världen i det här kvarteret.

Vem Tore Forsberg tror eller vilka han inte tror låg bakom mordet nämns ej i podcastavsnittet för att inte ”spoila” del 3 av bokserien där detta ska tas upp men de refererar till det näst sista avsnittet i dokumentärserien Palme, träsket och mordrättegångarna. Denna verkar finnas på olika streaming-siter som jag inte har tillgång till men för er som har Viaplay eller AppleTV+ så går den att ses där.

Edit: Tore Forsberg tycks tro på CP som GM och att CP förväxlat Palme med Sigge Cedergren, åtminstone officiellt. Jag tvivlar på att han faktiskt tror det på riktigt.
Senast redigerad av WetCigarette 2025-06-13 kl. 19:37. Anledning: Hittade Tore Forsbergs teori om GM
Citera
2025-06-13, 19:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Knappast.

"Jag tror att jag har mött en man som kom springande på David Bagares gata.

Jag fick den känslan i alla fall."

Vad intervjun bekräftar är att Borgnäs hade all anledning att fråga AZ vad han såg.

Ingen journalist intervjuade AZ.

Trots att AZ:s uppgifter visar att han var mer tillförlitlig än YN

Varför felciterar du intervjun? För att ändra innebörden, helt klart. Det gör dig till en patetisk lögnare.

Borgnäs: "Förstod du då, att det var gärningsmannen du hade sett däruppe?

YN: "Ja jag koppla samman då hans springande då och plus då att jag mötte den här killen då plus dom här poliserna då kopplade jag ihop den här mannen och det övriga som hade hänt. Och det var därför jag gick fram och tala om vem jag var då, så... vad jag sett. Jag sa så här jag tror att... Jag har mött en man som kom springande på David bagares gata, jag tror han har med det här att göra"

"Jag talade om att jag fått den känslan...".

Jag är jävligt trött på dina medvetna fulklipp och rena lögner. Du cherrypickar ut att hon stakar sig och börjar om, och påstår det betyder att hon säger hon enbart tror hon såg mannen. Trots att det motsäger resten av intervjun, frågeställningen. Hon såg mannen, hon tror att det är mördaren.

Sluta var en oärlig skitstövel.
Citera
2025-06-13, 21:35
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
YN och AZ såg en springande man på DBG. Därom råder ingen tvekan.

Tack för din synpunkt.

YN (som medgav för journalister att hon och hennes sällskap AZ drack sprit tidigare på kvällen och inte var "fullständigt nykter" som Holmér påstod i sin bok) trodde att hon kunde ha sett en springande man på David Bagares gata. Hon hade i alla fall en känsla att hon kunde ha sett en springande man där. Därom råder det ingen tvekan.

Krinsp Håkan Ström (som förhörde YN den 2 mars och hennes sällskap AZ den 3 mars) hade all anledning att tro att YN och AZ såg en springande man på David Bagares gata. Innan Ström förhörde vittnena. Det intrycket fick han av krimjourens missvisande referat av mordnattens korta telefonförhör med vittnet LJ (som mötte YN och AZ vid trappkrönet).

AZ såg inte en springande man på David Bagares gata. Därom råder det heller ingen tvekan. Som framgår av E15-2-B (där man kan läsa AZ:s egna ord till skillnad från E15-2 och E15-2-A), A14205-1-A och spaningsledningens möte den 11 juni. AZ konfronterades inte med Christer Pettersson och kallades inte att vittna i rättegångarna 1989 (trots att ingen reporter visade foton på CP för AZ som Kvällspostens JB gjorde för YN den 14 december 1988).

I E15-2-B framgår att AZ var i behov av tolk. Holmérs utredare bröt mot 8 § i 1986 års förvaltningslag (det gjorde man många gånger 1986): "När en myndighet har att göra med någon som inte behärskar svenska eller som är allvarligt hörsel- eller talskadad, bör myndigheten vid behov anlita tolk." I E63-8-A framgick att YN var osäker när hon förhördes. "Det sprang män lite överallt."

Ström feltolkade AZ den 3 mars. Därom råder det heller ingen tvekan. AZ var mer tillförlitlig än YN (som framgår av AZ:s vittnesuppgifter), men hade sämre språkkunskaper. Därför kan man förmoda att Ström även feltolkade YN den 2 mars.

AZ såg "en tjock kille med en rock" väster om manskapbodarna på Tunnelgatan (enligt YN fick de syn på mannen efter "5 - 6 steg"). Omkring 30 meter öster om mordplatsen. Där fysikens lagar föreskriver att YN och AZ måste ha mött SE. Enligt deras egna uppgifter i E15-1, E15-2-B, E63-A och E63-C (och SE:s vittnesmål i rättegångarna 1989). Poliserna befann sig vid Luntmakargatan och avslutade det "10 sekunder" långa samtalet med YN och AZ när SE blev "förtretad" på sig själv och insåg att han borde springa ifatt poliserna för att lämna LP:s uppgifter om gärningsmannens signalement.

SE återvände på den södra sidan av manskapsbodarna och kan så vitt man vet ha valt den södra sidan även åt andra hållet (publiken hindrade honom att välja den södra sidan i Rapport den 6 april). YN och AZ valde sannolikt den norra sidan av manskapsbodarna (den norra sidan låg i rak linje med gången bredvid skjulet med containern). De hade sannolikt passerat en bit av de 20 meter långa manskapsbodarna när SE började springa. Han "sprang inte speciellt fort" (E15-1).

Det råkar vara så att YN:s beskrivning av platsen där hon såg den springande mannen (det var "nedförsbacke" och "snömodd") stämmer lika bra med Tunnelgatan väster om manskapsbodarna som med David Bagares gata.

Faktum är att den stämmer bättre. På Tunnelgatan väster om manskapsbodarna (30 meter från mordplatsen) fanns inga parkerade bilar som hindrade YN att se SE:s handledsväska (YN beskrev den närmast perfekt) och vad han gjorde med blixtlåset.

Att YN lämnade namn och nummer till pinsp Kjell Östling (som även mottog taxiföraren HJ:s namn och nummer) är inte konstigt. Poliserna som mötte YN och AZ vid Luntmakargatan 18 meter väster om trappfoten (inte vid trappfoten eller i trappan som YN trodde till skillnad från AZ) beordrade dem att lämna namn och nummer till en polis vid mordplatsen (även om YN till skillnad från AZ inte kom ihåg att de talade med poliserna vid Luntmakargatan). Sedan YN och AZ hade uppgett för poliserna att de mötte "en man med axelremsväska" vid trappkrönet (vittnet LJ). Ingen före LJ. Som framgår av A14205-1-A. Mötet med LJ vid trappkrönet var "några sekunder" och "de stannade inte". LJ frågade om de "såg någon springa förbi". YN pekade, "liksom jakande" (mot klubben på Johannesgatan 8 som YN och AZ nyss hade lämnat). Som framgår av E15-2 och E15-B.

YN och AZ mötte LJ vid trappkrönet, poliserna vid Luntmakargatan och SE väster om manskapsbodarna på Tunnelgatan. Inte GM på David Bagares gata. Det hindrar inte att GM flydde den vägen. YN och AZ kom försent för att möta GM på David Bagares gata. Två minuter försent.

YN och AZ mötte LJ vid trappkrönet när områdesanropet sändes (det första larmet i polisradion).

Det tog lika lång tid för YN och AZ att färdas från trappkrönet till Luntmakargatan (57 sekunder) som det tog för poliserna att färdas från Brunkebergstorg (där larmet hördes) till Luntmakargatan (30 + 15 + 12 sekunder). Enligt polisens egna mätningar och förhör (A1969 och A14205).

Områdesanropet sändes mellan 23.25.10 och 23.25.35.

Om larmet (och varför det är intressant): https://www.flashback.org/sp89333377
Senast redigerad av Lebel 2025-06-13 kl. 21:41.
Citera
2025-06-13, 21:37
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför felciterar du intervjun? För att ändra innebörden, helt klart. Det gör dig till en patetisk lögnare.

Borgnäs: "Förstod du då, att det var gärningsmannen du hade sett däruppe?

YN: "Ja jag koppla samman då hans springande då och plus då att jag mötte den här killen då plus dom här poliserna då kopplade jag ihop den här mannen och det övriga som hade hänt. Och det var därför jag gick fram och tala om vem jag var då, så... vad jag sett. Jag sa så här jag tror att... Jag har mött en man som kom springande på David bagares gata, jag tror han har med det här att göra"

"Jag talade om att jag fått den känslan...".

Jag är jävligt trött på dina medvetna fulklipp och rena lögner. Du cherrypickar ut att hon stakar sig och börjar om, och påstår det betyder att hon säger hon enbart tror hon såg mannen. Trots att det motsäger resten av intervjun, frågeställningen. Hon såg mannen, hon tror att det är mördaren.

Sluta var en oärlig skitstövel.

Vem som felciterar och fulklipper kan läsarna själva se.

Be doktorn att kolla blodtrycket och Specsavers att kolla synen.
Citera
2025-06-14, 17:48
Avstängd
Ksenia74s avatar
Lisbeth Palme såg ju dessutom att det var Christer Pettersson som sköt .
Citera
2025-06-14, 22:17
Medlem
Gunnar Wall, journalist och författare håller föredrag som heter "Gärningsmannaprofiler". Föredraget var på Westmanska palatset i Stockholm.

Filmat på Palmemordskonferensen 2025.

https://www.youtube.com/watch?v=z5UVP-fDW-4
Citera
2025-06-15, 10:30
Medlem
Är det någon som tror att Svartenbrandt kan ha haft något med Palmemordet att göra?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag1633-04

19901004
Citera
2025-06-15, 15:18
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Är det någon som tror att Svartenbrandt kan ha haft något med Palmemordet att göra?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag1633-04

19901004

Ur Hans Holmérs bok "Olof Palme är skjuten!" från 1988:

"Sitt straff börjar Svarten avtjäna i Kumlabunkern men efter några år flyttas han till Säters sjukhus. Där får han bo i en tvåplansvilla med sjöutsikt tillsammans med en man som är dömd för en lång serie brutala våldtäkter. Bevakningen av de bägge våldsverkarna är högst illusorisk.

Från sjukhuset meddelas att Svartenbrandt inte haft permission när Olof Palme mördades den 28 februari. Samtidigt inkommer uppgifter från anonyma personer att han inte funnits på sjukhuset den natten och att han på eftermiddagen setts tillsammans med två män i en röd SAAB i Hedemora. Eva Kerstin Fasth ger slutligen Svarten alibi. Hon säger sig ha tillbringat natten med honom i villan på sjukhusområdet i Säter. På morgonen den 1 mars hade hon lämnat honom och åkt taxi till Borlänge för att spela handboll.

På lördagen den 31 maj 1986 lämnar Svarten sjukhuset i Säter och rånar ett postkontor i Uppsala. Han är väl 'ringrostig' för han grips kort efter rånet av polis."

D1633-3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in