2025-06-15, 14:09
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag tror att man är mer rädda för ett Iran med nuvarande regim än ett Iran med ingen regim. Det är så självklart så jag fattar inte ens varför man försöker förneka det? Israel mår allra bäst i en omgivning lagd i ruiner med massa olika sekter springande omkring dödande varandra. Det är därför man stödjer och beväpnar IS och andra terrorgrupper men motarbetar alla sekulära och förenande arabnationalister.

Israel bombade IS i Syrien/Sinai - hur är det "stöd"? Alla länder föredrar svaga grannar framför starka fiender. USA vill försvaga Ryssland/Kina, Kina vill ha ett svagt Indien etc. Det är realpolitik.

Du har empiriskt fel om IS-stöd, övergeneraliserar om alla arabnationalister (se Egypten, UAE) och förnekar hur kaos även skadar israeliska intressen (se Gaza, Libanon).
Citera
2025-06-15, 14:10
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Ja. Den genomsnittlige amerikanen (som stöder Israel, oavsett om han är republikan eller demokrat) skulle bli
SKOGSTOKIG om Trump lät Israel använda en eller ett par bunkerbusters i en riktad attack för att omintetgöra Irans kärnvapenprogram för all framtid. Amerikaner hatar när deras ärkefiende bombas och förnedras.

Det är väldigt lite och fakta och väldigt mycket önsketänkande i dina inlägg. Du kommer inte att få se USA vända en av sina viktigaste allierade ryggen under din livstid. Men fantisera på.
Det blir vanligare och vanligare bland amerikanska patrioter att förstå att Israels ärkefiender inte är samma sak som USA:s ärkefiender. Fortfarande är kunskapen för låg men jämfört med för bara 20 år sen har det hänt mycket. Minns att Trump gick till val på att vägra de här ständiga krigen, och han vann. Han gjorde alla neokonservativa till fiender. Trump själv ska man inte lita på men hans valvinnande retorik var motsatsen till neokonservatism.
Citera
2025-06-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Israel vill ha bomber usa har , dom som bara usa har i hela världen . Israel har redan gjort det dom kan och med perfekt resultat.
De fick dock 20'000 extra som var avsedda för Ukraina. Där ingick väl många långdistansmissiler. De borde kunna bränna av som det var melanienyår.
Citera
2025-06-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebru
vad snackar du om? videos från attackerna visar ju bra mycket mer än 10 st och även israel attackerar civila bostadshus, sluta sprida en massa propaganda

Videos visar bra många ballistiska missiler ja. Men inte många videos bekräftar nedslagen av dom. Av 50 stycken har det kanske vart 6 som träffat det dom försökt träffa, eller hamnat i närheten av det dom försökt träffa . Kanske svårt för såna som dig att förstå att allt man ser i luften, inte kmr träffa det dom var tänkt för. Det är Thaad och Davids slingshot som går på ballistiska robotar, om dom lyckas avräja den ballistiska roboten så sker det långt upp i luften, närmare atmosfären
Citera
2025-06-15, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Men det är långsökt att Israel inte ser riskerna med att skapa maktvakuum i Iran, likt Irak/Syrien som ledde till ISIS skapande och framväxt. Det finns ingen stark, sekulär, pro-västlig opposition i exil som kan ta över Iran (t.ex. Reza Pahlavi är marginell). Israel är realistiska nog att se detta.

De har inte heller kapaciteten att på egen hand genomföra regimbyte i Iran, så det hade krävt amerikansk hjälp. Men USA vill inte skapa ett nytt Irak.

Realistiskt vill Israel ha ett svagt Iran - inte ett kollapsat Iran.

Citat:
Ett kollapsat Iran är nog rätt svagt... Det är ju helt bisarrt att sitta här och ljuga om hur måna Israel är om att "inte skapa maktvakuum" när det är exakt det man gjort i Irak, Syrien och Libyen. Det är helt självklart att Israel bara vill se ett kollapsat och förstört Iran. Däremot är man som vanligt inte beredda att gå hela vägen själva utan väntar nu på att USA och Europa ska dra det stora lasset.

Maktvakuum vore ett närmast optimalt resultat för Israel, även om det utfallet är föga troligt i mina ögon. IS och dylika grupper har för övrigt, mig veterligen, aldrig angripit israeliska intressen utan har tvärtom lagt sin kraft på att bekämpa Israels motståndare.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-06-15 kl. 14:18.
Citera
2025-06-15, 14:17
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Israel bombade IS i Syrien/Sinai - hur är det "stöd"? Alla länder föredrar svaga grannar framför starka fiender. USA vill försvaga Ryssland/Kina, Kina vill ha ett svagt Indien etc. Det är realpolitik, inte konspirationsteori.

Du har empiriskt fel om IS-stöd, övergeneraliserar om alla arabnationalister (se Egypten, UAE) och förnekar hur kaos även skadar israeliska intressen (se Gaza, Libanon).

IS har även utfört terrordåd en masse mot judar/israeler. Både i Paris och Bryssel, på gränsen i Sinai. Etc
Och i närtid
https://www.jns.org/pakistani-accused-of-planning-mass-attack-on-jews-in-new-york-for-isis-extradited-to-us/

ISIS är dock i opposition till Hamas och saknar Hamas ingångar till Israel.
För en överhettad antisemit-hjärna blir detta ”Israel stöder IS!!!”
Men. Nej.
Citera
2025-06-15, 14:20
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Maktvakuum vore ett närmast optimalt resultat för Israel, även om det utfallet är föga troligt i mina ögon. IS och dylika har för övrigt, mig veterligen, aldrig angripit israeliska intressen utan har tvärtom lagt sin kraft på att bekämpa Israels motståndare.
Japp. Och Israel har erkänt att de beväpnat en IS-grupp i Gaza bara nu nyligen. Man hjälpte ju också nyligen den gamle Al Qaida:iten Jolani att ta över Syrien från den sekuläre Assad. Israel och extrema wahabister och terrorister är bästa vänner.
Citera
2025-06-15, 14:20
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Det blir vanligare och vanligare bland amerikanska patrioter att förstå att Israels ärkefiender inte är samma sak som USA:s ärkefiender. Fortfarande är kunskapen för låg men jämfört med för bara 20 år sen har det hänt mycket. Minns att Trump gick till val på att vägra de här ständiga krigen, och han vann. Han gjorde alla neokonservativa till fiender. Trump själv ska man inte lita på men hans valvinnande retorik var motsatsen till neokonservatism.

Ja. Lågt stöd säger du. Massivt stöd hävdar jag. Det har varken med Trumpism eller neokonservatism att göra. Vi får väl se vem som har rätt. Det jag vet är att nästan inget kan direktöversättas mellan svenska och amerikanska förhållanden. ”Patriotism” i synnerhet. En amerikansk patriot är en kristen - inte en svensk asatro-kristen utan en riktig kristen. Och som sådan anser han att Israel är judarnas land. Det ska verkligen inte bebos av några muslimska ökenzigenare som förespråkar terror och död åt Amerika. Den drömmen kan du begrava en gång för alla.
Senast redigerad av Bertil.Falukorv 2025-06-15 kl. 14:25.
Citera
2025-06-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Tack för gapskrattet din illaluktande desinformatör.

Nej, Iran bröt inga avtal. Det är Israel som bryter avtal efter avtal.

Israel är det land som är civiliserat och låter sina medborgare vara det de är som tex bögar och av annan religion och kvinnorna behandlas som de gör i Europa.

Vad fattar inte du din klan- och sharia vurmare.
Citera
2025-06-15, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Jag hade inte uttalat mig på det viset om jag vore Netanyahu med tanke på vad han och IDF sysslar med i Palestina och på många andra platser i Mellanöstern. Och nej, jag ser det inte som en förmildrande omständighet att Israel "varnar" civila innan deras raketer spränger barn i luften och ödelägger stora bostadskomplex.

Hur besegrar man en terrorgrupp som gömmer sig bland civila och gräver enorma tunnelnätverk under hela staden utan att civila tyvärr också kommer stryka med?

Skillnaden här är ju uppenbar. Iran skjuter emot civila bostadsområden utan något militärt mål i sikte.
De siktar in sig specifikt på civila (precis som Hamas och andra muslimska terrorister alltid gör i sina dåd runt om i hela världen).

Medan Israel siktar på militära mål, även om civila också tyvärr stryker med då något annat är oundvikligt i Gaza.
Senast redigerad av HasseVonKlasse 2025-06-15 kl. 14:23.
Citera
2025-06-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Hur kom du fram till den slutsatsen? En explosion i Teheran tyder mer på att Israel bombat.

Nej. Jag menar att det rapporterna om ”luftherravälde” gäller väst om huvudstaden men att även den uppgiften kanske skall tas med en nypa salt. Att Israel är aktivt kontinuerligt råder det inga tvivel om. ”Flera veckor” är det som gäller enligt IDF och det stämmer nog fortfarande.
Citera
2025-06-15, 14:22
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Ja. Lågt stöd säger du. Massivt stöd hävdar jag. Det har varken med Trumpism eller neokonservatism att göra. Vi får väl se vem som har rätt.
Jag tror Trump kommer att hjälpa Israel, men att han kommer skapa stort missnöje hos sina egna genom det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in