2025-06-15, 13:04
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är förstås inte sant, men jag förstår din poäng - det är givetvis svårt att bryta mot ett avtal när man saboterar alla fredsförhandlingar innan ett sådant avtal ens finns på plats.

Nej, Israel har aldrig brutit mot något fredsavtal. Det fanns inget fredsavtal mellan Israel och Egypten förrän efter Yom Kippur-kriget.
Citera
2025-06-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Vilket nonsens.
Jag är inte ens odelat positiv till Israel men inser man inte hur aggressiv Irans ledning är så förstår man ingenting om konflikterna i Mellanöstern.

Så här sa deras ledare:
"Vår revolution är inte bara för Iran. Det är en islamisk revolution och måste exporteras till hela världen."

Sedan åttiotalet har de agerat utifrån det målet.
Israel har chansen nu att kraftigt vingklippa Iran, vilket vi i väst bara kan hoppas lyckas.
Ett fredligt Iran skulle lösa de svåraste knutarna i Mellanöstern men då måste dagens ledare falla.

Sedan måste man också förstå Israels behov att hålla tillbaka Irans förmåga att kunna skada israel.
Kärnvapen i ett så farligt land som Iran kan aldrig accepteras.

Mer Irans agerande, främst högsta religiösa ledningen som faktiskt styr allt, under årtionden och med förintelsen i närminnet (trots allt) så går det att förstå Israel fullt ut.

På ett högre plan är det ett Israel som försvarar sig och har alltid gjort sedan bildandet av den Israeliska staten.

Just nu är det Israel och Ukraina som tar kampen för ett västerländskt synsätt på vad en stat är och inte är. Tjugo procent av de israeliska medborgarna är araber. Ukraina var aldrig något hot mot Ryssland. NATO är en försvarsallians och har alltid varit för att mota rysshelvittet.

Europa måste steppa upp här för jag tror det är våra ledares uppgift att försöka få stopp på detta innan något allvarligare sker. UK/Frankrike/Tyskland måste kliva fram. Iran och USA… de är inte kompisar. Alls.

Bara en tidsfråga innan mullorna avsätts men det kan ta årtionden eller så sker det imorgon. 🤷🏼‍♂️
Citera
2025-06-15, 13:07
Medlem
Det finns ju ingen logik att israel ska va mitt i smeten bland muslimer och mellanöstern folk. Det är konstigt att israel inte får ett stycke land i usa eller en bit av sverige.

Jag tycker att alla minoriteter har rätt till ett stycke land ifall de inte har ett eget land. Det finns många länder med för mycket mark som de inte behöver. Varför placera israel mitt i smeten? Men nu är jag en snäll herre.

Men grejen är ju den att USA och andra länder förmodligen pressat in judarna till den plats dom är i, så så att usa kan få kontroll på mellanöstern, och placera vapen och annat där, så det handlar mer om geopolitisk kontroll. Sen är det ganska smart av USA att ha ett proxy land som får bära all smutskastning, än att USA själva tar det och får försämrade relationer med omvärlden och inhemsk opinon som som går emot landet.

Iran har nu sagt att de ska sluta kriga ifall Israel slutar bomba. Däremot tror jag inte detta kommer hända. Israel har visat vilken hård linje de för, så de kommer förmodligen slå ut regeringen totalt, och kanske installera en väst vänlig regering som inte propagerar för atombomber.

Tyvärr tror jag Iran förlorar i detta, då varken ryssland eller kina verkar stötta iran nämnvärt.

Jag tror att Israel bara vill åt regeringen, och militäranlägningar. Sen så tycker jag det väl bra om man kan byta ut iransk regering mot en mer västvänlig så att det blir lugnare i regionen och folket får frihet.
Senast redigerad av LudwigVonSkibidi 2025-06-15 kl. 13:09.
Citera
2025-06-15, 13:08
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Du har bara delvis rätt.

För det första så har Israel aldrig någonsin förr haft ett så lågt stöd bland amerikaner som idag, och för det andra är amerikanerna gement trötta på krig. Republikanerna gick dessutom till val på att fokusera på USA och att inte gå med i några fler krig. Trump har själv framställt sig som den president som motsätter sig krigen i Mellanöstern och dylika "demokratiinföranden", det neokonservativa militärindustriella komplexet och globalisternas ihärdiga krigshetsande världen över, och som motvikt därför ämnar medla fred och inte dra in amerikanerna i några fler krig, "America first!" som du kanske minns? Andra former av inblandning kommer den amerikanska utrikespolitiken alltid vara ägnad åt förstås.

Endast 14 % stödjer f.ö. att USA går in militärt, ca 70 % ser hellre att USA och Iran medlar fred:

https://criticalissues.umd.edu/sites/criticalissues.umd.edu/files/Questionnaire_May2025.pdf

Samtidigt stödjer ca hälften av amerikanerna Israels attacker mot Iran:

https://www.foxnews.com/politics/nearly-half-americans-back-israeli-airstrikes-iran-poll-shows

Jämför även med de övergripande stickproven bland amerikaner:

https://www.brookings.edu/articles/in-6-charts-see-what-americans-really-think-about-us-policy-toward-syria-iran-and-afghanistan/

Lugnet rådde inte länge. Amerikanerna vill hellre titta på än att involvera sig och anser nog att det är dags för israelerna att offra sig själva, särskilt när Israel ofta är drivande i krigen och dessutom kräver att amerikanerna ska bistå dem med pengar och vapen när läget blir ansträngt. Israel kunde inte ens klara av Gaza själva, och istället fick amerikanska skattebetalare stå för 3/4 av dagsbudgeten det första halvåret så att israelerna kunde "samla tankarna"...

Att det fortfarande finns amerikaner som stödjer Israel i konflikten med Iran är förstås en helt annan sak, precis som Vita huset fortsatt kommer bistå Israel även denna gång.

Att hälften av det amerikanska folket stöder Israels attack mot Iran är en hög siffra i min värld.

Vad innebär ”stöder militärt”? Att man deltar i ännu ett krig utan slut i Mellanöstern, år efter år? Eller att man bidrar med några GBU-57A/B, även kallad Massive Ordnance Penetrator (MOP). Det är en 13,6 ton tung bomb som kan tränga igenom över 60 meter armerad betong. Den är designad just för att slå ut djupt liggande mål som Fordow. Endast USA har både bomben och plattformen som kan leverera den.

Det mest kraftfulla bunker-buster-vapnet som Israel faktiskt har i sin arsenal är GBU-28 – en 2,3 ton tung bomb som utvecklades under Gulfkriget för att slå ut irakiska underjordiska bunkrar. Den användes även av USA under Trumps presidenttid, bland annat i Syrien. Trump beordrade till exempel bombattacker med GBU-28 mot syriska mål 2017 efter kemvapenattacker. Sammanfattningsvis skulle Israel i en begränsad operation behöva använda sina resurser i en noggrant koordinerad attack med amerikanarna. Självklart pågår förberedelser för detta as we speak,

Åter till din fråga; vill amerikanerna detta?
Vad tror du själv? Gillar amerikaner att få testa världens mest kraftfulla bomb på en ärkefiende? Det finns knappast något amerikaner gillar mer om du frågar mig.

Jag tror att Trump snart kommer att säga ”WellI I warned both of them but they wouldn’t listen! Så nu får USA gå in och avsluta!” Och så bombar man Irans anrikningsprogram till makadam i några riktade attacker. Till folkets jubel.
Det finns många muslimer, gaphalsar och galna kommunister bland dagens unga amerikaner men det är inte så att USA har bytt själ. Detta kommer att hända och firas som en stor nationell triumf.

Här i Sverige gråter den islsmiska republikens dubbelagent Alexander Atarodi från Totalförsvaret på SVT as we speak…Oj, alla är SÅ arga på Israel nu..
Har ni lagt märke till att alla såna här säkerhetsklassade tjänster i Sverige är smockfulla med iranier? Lustigt sammanträffande.
Senast redigerad av Bertil.Falukorv 2025-06-15 kl. 13:59.
Citera
2025-06-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Hög sannolikhet att Israel genomför en false flag mot amerikanskt mål?!

Kanske. Uttalanden från Trump upplever jag som en indikation på att han vill ha förhandlingar, men är mer än beredd på att bomba om det inte blir så.

Sen har ju Israel slagit ut ledare hos tex Houthierna så kanske kan oerfarna ledare som tar över göra något utan att ha fått grönt ljus från Iran tex. Möjligen med påverkan utifrån.

Att Israel har gått ut och bett USA bomba ser jag som ett tecken på en viss otålighet, kanske är man rädd att Iran skall lyckas gömma undan anrikat uran tex.

Så det finns nog en klocka som tickar, tror mer på dagar än veckor.

Hoppas fortfarande att Iran viker sig och offrar atombombsplanerna för fred.
Citera
2025-06-15, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Vad pratar du om? Iran står inte emot attackerna i detta nu. Det är fritt fram för det israeliska stridsflyget as we speak. Noll luftförsvar, luftvärnet tillintetgjort. Som att stjäla godis av småbarn.

Om det är så som du säger, vad i det blåa helvetet anfaller man inte den andliga ledarens hus?
Citera
2025-06-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVonSkibidi
Det finns ju ingen logik att israel ska va mitt i smeten bland muslimer och mellanöstern folk. Det är konstigt att israel inte får ett stycke land i usa eller en bit av sverige.

Jag tycker att alla minoriteter har rätt till ett stycke land ifall de inte har ett eget land. Det finns många länder med för mycket mark som de inte behöver. Varför placera israel mitt i smeten? Men nu är jag en snäll herre.

Men grejen är ju den att USA och andra länder förmodligen pressat in judarna till den plats dom är i, så så att usa kan få kontroll på mellanöstern, och placera vapen och annat där, så det handlar mer om geopolitisk kontroll. Sen är det ganska smart av USA att ha ett proxy land som får bära all smutskastning, än att USA själva tar det och får försämrade relationer med omvärlden och inhemsk opinon som som går emot landet.

Iran har nu sagt att de ska sluta kriga ifall Israel slutar bomba. Däremot tror jag inte detta kommer hända. Israel har visat vilken hård linje de för, så de kommer förmodligen slå ut regeringen totalt, och kanske installera en väst vänlig regering som inte propagerar för atombomber.

Tyvärr tror jag Iran förlorar i detta, då varken ryssland eller kina verkar stötta iran nämnvärt.

Jag tror att Israel bara vill åt regeringen, och militäranlägningar. Sen så tycker jag det väl bra om man kan byta ut iransk regering mot en mer västvänlig så att det blir lugnare i regionen och folket får frihet.

Förmodligen inte din mening men du förklarade precis på ditt historielösa och bakvända vis varför Israel måste agera som de gör.

På lång sikt kan vi bara hoppas mer liberala och demokratiska styren dyker upp i Mellanöstern men fram tills dess så kommer Israel behöva använda vapen för att freda sig mot länder som både i ord och handling vill förgöra dem.
Citera
2025-06-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Kanske. Uttalanden från Trump upplever jag som en indikation på att han vill ha förhandlingar, men är mer än beredd på att bomba om det inte blir så.
Trump vill nog inte dras in i en upprepning av Irakkriget och hans väljarbas vill ha America first, inte världspolis. Problemet är att han tvingas in av extrema sionister och Israellobbyn. Han försöker få Israellobbyn Israellobbyn tillräckligt nöjd utan att behöva sluta som George Bush.
Citera
2025-06-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Det kallas etnisk rensning din imbecil. Det handlar inte om hur stor befolkningen är, utan att de kastas ut ur sina länder, och sen får de försvinna vart de vill. Etnisk rensning är också ett folkmord.

Era patetiska propagandamemes är stela och förbrukade. De funkar inte på någon med hjärna. Ni lurar varandra mer än ni lurar tänkande människor.
Snarare din sida som har har massa skit ni inte ens kan backa upp med riktigt info. I stället kommer ni med svammel som folkmord. Israel har langat Palestina en 2 stats lösning över 13 gånger. Dina arab jävlar dock säger nej varenda gång och drar sig till terrordåd ist
Citera
2025-06-15, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Om det är så som du säger, vad i det blåa helvetet anfaller man inte den andliga ledarens hus?

Deras mål var ju att slå ut Irans förmåga att hota och anfalla Israel.

De första attackerna syftade till att förlama Irans förmåga till militära beslut samt slå ut deras luftförsvar.
Vilket de tycks lyckats med.
Nu pågår anfallen mot Irans långdistansvapen och kärnvapensanläggningar.

Det verkar mer eller mindre fritt fram för Israels flyg så de kommer säkert orsaka massiv skada på Irans kapacitet.
Citera
2025-06-15, 13:22
Medlem
Ja Israels rop på stöd visar att dom inte själva har en chans mot Iran och kriget är nog snart över såvida inte Trump ändrar sig/låter sig övertalas.
Citera
2025-06-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkeofuturisten
Trump vill nog inte dras in i en upprepning av Irakkriget och hans väljarbas vill ha America first, inte världspolis. Problemet är att han tvingas in av extrema sionister och Israellobbyn. Han försöker få Israellobbyn Israellobbyn tillräckligt nöjd utan att behöva sluta som George Bush.
I handling så tillhör Trump israellobbyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in