2025-06-15, 11:38
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Har de militära ledningscentraler under sjukhusen också?
Vet ej, men det skulle förvåna mig om de inte hade det.
Citera
2025-06-15, 11:38
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
De vill slå ut luftvärnet som Israel byggt i Tel Avivs stadskärna. Då kan det bli "collateral damage" som det heter, som här:

https://x.com/AvivaKlompas/status/1933672254769975789
Är väl snarare som så att Iran inte har någon särskild precision på skrotet dom skickar och att det blir så när man i princip bara har tillgång till dumma bomber.
Citera
2025-06-15, 11:40
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Är väl snarare som så att Iran inte har någon särskild precision på skrotet dom skickar och att det blir så när man i princip bara har tillgång till dumma bomber.
"Skrotet de skickar":

https://x.com/WarMonitors/status/1934055813779226664
https://x.com/MyLordBebo/status/1934009471883243560
Citera
2025-06-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheddarcheese
Så du menar alltså att Iran är för farliga, för hatiska, för blodtörstiga – och därför ska aldrig få ha kärnvapen?

Okej. Då förväntar jag mig att du även kräver att Israel avväpnas omedelbart. För här har vi en stat med hundratals kärnvapen, som vägrar skriva under icke-spridningsavtalet, vägrar erkänna sin arsenal och samtidigt bombar Gaza, ockuperar Västbanken, mördar journalister och ignorerar FN-resolutioner på löpande band.

Men det är såklart annorlunda, eller hur? För Israel är en “västlig allierad”. Och i vår världsordning är det inte handlingar som avgör vem som får ha kärnvapen – det är vilka vänner du har.

Iran må använda retorik – och den är hård, absolut. Men Israel genomför vad andra bara hotar om: markinvasioner, etnisk rensning, bombningar av sjukhus och bostäder.

Så vem är det egentligen som leker med elden?

Det enda land som använt kärnvapen – USA.
Den enda staten i Mellanöstern med kärnvapen – Israel.
Och dessa två anser sig ha rätten att tala om för andra vilka som är “för farliga” för att få ha samma vapen.

Det är inte moral. Det är makthyckleri på högsta nivå. Och att folk sväljer det utan att blinka – det är det verkligt skrämmande.

Att folk sväljer saker utan att blinka måste väl vara par for course? Som jag sa tidigare i denna tråd: USA har hjärntvättat många av oss under decennier MEN, det är på väg att få ett slut. Deras kort är synade och de är desperata; likaså alla andra länder som är insyltade i deras ”politiska beslut”..
Citera
2025-06-15, 11:43
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det har de visst gjort.

Jag påstod inte att videoklippet tillhörde det jag skrev ovanför vilket var varför jag delade upp mitt inlägg.
Sluta sprid skitsnack.
Du vet ingenting om vad som pågår.
Visa mig det då, för det stämmer inte.

Jo, det påstod du visst, du klipper in saker pch lägger till text.
Citera
2025-06-15, 11:43
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jo nej men det förstår jag att de måste. Ärligt talat vet jag inte jättemycket om Irans militär. Har de verkligen kärnvapen? Det är väl därför Israel attackerar dem eller? Kan inte se varför de annars skulle göra det, det måste väl vara för att de bedömer att Iran har kapacitet att skada dem, eller har möjlighet att bygga upp en sån kapacitet i alla fall.

Iran har sannolikt inte kärnvapen, utan deras kärnprogram verkar framtaget för att kunna visa att Iran skulle kunna skaffa kärnvapen om de ville. Det är en kärnvapenoption helt enkelt. Som Israel håller på nu är det ett starkt argument för Iran att skaffa kärnvapen.

Israel har flera anledningar att attackera Iran, jag tror kärnvapenargumentet mest är ett svepskäl. Israel har attackerat Gaza, Libanon, Syrien och nu Iran. Det är de stater som motsätter sig Israels expansion i Mellanöstern. Alla andra arabstater har mer eller mindre formaliserade avtal med Israel. Iran är den starkaste staten i Mellanöstern, undantaget Israel. Irans fiender, framförallt Saudiarabien skulle bli mycket glada om Iran decimerades till att bli som Irak, dvs en dysfunktionell stat med mycket inbördes konflikter mellan olika grupper. Under Saddam var Irak ett hot mot Israel, det är det inte längre. Israel vill se samma sak i Iran.
Citera
2025-06-15, 11:44
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag syftar på de senaste uppgifterna idag, nämligen att USA blivit ombedda att bomba Iran för Israels räkning. Och på den punkten har Vita huset varit mycket tydliga att så inte kommer ske.

Netanyahu har alltså idag bett USA att officiellt ansluta sig till kriget, något man alltså sagt nej till.

Ah, då är jag med! Men det är inte en hållbar linje från Trump. Iran vet att USA var med från början och kommer därför rikta vedergällning mot amerikanska mål. Israel kommer ändå räkna med amerikanskt stöd och agera därefter. Om USA inte tydligt stöttar Israel kollapsar trovärdighet kring amerikanska garantier för andra allierade. Halvmesyrer duger inte. Samtidigt är detta problematiskt inrikespolitiskt på grund av krigströtthet, men finns även starka intressenter i USA som vill stöda Israel. Trump står inför olika val som alla är problematiska. Han verkar även underskattat de ekonomiska konsekvenserna av att dra igång detta, vilka inte går att undvika. Han har målat sig i ett hörn - kan varken backa eller gå framåt utan enorma kostnader.
Senast redigerad av GusFring 2025-06-15 kl. 11:54.
Citera
2025-06-15, 11:44
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
"Skrotet de skickar":

https://x.com/WarMonitors/status/1934055813779226664
https://x.com/MyLordBebo/status/1934009471883243560
Aa, skrot. Att dom kan få hög hastighet på raketerna säger inte särskilt mycket. Skillnaden mellan dyra och billiga raketer är precision, och dom iranska raketerna har väldigt lite av den varan. Dom kostar ju dessutom kanske 1/30 av vad det Israel använder för att skjuta ner dom så.. Med detta sagt är det väl kanske inget att haka upp sig på? Israel anfaller Iran tämligen oprovocerat och får acceptera att Iran svarar med det dom har att svara med.
Citera
2025-06-15, 11:49
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheddarcheese
Så du menar alltså att Iran är för farliga, för hatiska, för blodtörstiga – och därför ska aldrig få ha kärnvapen?

Okej. Då förväntar jag mig att du även kräver att Israel avväpnas omedelbart. För här har vi en stat med hundratals kärnvapen, som vägrar skriva under icke-spridningsavtalet, vägrar erkänna sin arsenal och samtidigt bombar Gaza, ockuperar Västbanken, mördar journalister och ignorerar FN-resolutioner på löpande band.

Men det är såklart annorlunda, eller hur? För Israel är en “västlig allierad”. Och i vår världsordning är det inte handlingar som avgör vem som får ha kärnvapen – det är vilka vänner du har.

Iran må använda retorik – och den är hård, absolut. Men Israel genomför vad andra bara hotar om: markinvasioner, etnisk rensning, bombningar av sjukhus och bostäder.

Så vem är det egentligen som leker med elden?

Det enda land som använt kärnvapen – USA.
Den enda staten i Mellanöstern med kärnvapen – Israel.
Och dessa två anser sig ha rätten att tala om för andra vilka som är “för farliga” för att få ha samma vapen.

Det är inte moral. Det är makthyckleri på högsta nivå. Och att folk sväljer det utan att blinka – det är det verkligt skrämmande.
Sluta försvara den iranska skitregimen! Miljontals iranier har flytt landet och bor i väst och regimen är inte populär på hemmaplan heller. Hur många länder i världen deklarerar att de har som mål att förinta en annan stat? Det skulle väl vara Kina mot Taiwan då, men där skulle Kina iallafall inte driva ut taiwaneserna i havet.

Klart som fan det är ett problem om en sådan skitregim får kärnvapen.
Citera
2025-06-15, 11:50
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Nej just det. Om USA vore Sverige vilket det tack och lov inte är.

Relationen mellan USA och Israel är ömsesidig, vilka många här inte tycks fatta. Israelerna är ena USA:s
viktigaste partners av lätt insedda skäl. De har ingen annan utpost i den västfientliga skithög som utgör Mellanöstern. De utbyter underrättelse, Israel är en teknologisk hubb för USA inom AI, cybersäkerhet och försvarsteknik. USA samövar med den högt kapabla israeliska armén, har tillgång till deras luft- och militärbaser.
En majoritet av den amerikanska befolkningen skulle sannolikt stödja att USA hjälper Israel militärt i ett krig mot Iran. Trump skulle snarare få problem om han väljer att stå utanför.

Det är en tidsfråga innan Amerika blir inblandat. Naturligtvis kommer en högljudd minoritet att tjuta och demonstrera, men den tysta majoritetens solidaritet med Israel är grundmurad.

Du har bara delvis rätt.

För det första så har Israel aldrig någonsin förr haft ett så lågt stöd bland amerikaner som idag, och för det andra är amerikanerna gement trötta på krig. Republikanerna gick dessutom till val på att fokusera på USA och att inte gå med i några fler krig. Trump har själv framställt sig som den president som motsätter sig krigen i Mellanöstern och dylika "demokratiinföranden", det neokonservativa militärindustriella komplexet och globalisternas ihärdiga krigshetsande världen över, och som motvikt därför ämnar medla fred och inte dra in amerikanerna i några fler krig, "America first!" som du kanske minns? Andra former av inblandning kommer den amerikanska utrikespolitiken alltid vara ägnad åt förstås.

Endast 14 % stödjer f.ö. att USA går in militärt, ca 70 % ser hellre att USA och Iran medlar fred:

https://criticalissues.umd.edu/sites/criticalissues.umd.edu/files/Questionnaire_May2025.pdf

Samtidigt stödjer ca hälften av amerikanerna Israels attacker mot Iran:

https://www.foxnews.com/politics/nearly-half-americans-back-israeli-airstrikes-iran-poll-shows

Jämför även med de övergripande stickproven bland amerikaner:

https://www.brookings.edu/articles/in-6-charts-see-what-americans-really-think-about-us-policy-toward-syria-iran-and-afghanistan/

Lugnet rådde inte länge. Amerikanerna vill hellre titta på än att involvera sig och anser nog att det är dags för israelerna att offra sig själva, särskilt när Israel ofta är drivande i krigen och dessutom kräver att amerikanerna ska bistå dem med pengar och vapen när läget blir ansträngt. Israel kunde inte ens klara av Gaza själva, och istället fick amerikanska skattebetalare stå för 3/4 av dagsbudgeten det första halvåret så att israelerna kunde "samla tankarna"...

Att det fortfarande finns amerikaner som stödjer Israel i konflikten med Iran är förstås en helt annan sak, precis som Vita huset fortsatt kommer bistå Israel även denna gång.
Citera
2025-06-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Visst, Iran har ju sagt hårda ord. De hotar att slå tillbaka. De hatar USA:s dominans. Fine. Men låt oss sluta låtsas att de är ensamma om det…

Väst har i decennier:
– Bombat iranska mål via Israel.
– Mördat iranska generaler på flygplatser.
– Saboterat kärnanläggningar med cybervapen (Stuxnet).
– Infört ekonomiska sanktioner som krossar civilbefolkningen.
– Helt öppet sagt att Iran “ska stoppas, med alla medel”.
– Och stött terrorgrupper och regimfientliga organisationer inne i Iran.
Osv, osv…

Iran startade inte det här som händer just nu…De slog tillbaka. Och västs narrativ om att de är “det största hotet mot stabiliteten” faller sönder när man ser på hela bilden.
Ja det stämmer och tillsammans med sanktioner är det många års krigsförklaring mot Iran från Israel/USA. Det fungerade inte mot Ryssland så nu provar man Iran och sedan blir det Kina för man greppar av oklar anledning inte 40 års utveckling av länderna. Man kan ju också se det som ett angrepp mot BRICS där Sydafrika har fått en känga och likaså Indien och nu väntar man på Brasilien. Ett desperat imperium som förlorar makt i världen.
Citera
2025-06-15, 11:52
Medlem
Dårarna i den här tråden gör ju att man vill byta sida mot vad de hejar på. En person här säger att judar bildade USA. En annan tycker Iran är trevligt för att man kan åka skidor där. Man vill inte vara på samma sida som dessa tokar. Eller personen med oneliners för Iran, som han i princip bara hittar på. Det får ju en att önska att man åker ner till Israel och personligen hjälper Netanyahu.

Jag undrar i bland om de egentligen extremt smarta och inte alls så jvla dumma som de verkar vara. De skriver sina dumheter bara för att man ska ändra sig och stödja den sida som de i sina inlägg avskyr och inte stödja den sida som de gillar.

Den bästa kom nu sist. En person fattade inte att vad han skrev visar att Iranierna är IQ-fiskmås om det stämmer det han skrev. Enligt honom har Iran 3000 kärnteknologiforskare. Manhattan projektet hade 6000-7000 forskare och inget internet och väldigt grundläggande tidigare kunskap. Det tog dem 6år att utveckla atombomber. Iran har hållit på sedan 1980-talet. Är iranierna sämst eller? Sverige kunde teoretiskt ha byggt bomber på sju år. Det hela var ett politisk fråga och mindre en forskningsfråga.

När jag tittar på konflikten så försöker jag vara neutral. Jag är mer pro stat Israel men avskyr Netanyahu och hans anhang. Den iranska regimen är bland det vidrigaste på denna jord. Även om man kan åka skidor i Iran. Men Iran har varit och är duktiga på till ex producera drönare och ballistiska robotar (Kvalitén från usel till bra). Men vem jag är pro och i mot är en nackdel när man analyserar det som händer.

En viktig fråga Varför angrepp Israel Iran nu och inte tidigare?. Israel har tänkt på det sedan 2012. Troligen tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in