Citat:
Ursprungligen postat av
Giant Squid
Det känns som att du utgår ifrån att västerländskt är det ultimata och att det ger rätten att påtvinga andra länder detta, med bomber.
Jag trodde idén var att man inte ska tvinga människor till något? Bära en tunn sjal offentligt t,ex.
I Iran så brygger de mer sekulära eget öl i hemmen, vill man ha sprit så ringer man spritbilen som levererar till hemmen via bakluckan. Det är allmänt känt.
I hemmen kan man göra som man vill men du kan inte dricka i en offentlig park, precis som i Sverige.
Trancefestivaler anordnas som illegalt i bergen, där tusentals ungdomar dansar till några av planetens bästa DJs som kommer ifrån Iran och har inga reseförbud att åka ut och in i landet.
Visst ibland slår polisen till mot festerna precis som man gör i alla länder, inklusive i västerlandet.
Man har ett blomstrande kulturliv på alla fronter dock kan man inte göra precis vad som helst, som med Dan Park i Sverige t,ex.
Osv, osv,.
Jag ställer bara frågan vem vinner den väpnade konflikten mellan Iran och Israel? Som ser ut att bli e
Irans mål: Israels förintelse i andra hand kan bygga kärnvapen så inte stora och lilla satan kan anfalla.
Israels mål: Första hand - Regim change och i andra hand stoppa Irans kärnvapenbyggande en längre tid.
Vad länderna gör vid en storseger bryr jag mig inte om. Dvs ex IRan inför laglig pedofili i Israel eller Israel inför Transexuell bögregering i Iran.
Helt enkelt vem kommer vinna denna konflikt som verkar bli en utnötning mellan ballistiska robotar mot bomber och robotar.
AI vid en mer avanserad analys kom fram till Israelisk seger
AI svar
Enligt en avancerad modell för långvarig högintensiv konflikt, som tar hänsyn till materiella resurser, effektivitet, stridsvilja och friktion i 12 detaljerade faktorer, bedöms Israel generellt ha fördelarna i en direkt militär konfrontation med Iran.
Det beror främst på Israels:
Högteknologiska vapensystem och avancerat luftförsvar,
Effektiv och erfaren militär ledning och utbildning,
Starka underrättelse- och cyberförmågor,
Stabilare industriell och ekonomisk bas,
Stark alliansstruktur (framför allt med USA),
Relativt hög civil resiliens och politisk sammanhållning.
Iran har dock betydande fördelar i:
Numerärt större konventionell kapacitet och långdistansmissiler,
Styrka i asymmetriska metoder och regionala proxyallianser,
Hög stridsvilja och ideologisk mobilisering,
Geografiskt fördelaktiga terränger för försvar.
Men sammantaget ger Israels tekniska överlägsenhet, högre militär effektivitet och strategiska allianser en tydlig militär fördel enligt modellen.
Slutsats: Israel skulle, enligt denna avancerade modell, sannolikt vinna en direkt långvarig högintensiv konflikt mot Iran — men det skulle bli en mycket komplex och blodig konflikt med stora risker och friktioner på båda sidor.