Citat:
Ursprungligen postat av
qozoker
Min inställning har nästan alltid varit att stödja Israel och judarna men den senaste tidens händelser har skapat en känsla av oro och obehag och jag har börjat ifrågasätta Israel då deras agerande upplevs som obefogat och oproportionerligt särskilt med tanke på rapporter om civila dödsfall överallt inklusive barn, inte bara i Palestina men också nu i Iran.
Den enda vettiga möjlig förklaringen är att Netanyahus politik styrs av inhemska överväganden eftersom han med minskade chanser till fortsatt makt vid en fredslösning medvetet driver en kontroversiell galen krigslinje för att han har inget att förlora och korruptionsdom att förvänta.
USA:s stöd gentemot Israels agerande tolkas vidare som att konflikterna gynnar amerikansk vapenexport.
De svarar bara på Irans anfall, lite senare och mer nyanserat men i alla fall. Precis som jag skulle göra i en konflikt. Iran anföll i Oktober, Israel analyserar och tänker var skall de slå så det gör ondast. Så gör de det.
Precis så fungerar jag också, tänk innan man slår tillbaka, och slå hårt där det känns.
Israel har historiskt sett alltid slagit tillbaka hårt.