2025-06-14, 08:47
Medlem
Min inställning har nästan alltid varit att stödja Israel och judarna men den senaste tidens händelser har skapat en känsla av oro och obehag och jag har börjat ifrågasätta Israel då deras agerande upplevs som obefogat och oproportionerligt särskilt med tanke på rapporter om civila dödsfall överallt inklusive barn, inte bara i Palestina men också nu i Iran.

Den enda vettiga möjlig förklaringen är att Netanyahus politik styrs av inhemska överväganden eftersom han med minskade chanser till fortsatt makt vid en fredslösning medvetet driver en kontroversiell galen krigslinje för att han har inget att förlora och korruptionsdom att förvänta.

USA:s stöd gentemot Israels agerande tolkas vidare som att konflikterna gynnar amerikansk vapenexport.
Citera
2025-06-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qozoker
Min inställning har nästan alltid varit att stödja Israel och judarna men den senaste tidens händelser har skapat en känsla av oro och obehag och jag har börjat ifrågasätta Israel då deras agerande upplevs som obefogat och oproportionerligt särskilt med tanke på rapporter om civila dödsfall överallt inklusive barn, inte bara i Palestina men också nu i Iran.

Den enda vettiga möjlig förklaringen är att Netanyahus politik styrs av inhemska överväganden eftersom han med minskade chanser till fortsatt makt vid en fredslösning medvetet driver en kontroversiell galen krigslinje för att han har inget att förlora och korruptionsdom att förvänta.

USA:s stöd gentemot Israels agerande tolkas vidare som att konflikterna gynnar amerikansk vapenexport.

Israel visar världen sin riktiga identitet.
Barn lär sin från förskola att hata.
Över 60% av israelerna betraktar till exempel inte palestiner som människor utan djur.
Det säger det mesta.
Nazister har bättre värderingar än israeler.
Citera
2025-06-14, 09:11
Medlem
Israel försvarar sig och sin fortsatta existens.
Citera
2025-06-14, 09:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

De svarar bara på Irans anfall, lite senare och mer nyanserat men i alla fall. Precis som jag skulle göra i en konflikt. Iran anföll i Oktober, Israel analyserar och tänker var skall de slå så det gör ondast. Så gör de det.

Precis så fungerar jag också, tänk innan man slår tillbaka, och slå hårt där det känns.

Israel har historiskt sett alltid slagit tillbaka hårt.
Senast redigerad av Onanikrem 2025-06-14 kl. 09:16.
Citera
2025-06-14, 09:16
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Israel har bombat kärnvapenanläggningar i mellanöstern sedan åtminstonde 80talet. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Opera
Citera
2025-06-14, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Israel försvarar sig och sin fortsatta existens.
...men framför allt att premiärministern och hans fru inte skall sändas till fängelse utan att passera Gå p g a korruption

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tria...amin_Netanyahu
Citera
2025-06-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De svarar bara på Irans anfall, lite senare och mer nyanserat men i alla fall. Precis som jag skulle göra i en konflikt. Iran anföll i Oktober, Israel analyserar och tänker var skall de slå så det gör ondast. Så gör de det.

Precis så fungerar jag också, tänk innan man slår tillbaka, och slå hårt där det känns.

Israel har historiskt sett alltid slagit tillbaka hårt.
USA tillät inte heller ett större anfall då men gör det nu. USA och GB försvarade dock Israel vid det tidigare anfallet med att plocka ner missilerna (från Iran). Får Iran kärnvapen blir omvärlden, men speciellt Mellanöstern, en ännu värre och farligare plats än nu.
Citera
2025-06-14, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
...men framför allt att premiärministern och hans fru inte skall sändas till fängelse utan att passera Gå p g a korruption

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tria...amin_Netanyahu
Ett typiskt vänstersvar, det kunde likväl kommit från svensk media.
Citera
2025-06-14, 09:46
Medlem
Citat:
USA tillät inte heller ett större anfall då men gör det nu. USA och GB försvarade dock Israel vid det tidigare anfallet med att plocka ner missilerna (från Iran). Får Iran kärnvapen blir omvärlden, men speciellt Mellanöstern, en ännu värre och farligare plats än nu.

Mellanöstern var inte en farlig plats innan Israel och Nato dvs USA destabiliserade området. De skapade massor med farliga länder och orskade flertalet flyktingkris. Samma sak sker nu, i fredens namn och oro för kärnvapen som inte finns så destabiliserar man ännu fler länder i området. Vad tror folk sker när det är kriig i Iran? Miljoner flyr till Europa och söker asyl.
Citera
2025-06-14, 09:54
Medlem
Citat:
Mellanöstern var inte en farlig plats innan Israel och Nato dvs USA destabiliserade området. De skapade massor med farliga länder och orskade flertalet flyktingkris. Samma sak sker nu, i fredens namn och oro för kärnvapen som inte finns så destabiliserar man ännu fler länder i området. Vad tror folk sker när det är kriig i Iran? Miljoner flyr till Europa och söker asyl.
Krig är ju inget nytt i regionen utan har pågått i hela historien.
Citera
2025-06-14, 09:57
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Var faktiskt förvånad i Oktober att Israel inte svarade. Men de valde ut sina mål med omsorg och tog ut dem nu istället för en rushattacka där och då.
Citera
2025-06-14, 09:58
Medlem
Israels mål är och har alltid varit total dominans över mellanöstern och accepterar inga rivaler. Det här är en över 50 år lång plan där land efter land har fallit till följd av Israels strävan att dominera regionen. Alla länder i Mellanöstern har antingen invaderats, blivit utsatta för inbördeskrig och/eller mutats. Iran har förstått observerat detta genom alla åren och har därför ett civilt kärnprogram.

Iran är det sista landet i regionen som Israel ännu inte lyckats störta. Iran är också historiskt svaga just nu med tanke på att deras proxygrupper är kraftigt försvagade och därför passar Israel på att attackera just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in