Citat:
Ursprungligen postat av
MoveOnUp
Kanske möjligheten att testa varorna innan beställning, dvs fysiska butiker?
Har beställt en hel från Stadium, Dressman, vissa har visat sig vara fel vet att man kan returnera men har inte orkat med det.
Nu är jag på jakt efter ljusa "sommarkläder" men vågar inte chansa från nätet tänkte först och främst kolla materialet och göra ett besök i en fysisk butik endast därför. Lite luftiga lediga kläder. Beställer man från nätet så har man bara en bild som inte säger så mycket.
Har åkt på nitar och är trött på det.
Har själv funderat på möjligheten varför inte kunna beställa från nätet till en fysisk butik där man kan prova om plagget är ok? Vilken butik är först med den här briljanta idén?
Det finns en logiskt kullerbytta i tanken att beställa från nätet och sedan prova plagget i en fysisk butik, vad är skillnaden mot att beställa från nätet och prova hemma? Är det besväret att returnera plagget som man kan slippa?
Jag tror att framtidens butiker måste klara att hantera både online och ha fysiska butiker. Ser det som att antalet butiker minskar, men att man kombinerar fysisk butik och lagersystem för onlineleveranser. Kanske hela köpcentrat kombineras så.
Men det torde innebära att antalet butiker kommer minska kraftigt. Från kanske 100 butiker över hela landet, till ett tiotal för varje butikskedja. Med tanke på köpcentrum så lär det nog fortsätta att butiker ej finns strösslade över hela staden utan de får satsa på köpcentrum där alla butiker samlas och kan dela på ett lagersystem.
Enligt mitt resonemang krävs en ny infrastruktur för köpcentrum samt att antalet fysiska butiker kommer att minska med 90%. Själva köpcentrat och lagersystemet är iallafall lite flexibelt beroende på storleken på staden och antalet besökande kunder och möter upp behovet av att få klämma på produkter och att ha långa distanser till en fysisk butik och istället fokusera på internetköp.
Idealet är väl också att själva leveranssystemet till dörr/postlåda också är automatiserat precis som lagersystemet kommer att vara.
Ovanstående koncept skulle även ge snabbare leveranser för onlineköp, dvs samma dag.