2025-06-13, 20:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det kanske blir lagom tills konkursförvaltaren ska sälja ut allt. Och Aftonbladet får skriva stora rubriker om hur besvikna kunderna är, eftersom bonuschecken då inte gäller.

Exakt. Det var ett trick för att ha en tidig konkursutförsäljning till egentligen ordinarie pris och sedan kommer kunderna som handlade inte få ut sin bonuscheck lagom till konkursen.
Citera
2025-06-13, 20:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Fanns ingen riktig motsvarighet när de kom. De fanns sportkedjor men inget liknande koncept.

Tog en runda i en xxl i lördags och förvånades att de inte hade en enda elcykel. Nu skulle jag ha gymbyxer men det förvånade.

Fick det sin förklaring här?
Decathlon var väl i närheten? De kom väl i och för sig in på svenska marknaden efter XXL. Jag gillade dem, men det var jag tydligen ganska ensam om...
Citera
2025-06-13, 20:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis. De hade den kampanjen på ALLT. var bara norröna det inte gällde. Var det en blåsning tro?
Vet inte. Det låter bara konstigt.
Citera
2025-06-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det skulle kunna förklara kampanjen de hade härom veckan, där de lovade 100% bonus i en bonuscheck på allt om 30 dagar. Kan de som nappade på den kampanjen skriva upp det på blåskontot månne?
Jag köpte inget som inte hade blivit köpt där eller på Vildmarksbutiken närmsta månaden.
Så ett rätt kontrollerat speled några hundringar inte prispressade men mindre
Springande fram och tillbaka.

Angående känsla av butik som borde lagt ner för några år sedan fanns både Mediamarkt och Hemtex på ruinens brant rätt ofta.
Citera
2025-06-13, 21:21
Medlem
XXL har en hel del bra saker och har haft det genom åren. 30%-grejen har de haft tidigare, men att de inte betalar leverantörer låter oroväckande. Dessvärre blir det ett sämre utbud utan XXL.
Citera
2025-06-13, 22:50
Medlem
Dofternas avatar
De har inte ens lyckats få nån att leverera elcyklar till dem den här säsongen. De har förmodligen inte råd att betala för saker som kostar, nån strumpa från Nike kan man alltid få loss, men saker som kostar lite mer i inköp där är det stopp.

https://www.xxl.se/sport/cykel/cyklar/elcykel/c/100218
Citera
2025-06-13, 22:51
Medlem
BasilTheBat-Lords avatar
Jaaadu, går de och konkar kommer jag iallafall passa på att byta alla mina cykeldäck och diverse andra gamla komponenter för mindre än en tusenlapp.
Citera
2025-06-13, 22:53
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Såg i mitt flöde att det börjar spekuleras i att XXL är på väg att gå i konkurs för de har nu stoppat all inköp och utbetalningar till leverantörerna.

Om XXL går i konkurs vilken kedja tror ni kommer ta över eller kommer man lyckas rädda XXL genom att man bantar ner butikerna och hyr ut resten som Elgiganten gjort med vissa butiker?

https://omni.se/konkurs-i-xxl-narmar-sig-kassan-ar-tom/a/dRW4yO
TEMU och Shein lär väl plocka några kunder ur det segmentet
Citera
2025-06-13, 23:40
Medlem
Jag har inte handlat där sen det började skrivas hur illa de behandlar sin personal och verkar inte vara ensam om det.

https://www.expressen.se/ekonomi/xxl-skakas-av-flera-skandaler-samtidigt/

Däremot går jag gärna och fyndar på konkursutförsäljning :-)

//M
Citera
2025-06-14, 01:02
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Som andra har skrivit så tar internet över. Flera näthandlar har dessutom byggt upp bra rutiner på om man vill returnera en vara eller byta storlek på ett plagg. Man kan köpa flera olika storlekar av en jacka till exempel, och sen testa hemma vilken som passar bäst. De andra skickar man tillbaka.

"Behovet" av att testa kläder i butik finns egentligen inte, det är något boomers bara tror.

Specifikt XXL hade dessutom ganska kasst utbud för den genomsnittlige gymråttan. För de som höll på med golf eller dylikt kanske de hade lite nischade produkter, men vill man bara ha träningshandskar så finns det ofta bättre butiker fysiskt (om man nu är gammaldags) eller så köper man på nätet.

Jag tror att det är svårt att driva en butikskedja på sällanköp på det sättet som de gör, och jag tror de kommer att vara saknade av få.
Citera
2025-06-14, 01:14
Avslutad
Senast jag var på XXL skulle jag handla tältpinnar och löparskor, jag var ta mig fan den enda i den gigantiska butiken och fick vänta 20 minuter innan jag fick service. Problemet med butikerna är att de är gigantiska och ligger ofta avsides. Så det blir inga "spontan" köp som kanske sker i de andra butikerna som Int*rsport, st*dium ... som oftast finns bland alla andra butiker i stan.
Citera
2025-06-14, 01:41
Medlem
Dom har en skatteskuld (anstånd) på 300 miljoner från covid pausen. GG...

https://upplysningar.syna.se/nyheter/nyhet/listan-pa-foretag-som-har-storst-skulder-till-staten-efter-pandemin/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in