Citat:
Ursprungligen postat av
DaddyCool64
Vet inte varför folk i den här tråden tjaffsar om försvarskrig och anledningar hit och dit.
Både USA och Israel deklarerade klart och tydligt förra året att Iran inte får skaffa kärnvapen. Går dom inte med på vissa villkor så kommer bomber att börja droppas. Vilket vi ser nu.
Iran har inte följt villkorer, visar tydligt att dom tänker fortsätta med sitt kärnvapenprogram och det endå alternativet då är en väpnad konflikt.
Inte svårare än så.
"Inte svårare än så" säger du bara för du anser att USA och Israel ska bestämma, men än sen då? Om du slår dig loss från din begränsade och aspergersnäva förståelse för olika perspektiv kanske även du inser att vem som helst kan kräva både det ena och det andra av sina fiender utan att detta nödvändigtvis legitimerar ett anfallskrig. Jag tror inte Iran är så glada över Israels kärnvapen de heller, som exempel. Om det hade varit det omvända, och Iran ställt samma ultimatum och hotat Israel med krig om inte Israel stänger ner sitt kärnvapenprogram (som förstås är ett lika stort hot mot iranierna) skulle då Iran ha samma legitima rätt att bomba Israel om de inte lägger sig på rygg för mullorna?
Ryssland varnade f.ö. Ukraina ungefär med samma ultimatum, dvs härsklystna villkor Ukraina sedermera avvisade, men jag ser inte dig sitta och legitimera Putins anfallskrig för att han höll sitt ord. Men vad vet jag, det kanske du gör?
Om diktaturen i Iran faller är det alldeles säkert något positivt, det håller jag med om, och min "glädje" i allt elände fäster jag vid förhoppningen om att folket revolterar mot regimen

... iranierna som folk är ju inte alls extrema eller ens särskilt religiösa många av dem, det framstår bara så under den tyranniska regimen. Men vi vet alla att det inte slutar där för Israel kommer aldrig att upphöra med sina destabiliseringskrig i regionen. Dessutom har jag mycket svårt för den ynkliga underkastelse till Israel många i tråden representerar, för den sätter definitivt inte Sverige först och det märker man ganska så snart ju mer man läser dessa trådar att Israel alltid kommer först bland dess mest lojala medryttare. Det är nästan förnedrande att se svenska män så i extas över en främmande stat i Mellanöstern att de inte ens förmår kritisera de mest uppenbara överträdelserna. Osexigt tycker du inte det?
Dyrkandet av USA kan man till viss del förstå, för Sverige har trots allt mycket gemensamt med amerikanerna. Israeler och nordgermaner har dock inget som helst gemensamt, varken tanketraditioner, seder eller ens religionen. Hur kan man se de odrägliga och arroganta bosättarna på Västbanken som spottar och fräser och beordrar ut familjer från deras egna hem för att "gud lovat dem" huset, och intala sig att vi är likadana? till skillnad från araberna besitter de inte ens den mest grundläggande gästvänlighet att kompensera för olikheterna.
Men nu är ju ändå Israel igång så vi får väl hoppas att diktaturen i Iran faller och att Israel mot förmodan nöjer sig.