2025-06-14, 00:00
Medlem
auruns avatar
Är Iran klara för idag? Det var ett pytteanfall… vad händer inatt?
Citera
2025-06-14, 00:00
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Här är en bra video som sammanfattar just det.

https://www.youtube.com/watch?v=robmO5AKJ80

Ganska bra sammanfattning. Nu klumpade han indirekt ihop Iran med arabstaterna men jag gissar att han är medveten om att Iran inte är ett arabland.
Citera
2025-06-14, 00:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nej, jag presenterar ett faktum som du kan få konstaterat av flera källor med en enkel google sökning. Det finns ingen som hävdar att iranska raketer skulle kosta i närheten av vad Israel lägger på det man använder för att försvara sig mot dom.

Här har du en artikel tagen på måfå;

The unwritten rule is that the interceptor missile always costs more than the missile being intercepted. Defense is more expensive than offense. This was the situation with the Patriot system against Scud missiles in the Gulf War of 1991, and it’s been the case with Iron Dome interceptors against rockets from Hamas and Hezbollah since 2011.

[...]

According to IDF reports, Iran launched 181 ballistic missiles at Israel this past Tuesday, and the IDF's air defense system intercepted most of them. The United States, through its missile destroyers, intercepted 12 missiles, according to American reports. This means that the Iranians launched approximately 200 missiles, with a few falling along the way in Iran and Iraq.

[...]

Around $200 million is a hefty sum for a missile barrage and certainly not an insignificant portion of Iran's missile stockpile. However, from Tehran's perspective, it represents a relatively light hit to their finances.

[...]

In response to the Iranian missiles, the Israel Air Force launched Arrow-2 and Arrow-3 missiles produced by Israel Aerospace Industries. The arrows are not fired against missiles identified by the system as targeting uninhabited or militarily insignificant areas.

[...]

The IDF has not disclosed how many Arrow missiles were used or whether it also required the use of David’s Sling or Iron Dome to intercept larger fragments or parts of Iranian missiles that are not warheads but could still cause secondary damage.

The older Arrow-2 missile, which intercepts its target at altitudes of tens of kilometres in the atmosphere, costs approximately $3 million. The newer Arrow-3 missile, which intercepts ballistic missiles in space at greater distances from Israeli borders, costs around $2 million.

However, even if approximately 180 Arrow missiles were used, utilizing both types, the interception cost would be about $450 millionmore than double the cost of the Iranian missile barrage.

Källa https://www.jpost.com/israel-news/defense-news/article-823148

Kan tilläggas att ovanstående artikel överskattar kostnaderna för de iranska raketerna, så sanningen ser värre ut i verkligheten. Jag uppmanar dig att själv gräva i kostnaderna och försöka räkna på det. Att det Iran skickar är betydligt mindre sofistikerat och billigare att bygga är dock ett vedertaget faktum.

Dom hade patriot. Dom har sedan utvecklat sina egna raketer som en del av deras Iron Dome försvar.
Fast vi vet hur det fungerar, när sverige säljer skriver man "hemlig köpare", när sverige köper kan man gå ut vi köpt vapen från Israel.

Dom flesta kan räkna ut att det handlar om byteshandel av vapen mella oss o Israel, dvs det är inte bara Usa som stödjer Israel.

Importen av krigsmateriel från Israel till Sverige ökade från åtta miljoner kronor 2023 till 18 miljoner 2024. Det rapporterar Dagens ETC med hänvisning till en rapport från riksdagens utredningstjänst.
https://omni.se/svenska-importen-av-vapen-fran-israel-har-okat/a/bmbGql
Citera
2025-06-14, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag håller givetvis på Israel i detta, som varje sansad person gör.

Men det verkar vara en hel del skador på marken i Tel Aviv efter Irans vedergällning. Osannolikt att det är "17 skadade" när hela kvarter ser ut som Dresden.

Varje sandad håller inte alls på Israel. Du gör det men att tala om att om man fördömer Israels beteende är man inte sansad är bara ett dåligt uttalande.
Citera
2025-06-14, 00:06
Avslutad
"Israel began attacking government targets in Iran | Iranian Interior Ministry attacked"

https://t.me/beholdisraelchannel/56905

Nu har mullorna det hett om öronen.
Citera
2025-06-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Det kommer bli blodblad och det är rätt åt Israel

Konstigt, blodbadet ligger hos muslimerna och islamisterna fram till nu, men du kan ju önska dig av tomten? Och det kommer nog fortsätta så för israeliterna använder hjärnan och förstår strategi, planering och utförande medan de andra bara skriker, beter sig som barbarer när de kan och blir allmänt hatade.

Undrar du varför ingen vettig brye sig om Palestinierna? Eller de andra islamisterna? Läs igen.
Citera
2025-06-14, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Enligt AI kostar en israelisk Arrow luftvärnsmissil 3 - 4 miljoner dollar, den används till att skjuta ner ballistiska missiler.
Här kan du läsa mer: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arrow_(missile_family)

En iransk hypersonisk Fatah-2 missil uppskattas kosta runt 100.000 dollar.
https://www.india.com/news/india/what-is-the-cost-of-fatah-ii-pakistani-missile-intercepted-in-sirsa-haryana-7811516/

Att du ens efterfrågar denna information i ett tonläge som anspelar på att denna högst allmänna kunskap inte stämmer, är minst sagt iögonfallande. Alla vet att Irans skrot är billigare än Israels ultra-hightech-prylar.

Men nu har ju israelerna utvecklat laser som inte kostar något som luftförsvar, och då kommer mer monetas läggas till.. Mer offensiva leksaker, det är väl bra?
Citera
2025-06-14, 00:10
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Vet inte varför folk i den här tråden tjaffsar om försvarskrig och anledningar hit och dit.

Både USA och Israel deklarerade klart och tydligt förra året att Iran inte får skaffa kärnvapen. Går dom inte med på vissa villkor så kommer bomber att börja droppas. Vilket vi ser nu.

Iran har inte följt villkorer, visar tydligt att dom tänker fortsätta med sitt kärnvapenprogram och det endå alternativet då är en väpnad konflikt.

Inte svårare än så.

"Inte svårare än så" säger du bara för du anser att USA och Israel ska bestämma, men än sen då? Om du slår dig loss från din begränsade och aspergersnäva förståelse för olika perspektiv kanske även du inser att vem som helst kan kräva både det ena och det andra av sina fiender utan att detta nödvändigtvis legitimerar ett anfallskrig. Jag tror inte Iran är så glada över Israels kärnvapen de heller, som exempel. Om det hade varit det omvända, och Iran ställt samma ultimatum och hotat Israel med krig om inte Israel stänger ner sitt kärnvapenprogram (som förstås är ett lika stort hot mot iranierna) skulle då Iran ha samma legitima rätt att bomba Israel om de inte lägger sig på rygg för mullorna?

Ryssland varnade f.ö. Ukraina ungefär med samma ultimatum, dvs härsklystna villkor Ukraina sedermera avvisade, men jag ser inte dig sitta och legitimera Putins anfallskrig för att han höll sitt ord. Men vad vet jag, det kanske du gör?

Om diktaturen i Iran faller är det alldeles säkert något positivt, det håller jag med om, och min "glädje" i allt elände fäster jag vid förhoppningen om att folket revolterar mot regimen ... iranierna som folk är ju inte alls extrema eller ens särskilt religiösa många av dem, det framstår bara så under den tyranniska regimen. Men vi vet alla att det inte slutar där för Israel kommer aldrig att upphöra med sina destabiliseringskrig i regionen. Dessutom har jag mycket svårt för den ynkliga underkastelse till Israel många i tråden representerar, för den sätter definitivt inte Sverige först och det märker man ganska så snart ju mer man läser dessa trådar att Israel alltid kommer först bland dess mest lojala medryttare. Det är nästan förnedrande att se svenska män så i extas över en främmande stat i Mellanöstern att de inte ens förmår kritisera de mest uppenbara överträdelserna. Osexigt tycker du inte det?

Dyrkandet av USA kan man till viss del förstå, för Sverige har trots allt mycket gemensamt med amerikanerna. Israeler och nordgermaner har dock inget som helst gemensamt, varken tanketraditioner, seder eller ens religionen. Hur kan man se de odrägliga och arroganta bosättarna på Västbanken som spottar och fräser och beordrar ut familjer från deras egna hem för att "gud lovat dem" huset, och intala sig att vi är likadana? till skillnad från araberna besitter de inte ens den mest grundläggande gästvänlighet att kompensera för olikheterna.

Men nu är ju ändå Israel igång så vi får väl hoppas att diktaturen i Iran faller och att Israel mot förmodan nöjer sig.
Citera
2025-06-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trident999
Indeed dåliga! Säger bara sexdagarskriget - a few stood against many! Helt obegripligt att de kunde vara så dåliga, sprang de över öknen med vapen högt i luften skrikandes jihad?

Dom arabiska ökenvildarna har lägre IQ än såväl européer som israeler, så att dom misslyckas är inte så konstigt egentligen, trots deras fanatism och barbarism.
Citera
2025-06-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nej, jag presenterar ett faktum som du kan få konstaterat av flera källor med en enkel google sökning. Det finns ingen som hävdar att iranska raketer skulle kosta i närheten av vad Israel lägger på det man använder för att försvara sig mot dom.

Här har du en artikel tagen på måfå;

The unwritten rule is that the interceptor missile always costs more than the missile being intercepted. Defense is more expensive than offense. This was the situation with the Patriot system against Scud missiles in the Gulf War of 1991, and it’s been the case with Iron Dome interceptors against rockets from Hamas and Hezbollah since 2011.

[...]

According to IDF reports, Iran launched 181 ballistic missiles at Israel this past Tuesday, and the IDF's air defense system intercepted most of them. The United States, through its missile destroyers, intercepted 12 missiles, according to American reports. This means that the Iranians launched approximately 200 missiles, with a few falling along the way in Iran and Iraq.

[...]

Around $200 million is a hefty sum for a missile barrage and certainly not an insignificant portion of Iran's missile stockpile. However, from Tehran's perspective, it represents a relatively light hit to their finances.

[...]

In response to the Iranian missiles, the Israel Air Force launched Arrow-2 and Arrow-3 missiles produced by Israel Aerospace Industries. The arrows are not fired against missiles identified by the system as targeting uninhabited or militarily insignificant areas.

[...]

The IDF has not disclosed how many Arrow missiles were used or whether it also required the use of David’s Sling or Iron Dome to intercept larger fragments or parts of Iranian missiles that are not warheads but could still cause secondary damage.

The older Arrow-2 missile, which intercepts its target at altitudes of tens of kilometres in the atmosphere, costs approximately $3 million. The newer Arrow-3 missile, which intercepts ballistic missiles in space at greater distances from Israeli borders, costs around $2 million.

However, even if approximately 180 Arrow missiles were used, utilizing both types, the interception cost would be about $450 millionmore than double the cost of the Iranian missile barrage.

Källa https://www.jpost.com/israel-news/defense-news/article-823148

Kan tilläggas att ovanstående artikel överskattar kostnaderna för de iranska raketerna, så sanningen ser värre ut i verkligheten. Jag uppmanar dig att själv gräva i kostnaderna och försöka räkna på det. Att det Iran skickar är betydligt mindre sofistikerat och billigare att bygga är dock ett vedertaget faktum.

Dom hade patriot. Dom har sedan utvecklat sina egna raketer som en del av deras Iron Dome försvar.

Kul! Nu kostar dom vassaste Arrow 2 miljoner USD medan din trötta franska kollega påstår att dom kostar 3 eller 4 miljoner.

Jag tycker nog att det vore bättre att du har på fötterna innan du slänger dig med egensnickrade ekonomiska analyser om vad du tror eller hittar på en enskild googling.

Det råder väl inga tvivel om att Israel och många västländer lägger mycket pengar på bla luftförsvar men ibland känns siffrorna löjlig uppblåsta.
Något jag hoppas du tänker på i framtiden bara!

Sen är varken Arrow, Davids sling eller amerikanska Patriot och THAAD del av Israels Iron Dome, det är ett helt eget system av luftförsvar med kort räckvidd som är utformat för att möta hot från närliggande dåliga grannar.

Självklart överskattar artikeln kostnaden för Iranska raketer! Utmana på du, det är du som presenterar ”fakta” utan att presentera fakta.
Citera
2025-06-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
"Inte svårare än så" säger du bara för du anser att USA och Israel ska bestämma, men än sen då? Om du slår dig loss från din begränsade och aspergersnäva förståelse för olika perspektiv kanske även du inser att vem som helst kan kräva både det ena och det andra av sina fiender utan att detta nödvändigtvis legitimerar ett anfallskrig. Jag tror inte Iran är så glada över Israels kärnvapen de heller, som exempel. Om det hade varit det omvända, och Iran ställt samma ultimatum och hotat Israel med krig om inte Israel stänger ner sitt kärnvapenprogram (som förstås är ett lika stort hot mot iranierna) skulle då Iran ha samma legitima rätt att bomba Israel om de inte lägger sig på rygg för mullorna?

Ryssland varnade f.ö. Ukraina ungefär med samma ultimatum, dvs härsklystna villkor Ukraina sedermera avvisade, men jag ser inte dig sitta och legitimera Putins anfallskrig för att han höll sitt ord. Men vad vet jag, det kanske du gör?

Om diktaturen i Iran faller är det alldeles säkert något positivt, det håller jag med om, och min "glädje" i allt elände fäster jag vid förhoppningen om att folket revolterar mot regimen ... iranierna som folk är ju inte alls extrema eller ens särskilt religiösa många av dem, det framstår bara så under den tyranniska regimen. Men vi vet alla att det inte slutar där för Israel kommer aldrig att upphöra med sina destabiliseringskrig i regionen. Dessutom har jag mycket svårt för den ynkliga underkastelse till Israel många i tråden representerar, för den sätter definitivt inte Sverige först och det märker man ganska så snart ju mer man läser dessa trådar att Israel alltid kommer först bland dess mest lojala medryttare. Det är nästan förnedrande att se svenska män så i extas över en främmande stat i Mellanöstern att de inte ens förmår kritisera de mest uppenbara överträdelserna. Osexigt tycker du inte det?

Dyrkandet av USA kan man till viss del förstå, för Sverige har trots allt mycket gemensamt med amerikanerna. Israeler och nordgermaner har dock inget som helst gemensamt, varken tanketraditioner, seder eller ens religionen. Hur kan man se de odrägliga och arroganta bosättarna på Västbanken som spottar och fräser och beordrar ut familjer från deras egna hem för att "gud lovat dem" huset, och intala sig att vi är likadana? till skillnad från araberna besitter de inte ens den mest grundläggande gästvänlighet att kompensera för olikheterna.

Men nu är ju ändå Israel igång så vi får väl hoppas att diktaturen i Iran faller och att Israel mot förmodan nöjer sig.

Mycket bla bla bla, men du säger ju det själv, diktaturer ska förintas och det är på tiden för det kommef bli illa för alla andra om de får frodas, även dig och mig i långa loppet.

Varför? Därför att det inte går att utveckas tillsammans med dem och därför att deras intention är förödelse och vår underkastelse i långa loppet.
Citera
2025-06-14, 00:14
Medlem
JustTrollings avatar
Nu beskjuter Iran Tel Aviv igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in