Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-06-13, 17:21
Medlem
Jag antar att typ Certina, Citizen, Casio osv ses som bra märken för en vanlig Svensson medans Omega, Rolex och Panerai är absolut högsta klass, men finns det något mellanting som är bättre än Certina och sämre än Rolex och i hur många nivåer kan man dela in klockor?

Kan ni ge några exempel på olika klasser? Om Certina är en Volvo är Rolex en Aston Martin, men vilka klocka är typ Mercedes?
Citera
2025-06-13, 17:30
Medlem
Breitling är som du beskriver det känd som en "mercedes".
Citera
2025-06-13, 17:35
Medlem
JustTrollings avatar
Omega, Rolex är Mercedes. Rolex gör ju 1+ miljoner klockor om året... Det, om något, är "mass market".

A. Lange, Audemars Piguet, Patek, o.s.v, finns mängder av tillverkare som är mycket högre status/dyrare än en Rolex.
Citera
2025-06-13, 17:35
Medlem
Omega är väl lite i mitten tycker jag Första "dyra klockan" jag köpte för 20 år sen var en seamaster vilket jag var väldigt nöjd med James Bond och allt det :-)
Citera
2025-06-13, 17:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Trådstartaren, testa följande prompt: "Sortera klockmärken efter status (pris eller anseende), så många du kommer på (max hundra)". Jag tror det är minst lika intressant som vad du får ut här skvimpvis och så får du delrubriker också.
Citera
2025-06-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Kan ni ge några exempel på olika klasser? Om Certina är en Volvo är Rolex en Aston Martin, men vilka klocka är typ Mercedes?
Omega och Longines är väl i alla fall lite mer än Volvo.
Citera
2025-06-13, 17:47
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Hallå! Det är 2025 nu. Vem bär klocka? Status saknas

Tänker som du, men folk som gillar klockor vill kanske ha sin tråd ifred. Du och jag delar inte deras hobby. Så låt dom ha kul på egen hand.
Citera
2025-06-13, 17:49
Medlem
Sen bara för att klargöra Det är mest upp till dig som användare det var mycket omega i början Sen blev det Rolex för att jag hade råd och skulle göra en lite risky operation. Men det man ska komma ihåg att det är mest för dig själv Chansen/risken att någon spottar dig eller blir imponerad är rätt minimal Så räkna inte med någon boost på krogen :-)
Citera
2025-06-13, 18:32
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Omega speedmaster fastnade jag för som grabb, efter man sett alla gamla Bond filmer, riktigt snygga klockor och designen är tidlös. Dock är de ju inte lika bra som Rolex att köpa och sälja, sämre andrahandsvärde. Min kostar 170 papp typ ny men finns ju begagnade för hälften ungefär.

Denna modell kommer alltid ha status för mig, oavsett pris.
Citera
2025-06-13, 19:10
Medlem
Helt vanligt folk kan ju köpa en rolex eller omega. Vill du att folk ska reagera får du ha en jäkla patek eller AP
Citera
2025-06-13, 19:36
Medlem
Vantskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Hallå! Det är 2025 nu. Vem bär klocka? Status saknas
Jag gör det. Helt utan status.
Det är restriktioner på sändande utrustning inom arbetsplatsen. Detta leder till att det bara är att glömma att ha telefonen eller annan smart-gadget för att hålla koll på tiden.
Citera
2025-06-13, 20:05
Medlem
Apple iWatch är väl som en Tesla. Modern och nytänk, men faller snabbt i status när nästa modell kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in