Citat:
Kan och kan. De har absolut tillgång till både drönare och missiler att skicka till Israel samt luftvärnssystem att förvara sig med. Verkar dock som att Israel inte har några större problem att undvika deras luftförsvar och deras drönare/missiler är inga problem för Israel att slå ut.
Iran är utan tvekan underdog ur alla aspekter men de klurar förhoppningsvis ut något för att orsaka en del skada på Israel.
Rent teoretiskt kan de synkronisera sina attacker med Yemen, Hezbollah och liknande Shiamuslimska väpnade grupper som befinner sig inom olika väderstreck i förhållande till Israel.
Iran är, om jag förstår det rätt en mardröm att invadera. Detta krig kommer nog till största del utkämpas i luften.
En del av mig hoppas att det kommer ske en hel del lyckade attacker mot Israel.
De senaste ca 24 månaderna har jag allt mer insett vilka att det vi har fått lära oss sedan grundskolan om Israel inte har varit sanningen.
Israel är en skurkstat som rättfärdigar attacker mot andra länder i Mellanöstern med att Israel är den enda demokratin medan de är terroriststater som är ett direkt hot mot Israel.
Kritiserar man och ifrågasätter Israels självutnämnda attacker i demokratins namn är man både Anti-zionist och anti-semit.
Tack och lov kan de inte använda denna propaganda lika lyckat som de kunnat de senaste decennier.
Finns på tok för mycket videomaterial på sociala medier sedan 7 oktober, som visar Israels sanna mentalitet och syn på sina grannar, speciellt palestinier och att de inte har varit bättre Hamas retorik om att Israeler förtjänar att utplånas.
Jag har sett så mycket material hur IDF-soldater behandlar invånare i Västbanken, IDF-soldater som säger att de vill bomba/döda precis alla palestinier oavsett om det är bebisar, barn, vuxna eller äldre.
Irans islamistiska regim är inget att försvara heller. Jag hoppas helt enkelt att de orsaker varandra stor skada men framförallt Israel. Inte civila då varken på någon av sidorna utan IDF, politiker och radikala inavlade bosättare på Västbanken:
Iran är utan tvekan underdog ur alla aspekter men de klurar förhoppningsvis ut något för att orsaka en del skada på Israel.
Rent teoretiskt kan de synkronisera sina attacker med Yemen, Hezbollah och liknande Shiamuslimska väpnade grupper som befinner sig inom olika väderstreck i förhållande till Israel.
Iran är, om jag förstår det rätt en mardröm att invadera. Detta krig kommer nog till största del utkämpas i luften.
En del av mig hoppas att det kommer ske en hel del lyckade attacker mot Israel.
De senaste ca 24 månaderna har jag allt mer insett vilka att det vi har fått lära oss sedan grundskolan om Israel inte har varit sanningen.
Israel är en skurkstat som rättfärdigar attacker mot andra länder i Mellanöstern med att Israel är den enda demokratin medan de är terroriststater som är ett direkt hot mot Israel.
Kritiserar man och ifrågasätter Israels självutnämnda attacker i demokratins namn är man både Anti-zionist och anti-semit.
Tack och lov kan de inte använda denna propaganda lika lyckat som de kunnat de senaste decennier.
Finns på tok för mycket videomaterial på sociala medier sedan 7 oktober, som visar Israels sanna mentalitet och syn på sina grannar, speciellt palestinier och att de inte har varit bättre Hamas retorik om att Israeler förtjänar att utplånas.
Jag har sett så mycket material hur IDF-soldater behandlar invånare i Västbanken, IDF-soldater som säger att de vill bomba/döda precis alla palestinier oavsett om det är bebisar, barn, vuxna eller äldre.
Irans islamistiska regim är inget att försvara heller. Jag hoppas helt enkelt att de orsaker varandra stor skada men framförallt Israel. Inte civila då varken på någon av sidorna utan IDF, politiker och radikala inavlade bosättare på Västbanken:
Med all respekt så tror. jag att tåget redan har gått från den stationen.
Om vi fokuserar på det militära, så anser jag att följande gäller:
1. De har drönare, men dessa är verkningslösa när de utgår från Iran - vilket vi såg nu på morgonen då jordanska, israeliska och brittiska stridskrafter neutraliserade samtliga. De skulle kunna ha haft en viss verkan om de hade utgått från Libanon, men där har Hizbollah förklarat att man inte ämnar inskrida på Irans sida.
2. 100 iranska ballistiska robotar stod skjutklara igår. Israel lyckades dock neutralisera dessa genom infiltrationsförband från Mossad, som på iransk mark använde sig av drönare för att slå ut robotramperna, samtidigt som Operation Rising Lion inleddes. För att ballistiska robotar ska kunna överväldiga Iron Dome måste iranierna uppnå en viss volym för att mätta robotförsvaret och då räcker det inte med några enstaka pjäser. Man måste få iväg en salva på kanske hundra stycken. Om israelerna förstörde ett trettiotal ramper, så är det ingen idé att fyra av de övriga. Nu är Irans robotvapen lamslaget. Den 1 oktober förra året genomförde Iran ett angrepp med ca 200 ballistiska robotar, men detta tog ca två månader att förbereda, trots att Israel inte gjorde någonting för att förhindra uppladdningen. Nu är Iran nere på noll, men har konstant israeliska ögon på sig. Jag ser det som hart när omöjligt för Iran att kunna kraftsamla så pass att ett seriöst motslag ska kunna genomföras. Israel kommer inte att ge dem vare sig tid eller möjlighet.
3. Ett av de viktigaste skälen till att Israelerna kan göra lite som de vill är att Irans luftförsvar faktiskt är neutraliserat. Idag har IDF till och med företagit lufttankning över Iran, vilket man verkligen inte gör om fienden har ett fungerande luftvärn.
4. En stor fördel för Israel är också att Irans proxystyrkor är neutraliserade som strategiska hot. Hamas, Hizbollah och Houthimilisen har idag ingen kapacitet att företa offensiva operationer. Iran står ensamt - och värnlöst.
5. Inga landstridskrafter kommer att nyttjas i detta krig. Israel kommer att företa luftoperationer tills man anser att Iran är så pass försvagat att de upphör att vara ett hot på kärnvapen sidan. Detta är naturligtvis mycket svårt, men det får nog ta den tid det tar.
6. Det som Iran kan göra är att bredda konflikten genom att angripa tredje part, om nu mullorna skulle våga. De kan gå till angrepp mot Saudiarabien och UAE, för att förstöra deras oljeproduktion, men då har vi ett helt nytt scenario och en ny giv på spelbordet.