2025-06-13, 15:35
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Jag tänker främst attacker mot amerikanska baser runtom i Mellanöstern, Iran har många proxy-grupper som attackerat amerikaner tidigare.

Man ska inte underskatta Irans förmåga när det gäller ballistiska missiler, dom är bra på att utveckla sådana och några slinker alltid igenom.

OK, men vad är meningen liksom!? Efter en vecka är det över, Pentagon har gjort sin grej och Ayatollan lägger sig platt.
Citera
2025-06-13, 15:36
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
De genomförda attackerna indikerar för mig att Iran är militärt betydligt svagare än förväntat. Vi såg tidigare hur snabbt Iran drog sig ur Syrien-kriget något som Iran hade investerat enorma summor i, vi såg hur tafflig Iran attackerade Israel för ett tag sedan med drönare och Israel gick i princip oskadd av attacken. Och nu detta.

Jag har hört att 200 israeliska flygplan ska ha varit involverade. Om det rör sig om så pass många så har naturligtvis inte alla varit aktiva över iranskt luftterritorium, men ändå ett stort antal lär ha varit det. Då kan man fråga sig varför inget har blivit nedskjutet? Att Iran inte kunde svara med ett effektivare luftvärn och skickat jaktplan. Iran borde vara förberedd på att en sådan här attack skulle komma, och då är frågan varför ett sådant dåligt försvar.

En annan fråga som väcks är att attentaten mot enskilda personer tyder på att Israel förfogar över ett relativt stort agentnätverk inne i Iran. Som kan hålla koll på vart viktiga personer befinner sig etc. Irans underrättelsetjänst måste ha missat en hel del här. Jag tror knappast att all information som Israel hade har kommit från satellitbilder och signalspaning.

nu har israel bombat under dagtid också = irans luftvärn antagligen helt värdelöst eller förstört
Citera
2025-06-13, 15:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Jag har också funderat på hur fan detta ens lyckas. Hade hela luftvärnet semester eller!?

Enda rimliga slutsatsen är att detta är ett "inside job", detta är utfallet av en intern maktkamp i Iran där ena sidan slugt undvek att ta till vapen själva genom att erbjuda Israel attraktiva mål och se till att luftvärnet var ineffektivt.

Det kan mycket väl förhålla sig som du skriver. Med tanke på hur kasst försvaret var och att Israel kunde slå ut så pass många viktiga personer under första attacken så skulle det inte förvåna mig ett dugg om Israel har krafter inne i Iran som de får hjälp av.
Citera
2025-06-13, 15:39
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
nu har israel bombat under dagtid också = irans luftvärn antagligen helt värdelöst eller förstört

Helt ofattbart.

Vet du om Irans luftvärn är inhemskt utvecklat och producerat (de har en egen stor vapenindustri) eller är ryskt, kinesiskt, indiskt, nordkoreanskt eller annat land?

Detta är ju inte direkt någon god reklam för producenterna av luftvärnssystemen som ska försvara vitala delar av Iran.
Citera
2025-06-13, 15:40
Medlem
Muslimfittas avatar
Det är ju helt otroligt skrattretande hur värdelösa iranierna har visat sig vara. De kan hota hela världen men de kan inte stå på de darriga benen när första örfilen kommer.

Judarna är stenhårda. ✅
Citera
2025-06-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Falukorv
Min tanke exakt. Trump gillar ju att bomba. Han släppte GBU-43/B MOAB ("Mother of All Bombs") i Afghanistan. Världens största konventionella bomb som använts i krig! Vem vet, de kanske råkar tappa ett gäng MOAB:s över hela den muslimska världen. Usch, låt oss hoppa att detta inte inträffar.

Ja det vore ju rent förfärligt..

Skämt åsido, det är bra för hela Mellanöstern om mulla-regimen försvagas rejält, även om den åtnjuter stort stöd inom Iran så finns det ju iaf möjlighet att få landet på rätt köl igen.

Jag ser det inte som omöjligt att Israel får hjälp av USA att slå mot militära mål i Iran. Trump är opportunist och det finns stor risk att amerikanska baser attackeras av iranska fraktioner runtom i Mellanöstern. Bla Irak.
Citera
2025-06-13, 15:43
Medlem
NoTruces avatar
Det är ganska ofattbart att de lyckats ha ihjäl högste arméchefen. Jag vet att det är ayatollan som är ÖB, men snubben de 86:ade var väl precis under i rang? Och så chefen för revolutionsgardet. Enormt symbolvärde där.

Vad är tanken nu? Ska Israel befria Irans plågade befolkning?
Citera
2025-06-13, 15:44
Medlem
bomhulls avatar
Israel har ju kärnvapen så får se vad iran vågar göra nu men tycker man borde gå all in och få bort alla illegala bosättare med kroknäsor
Citera
2025-06-13, 15:45
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFourthTurning
Iran har inga kärnvapen men Israel har.
Israel borde inte heller ha kärnvapen; de är alldeles för omogna och galna för det. Jag ser ingen skillnad i galenskapen mellan hur regeringen/styret i Israel är med sin radikala religiösa mentalitet, jämfört med regimen i Iran.
Citera
2025-06-13, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ryktet sprids på TikTok just nu att Netanyahu har flytt Israel… bekräftat eller bara rykten vet jag inte. Någon som vet? Antar väl isf det är tillfälligt men sjukt om det stämmer.
TikTok är barn och omogna vuxna. Nej han är kvar.
Citera
2025-06-13, 15:47
Medlem
”Israel håller sina ambassader över hela världen stängda efter landets attacker mot Iran under natten och Irans svar. ”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63Gq83/liverapportering-israel-attackerar-iran?pinnedEntry=1385186
Citera
2025-06-13, 15:48
Medlem
Skywipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du tänkte med deras hobbex-liknande missiler som ett enda USA war ship skjuter ner med 100% träffsäkerhet? I övrigt har ju Israels attack allvarligt skadat Irans krigsmakt och ledning. Nä, tänk "utfattigt ultrareligiöst skräpland" mot "50% av världens försvarsbudget".
Hobbex-liknande? Hobbex har faktiskt en hel del bra prylar, eller hade åtminstone. Jag får snarare känslan av Överskottsbolaget eller liknande

Nu återstår det bara att se om det blossar upp till fullskaligt krig och vi får "öppna våra hjärtan" en gång till? Kanske det rentav blir en favortit i repris, med allsköns vänsterpack och slödder från Södermalm som står och välkomnar valboskapen ("refugees" welcome).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in