2025-06-13, 15:26
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
, men skulle Iran slå mot amerikanska mål så kan ju det förändra bilden.
Du tänkte med deras hobbex-liknande missiler som ett enda USA war ship skjuter ner med 100% träffsäkerhet? I övrigt har ju Israels attack allvarligt skadat Irans krigsmakt och ledning. Nä, tänk "utfattigt ultrareligiöst skräpland" mot "50% av världens försvarsbudget".
Citera
Medlem
Bertil.Falukorvs avatar
Citat:
Rejält på tårna menade jag såklart! Det är ett ypperligt tillfälle att slå mot Irans kapacitet när den lämnar underjorden. Israel har såklart inte lyckat slå ut Irans totala förmåga under ett dygn.

Något som Israel saknar dock är tungt bombflyg, men skulle Iran slå mot amerikanska mål så kan ju det förändra bilden.

Min tanke exakt. Trump gillar ju att bomba. Han släppte GBU-43/B MOAB ("Mother of All Bombs") i Afghanistan. Världens största konventionella bomb som använts i krig! Vem vet, de kanske råkar tappa ett gäng MOAB:s över hela den muslimska världen. Usch, låt oss hoppa att detta inte inträffar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Så lät det även i höstas efter Israels precisionsattacker mot Theheran och Libanon.
Vi får väl se om de lyckas bättre den här gången. Själv är jag tveksam till att de kommer att få till nåt bättre denna gång.

Är väl rätt tveksamt men denna gången lär mullorna känna sig tvingade att göra allt dom kan för att rädda ansiktet.
Citera
2025-06-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Så lät det även i höstas efter Israels precisionsattacker mot Theheran och Libanon.
Vi får väl se om de lyckas bättre den här gången. Själv är jag tveksam till att de kommer att få till nåt bättre denna gång.

Eniga. Var det inte rentav den gången Iran gjorde stor sak av att de hissade "Hämndens Fana", som de inte får ta ned förrän de har krossat sina fiender eller något sånt?

Hur som helst, grattis till befordran till flera som fram till igår var nummer två i iranska hierarkin! Ni är nu sannolikt huvudmisstänkta i frågan om vem som talade om för israelerna exakt var de skulle slå till och när...
Citera
2025-06-13, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Nu blev det galet det är Iran som destabiliserar regionen med sina proxykrig genom att finansiera diverse terrorgrupper. Mullorna ligger bakom detta.
Iran ligger även bakom terroristattacker i Europa.

Angående Israel så har de blivit attackerade flera gånger där syftet varit att utplåna Israel.
Du vänder på steken och går terroristers ärenden samt skurkregimen i Iran som slår ihjäl kvinnor och hänger bögar i lyftkranar. Givetvis ska inte Iran ha några kärnvapen.

Jag bortser helt ifrån att du av någon anledning driver det israeliska propagandanarrativet.

Beträffande det fetade så håller jag helt med Men eftersom jag inte hycklar så anser jag även att Israel inte ska ha några kärnvapen. Och läget idag är att Iran inte har några kärnvapen men Israel har(det finns uppgifter om att dessa även är riktade mot Europa)
Citera
2025-06-13, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Israel är hjältar som vill befria världen från Hamas och Irans kärnvapen. Hoppas Israel lyckas! 🇮🇱❤️

Iran har inga kärnvapen men Israel har.
Citera
2025-06-13, 15:28
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Israel är hjältar som vill befria världen från Hamas och Irans kärnvapen. Hoppas Israel lyckas! 🇮🇱❤️
USA hade kunnat göra detta redan under Obama men han stärkte tvärtom Iran och ritade på ett sätt kartan för dagens problem. Precis som han gjorde i Syrien som gav Syrienkriget och flyktingkrisen.
https://www.hoover.org/research/obamas-disastrous-iran-deal
Citera
2025-06-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
De genomförda attackerna indikerar för mig att Iran är militärt betydligt svagare än förväntat. Vi såg tidigare hur snabbt Iran drog sig ur Syrien-kriget något som Iran hade investerat enorma summor i, vi såg hur tafflig Iran attackerade Israel för ett tag sedan med drönare och Israel gick i princip oskadd av attacken. Och nu detta.

Jag har hört att 200 israeliska flygplan ska ha varit involverade. Om det rör sig om så pass många så har naturligtvis inte alla varit aktiva över iranskt luftterritorium, men ändå ett stort antal lär ha varit det. Då kan man fråga sig varför inget har blivit nedskjutet? Att Iran inte kunde svara med ett effektivare luftvärn och skickat jaktplan. Iran borde vara förberedd på att en sådan här attack skulle komma, och då är frågan varför ett sådant dåligt försvar.

En annan fråga som väcks är att attentaten mot enskilda personer tyder på att Israel förfogar över ett relativt stort agentnätverk inne i Iran. Som kan hålla koll på vart viktiga personer befinner sig etc. Irans underrättelsetjänst måste ha missat en hel del här. Jag tror knappast att all information som Israel hade har kommit från satellitbilder och signalspaning.

Jag har också funderat på hur fan detta ens lyckas. Hade hela luftvärnet semester eller!?

Enda rimliga slutsatsen är att detta är ett "inside job", detta är utfallet av en intern maktkamp i Iran där ena sidan slugt undvek att ta till vapen själva genom att erbjuda Israel attraktiva mål och se till att luftvärnet var ineffektivt.
Citera
2025-06-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du tänkte med deras hobbex-liknande missiler som ett enda USA war ship skjuter ner med 100% träffsäkerhet? I övrigt har ju Israels attack allvarligt skadat Irans krigsmakt och ledning. Nä, tänk "utfattigt ultrareligiöst skräpland" mot "50% av världens försvarsbudget".

Jag tänker främst attacker mot amerikanska baser runtom i Mellanöstern, Iran har många proxy-grupper som attackerat amerikaner tidigare.

Man ska inte underskatta Irans förmåga när det gäller ballistiska missiler, dom är bra på att utveckla sådana och några slinker alltid igenom.
Citera
2025-06-13, 15:33
Medlem
Skurkstaten Iran har rätt att försvara sig.
Citera
2025-06-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Göteborgs-Posten skriver att det finns två huvudanläggningar att slå mot. Den ena ligger 40-50 meter under jord och den andra 800 meter jord. Israel vet naturligtvis bäst hur de skall slå ut dessa anläggningar, men en anläggning 800 meter under jord kan inte slås ut direkt med bomber. Däremot kan man ju använda bomber för att begrava den, slå mot ventilation etc.

Jag har långt ifrån full koll på alla bergrum dom använder men det verkar finnas rätt många. Flera källor påstår att Iran plockar fram det dom har för att svara, även israeliska källor.
Svårt att bedöma vad Israel lyckats genomföra i sin inledande attack men man bör ju ha rätt bra koll själva.
Citera
2025-06-13, 15:34
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Israeliska källor talar nu om att attacken mot Iran kommer pågå i upp till 14 dagar, mullorna lär vara ganska möra efter det.

Självklart kommer USA skydda Israel och UK gör det redan?

Arrow 3 för att skjuta ner billiga drönare?? Du har noll koll.

Det verkar som Israel har fokuserat på kärnanläggningar och liknande verksamhet samt mot viktiga personer inom regimen och kärnvapenutvecklingen.

Om anfallet kommer pågå i 14 dagar eller mer kommer även annan militär infrastruktur och utrustning att angripas och troligen även civil sådan som elkraftverk, broar, flygplatser, hamnar etc.

Skulle ett sådant omfattande anfall bli verklighet så misstänker jag att USA har försett Israel med vapen, kanske inte i syfte till att attackera Iran just nu, men kanske för att Israel skulle ha ett eget stort beredskapslager vid en konflikt.

Kostnaderna för en sådan en sådan omfattande bombningskampanj torde vara mycket stora, särskilt för en förhållandevis liten ekonomi som Israels.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in