2025-06-13, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Tycker det är litet lustigt hur C. spelar "good cop" i den här röran. Inte bara tänker hon på att tvätta BO's sår med sårtvätt utan hon medlar också mellan parterna mitt under brottet. Överkänslig är hon också. Tycker att ett normalt uttalande av BO (se nedan) är upprörande och väldigt provocerande.
Men kall nog att delta i en utpressning som leder till dubbelmord och även fixa resebokningen på plats i BO's sovrum.

Från FUP, föhrör med C., bilaga 125:

FL: Vad händer i sovrummet?
C: Emanuel fortsatte att argumentera utifrån det han blivit utsatt för av Robert. Robert ska på ett
föraktfullt sätt sagt "men gå och anmäl mig då". Det ska alla tre ha blivit upprörd över för att
det var väldigt provocerande kommentar från Robert. Jonathan blev arg och ställde sig upp
och sa eller skrek pedofiljävel. Emanuel blev upprörd men han gjorde inget. Chania försökte
lugna situationen med att ingen ska anmäla något och ingen ska hamna på dumpen. Hon
beskriver att hon fick agera projektledare, psykiatriker och dagisfröken.
Uppe i sovrummet så slutför Chania resebokningen, hon ber Jonathan skriva in sina
personuppgifter och sedan får Emanuel skriva in sina personuppgifter. Resan betalas med
målsägandes konton.

Chania är mycket, mycket manipulativ. Hoppas att rätten har förmåga att se igenom hennes fasad. Hon är livsfarlig. Vilket mer än väl bevisas av hennes tidigare domar.
Citera
2025-06-13, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hemma packar E. ner en kniv i ryggsäcken innan de beger sig till BO.

Det av något visar att han dels förstod att det skulle/kunde bli våldsamt, och att han i och med att ta med kniven är likgiltig inför potentiellt våld som skulle ske.

Em*nuel bör givetvis dömas riktigt hårt.
Citera
2025-06-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Gissar utan bättre kunskap. Om det blir max straff på grovt rån, 10 år så läggs det kanske 2 år på vållande plus det som ligger redan i botten. Så ca 10 år bakom lås o bom för E. C kanske är ute efter 6,5 år. Hade hon villkorligt också, en kortare straff på 3 mån eller så för ICA caset.

Har inte heller några större kunskaper i straffrätt, men gissar också på ca 10 år om det inte framkommer något nytt. Tror dock inte att de räknar in ICA-domen.
Citera
2025-06-13, 13:00
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Tredje rättegångs dagen är igång. 33 åringen (J) sitter med i rättssalen. Trots att han säger att han inte vill säga nåt på försvararens frågor uppger att båda offren levde när 31-, och 40 åringar lämnade huset. Han vill inte svara på frågan om han kände sig övergiven.

Tycker det hela känns väldigt knepigt i magen. Vibbarna jag får är more or less psykiskt instabil snubbe som fått "kompisar", blivit utnyttjad deluxe av nämnda "kompisar" och nu inte helt nöjt går med på att ta på sig skulden för något som alla är medskyldiga till.
Naturligtvis bara min killgissning, men jag köper inte C's glorifierande av sig själv.
Citera
2025-06-13, 13:02
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Chania är mycket, mycket manipulativ. Hoppas att rätten har förmåga att se igenom hennes fasad. Hon är livsfarlig. Vilket mer än väl bevisas av hennes tidigare domar.
Precis!
Citera
2025-06-13, 13:09
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Gissar utan bättre kunskap. Om det blir max straff på grovt rån, 10 år så läggs det kanske 2 år på vållande plus det som ligger redan i botten. Så ca 10 år bakom lås o bom för E. C kanske är ute efter 6,5 år. Hade hon villkorligt också, en kortare straff på 3 mån eller så för ICA caset.

Jag ser inte hur C skulle kunna komma undan lindrigare än E.
Hon bullade upp täcket så att brottsoffret A och Jonat*n inte skulle se varandra.
Alltså hade han fått i uppdrag att sitta kvar och vakta dem.
E försöker komma undan med att påstå att han sa att de skulle gå och att alla tre gick nerför trappan.

De bör dömas för att gemensamt och i samförstånd gett J uppdraget att sitta kvar och vakta männen och därigenom gjort sig skyldiga till grovt vållande till annans död.
Citera
2025-06-13, 13:21
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
Jag ser inte hur C skulle kunna komma undan lindrigare än E.
Hon bullade upp täcket så att brottsoffret A och Jonat*n inte skulle se varandra.
Alltså hade han fått i uppdrag att sitta kvar och vakta dem.
E försöker komma undan med att påstå att han sa att de skulle gå och att alla tre gick nerför trappan.

De bör dömas för att gemensamt och i samförstånd gett J uppdraget att sitta kvar och vakta männen och därigenom gjort sig skyldiga till grovt vållande till annans död.
Sorry, jag kalkylerade fel, i början hade jag skrivit 8 år men blev förvirrat och ändrade. Hon kommer troligen få 10+2 = 12 alltså samma som E, och sitter 2/3 alltså 8 år. Fortfarande rent spekulation från min sida, som allt annat som jag skrivit i tråden. För E läggs tidigare dom på, troligen sitter man den för sin helhet.
Citera
2025-06-13, 13:37
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Sorry, jag kalkylerade fel, i början hade jag skrivit 8 år men blev förvirrat och ändrade. Hon kommer troligen få 10+2 = 12 alltså samma som E, och sitter 2/3 alltså 8 år. Fortfarande rent spekulation från min sida, som allt annat som jag skrivit i tråden. För E läggs tidigare dom på, troligen sitter man den för sin helhet.

Ja, det är inte lätt att veta. Jo, vi kan bara spekulera.
C har en tidigare dom. Tror den är på 1 år 10 månader. Så i nuläget är det väl 1 och 6 kvar. (Efter häktningstiden)

Du ser hur manipulativ hon är. Igår satt hon i förhör och berättade hur snäll J är. Och hur mycket hon tyckte om honom.
Idag säger han ingenting.
Citera
2025-06-13, 14:07
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
Ja, det är inte lätt att veta. Jo, vi kan bara spekulera.
C har en tidigare dom. Tror den är på 1 år 10 månader. Så i nuläget är det väl 1 och 6 kvar. (Efter häktningstiden)

Du ser hur manipulativ hon är. Igår satt hon i förhör och berättade hur snäll J är. Och hur mycket hon tyckte om honom.
Idag säger han ingenting.
Nu har jag strulat ordentligt, E har en dom från 2024 på fem månader (B 619-24), C har dom för ICA case på ett år o tre månader (B 1174-24 behandlingsplan som hon misskött ändras till fängelse) Så det blir troligen C som sitter ca 10 år efter rabatter, E 8 år om min spekulation slår in.

Kl 14.00 slutar rätten för idag, fortsättning på måndag. Inget mer särskild har kommit fram idag.
Senast redigerad av Loikkari 2025-06-13 kl. 14:10.
Citera
2025-06-13, 14:23
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Nu har jag strulat ordentligt, E har en dom från 2024 på fem månader (B 619-24), C har dom för ICA case på ett år o tre månader (B 1174-24 behandlingsplan som hon misskött ändras till fängelse) Så det blir troligen C som sitter ca 10 år efter rabatter, E 8 år om min spekulation slår in.

Kl 14.00 slutar rätten för idag, fortsättning på måndag. Inget mer särskild har kommit fram idag.
Tack för info. Ja, det är inte lätt att få grepp om alla detaljer här. Röriga typer med kriminellt bagage.

Måndag blir väl advokaternas slutplädering? Och åklagarens?
Så kommer väl domen efter 14 dagar.
Sen ska dom garanterat överklaga men blir väl samma dom igen.
Citera
2025-06-13, 14:27
Medlem
Loikkaris avatar
Så är det, man får vänta tills domen faller. För 33-åringen (J) kommer det bli sluten rättpsykiatriska vård med särskild utskrivnings prövning, tror jag.
Citera
2025-06-13, 15:03
Medlem
Nu är jag, som tidigare nämnts, inte kunnig i straffrätt. Minns inte alla turer runt Mantorpsfallet heller, men borde inte straffet bli högre om det är fler än 1 BO vid dådet? Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in