2025-06-12, 12:45
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Han säger via sitt advokat: 33-åringen har meddelat att han inte kommer svara på några frågor personligen i rätten.

Jag tror inte för fem öre att han, J alltså är enda gärningsman för dödandet.
Gick igenom beslagtagna kläder sent igår kväll. Fick inget grepp om ev fynd på E:s och C:s kläder. Blod från de mördade etc.

Vad tror du?
Citera
2025-06-12, 12:55
Medlem
Citat:
Han säger via sitt advokat: 33-åringen har meddelat att han inte kommer svara på några frågor personligen i rätten.

Jag tror inte för fem öre att han, J alltså är enda gärningsman för dödandet.

Hemma packar E. ner en kniv i ryggsäcken innan de beger sig till BO. Obekräftat om C. och J. observerar detta. Man måste ha hittat knivar i bostaden också med tanke på att den ene BO var kock.
Citera
2025-06-12, 13:10
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
Gick igenom beslagtagna kläder sent igår kväll. Fick inget grepp om ev fynd på E:s och C:s kläder. Blod från de mördade etc.

Vad tror du?
Har inte tittat på den delen alls, mer än om handukar o J:s oC:s DNA på en av knivarna. Har nu bara följt live rapportering från salen via Piteå tidning, har inte framkommit nåt anmärkningsbart idag, de har hört främst anhöriga till BOn. De kommer från lunch nu 13.10 så får se om det blir nåt att uppmärksamma

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hemma packar E. ner en kniv i ryggsäcken innan de beger sig till BO. Obekräftat om C. och J. observerar detta. Man måste ha hittat knivar i bostaden också med tanke på att den ene BO var kock.
Nån slags planering har varit innan eftersom de har släckt o lämnat sina telefoner på stan innan de gett sig iväg. C o E verkar lägga allt på J och han verkar inte ens motsätta. Kniven har inte tagits ut ur ryggsäcken enl E, han har slängt den på stan. Vi kan inte veta om det stämmer att kniven legat i ryggsäcken under besöket i villan, och varför den slängs, kan vara en av knivar som använts, har ryggsäcken analyserats på blod?
Senast redigerad av Loikkari 2025-06-12 kl. 13:20.
Citera
2025-06-12, 13:54
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ur förhör av E:

13:41 "Jag hade lånat en kniv dagen innan för att den jag hade hemma var dålig."
13:41"Jag går ofta med ryggsäck. Jag tog på mig den av reflex när vi gick ut."
13:42 Du packar inte ned kniven i väskan? (åklagare frågar)
"Inte vid tillfället när vi gick ut. Den råkade hänga med."
13:44Var är du när du packar ned kniven i väskan?
"Hos min mamma."
Åklagaren menar att 40-åringen sagt i förhör att han packade kniven hemma hos sig.
"Det stämmer inte. Jag har inte packat någon kniv med ändamålet att ta med den till villan."
Citera
2025-06-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ur förhör av E:

13:41 "Jag hade lånat en kniv dagen innan för att den jag hade hemma var dålig."
13:41"Jag går ofta med ryggsäck. Jag tog på mig den av reflex när vi gick ut."
13:42 Du packar inte ned kniven i väskan? (åklagare frågar)
"Inte vid tillfället när vi gick ut. Den råkade hänga med."
13:44Var är du när du packar ned kniven i väskan?
"Hos min mamma."
Åklagaren menar att 40-åringen sagt i förhör att han packade kniven hemma hos sig.
"Det stämmer inte. Jag har inte packat någon kniv med ändamålet att ta med den till villan."

OK -- tack så mycket för uppdateringen!
Citera
2025-06-12, 16:20
Medlem
Loikkaris avatar
Har inte framkommit nåt nytt i E:s o C:s förhör, det samma går att läsa i FUP:n En sak jag upplever som skådespeleri efter allt de gjort i villan. C i åklagar förhör: "Min tanke var att åka tillbaka och lämna tillbaka ipaden." "Jag ville be dom om ursäkt"

Edit: Verkar vara lång dag för rätten, kl 16.21 tar de en kvarts paus. Kl 16.45 drar förhandlingen igång igen.
Senast redigerad av Loikkari 2025-06-12 kl. 16:45.
Citera
2025-06-12, 16:54
Medlem
BO's framtvingade ursäkter slutade med ett makabert blodbad. Sedan vill C. be om ursäkt för att hon snott deras ipad? Så snällt då. Nu har nog den självmenta glorian hamnat på sned.
Citera
2025-06-12, 18:52
Medlem
Route67s avatar
Grovt rån 4-10 år
Grovt vållande till annans död 6 mån - 6 år.

Rent tekniskt kan det bli 16 år? Ute efter 10?

I det här läget så funderade de inte bara på att återvända för att be om ursäkt, lämna tillbaka alla pengar men säkert också för att erbjuda sig att städa gratis varje vecka, måla om huset och skotta snö nästa vinter.
Tror de börjar inse hur jävligt illa ute de är.
Citera
2025-06-12, 19:53
Medlem
Loikkaris avatar
Synd att det inte fanns jämförbara fingeravtryck i ljusstaket på C då hon medger att hon tagit den med från undervåningen.
Åklagaren ställer många frågor om ljusstaken, som åklagaren menar har använts som tillhygge. 31-åringen menar att den inte används som det, men att hon tog den för att försvara sig med.
BO har en allvarlig krosskada i huvudet, enligt det rättsmedicinska yttrandet.

Vad gäller straffet så Domstolen utgår från det allvarligaste brottet när den samlade brottslighetens straffvärde ska bestämmas. https://adacta-law.se/hur-bestammer-domstolen-brottslighetens-straffvarde/
Citera
2025-06-12, 21:45
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Synd att det inte fanns jämförbara fingeravtryck i ljusstaket på C då hon medger att hon tagit den med från undervåningen.
Åklagaren ställer många frågor om ljusstaken, som åklagaren menar har använts som tillhygge. 31-åringen menar att den inte används som det, men att hon tog den för att försvara sig med.
BO har en allvarlig krosskada i huvudet, enligt det rättsmedicinska yttrandet.

Vad gäller straffet så Domstolen utgår från det allvarligaste brottet när den samlade brottslighetens straffvärde ska bestämmas. https://adacta-law.se/hur-bestammer-domstolen-brottslighetens-straffvarde/

Så de kommer inte att lägga ihop då?
Gm2 och 3 får alltså max 10 år och är ute efter 6?
(Plus att Gm3 har ytterligare ett straff att avtjäna på 1 år 10 månader)
Citera
2025-06-13, 07:14
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
Så de kommer inte att lägga ihop då?
Gm2 och 3 får alltså max 10 år och är ute efter 6?
(Plus att Gm3 har ytterligare ett straff att avtjäna på 1 år 10 månader)
Gissar utan bättre kunskap. Om det blir max straff på grovt rån, 10 år så läggs det kanske 2 år på vållande plus det som ligger redan i botten. Så ca 10 år bakom lås o bom för E. C kanske är ute efter 6,5 år. Hade hon villkorligt också, en kortare straff på 3 mån eller så för ICA caset.
Senast redigerad av Loikkari 2025-06-13 kl. 07:33.
Citera
2025-06-13, 09:18
Medlem
Loikkaris avatar
Tredje rättegångs dagen är igång. 33 åringen (J) sitter med i rättssalen. Trots att han säger att han inte vill säga nåt på försvararens frågor uppger att båda offren levde när 31-, och 40 åringar lämnade huset. Han vill inte svara på frågan om han kände sig övergiven.
Senast redigerad av Loikkari 2025-06-13 kl. 09:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in