2025-06-13, 13:47
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Bilhatarna vill förstöra Stockholms rörlighet

Än en gång ser vi hur bilfientliga krafter försöker göra vardagen svårare för vanligt folk. Genom att förbjuda vissa typer av bränslen vill man tvinga bort människor från innerstaden, trots att stora delar av arbetande Stockholmare är beroende av bilen för att få vardagen att fungera — för jobb, företagande, hantverkare, familjeliv och transporter.

Att förbjuda bensin- och dieselbilar i stadskärnan är inget annat än galenskap. Det handlar inte längre om miljö — det handlar om symbolpolitik och ideologiska experiment, oavsett konsekvenserna för människor och företag. Tekniken utvecklas, utsläppen minskar för varje år, men ändå fortsätter man jaga enskilda fordonsägare istället för att fokusera på verkliga lösningar.

Vi behöver få tillbaka sunt förnuft i trafikpolitiken. Stockholm ska vara en stad för alla — inte bara för de som har råd att köpa en elbil för över en miljon kronor.

Fråga; När ska vi få trafikborgarråd i Stockholm som faktiskt bryr sig om trafiken — och inte om politiska symbolhandlingar?

Länk till artikeln:
https://www.di.se/nyheter/stockholm-ger-sig-inte-overklagar-nej-till-bensinforbud-i-city/

Det blir roligt och miljövänligt utan bilar tills man skall renovera ett kontor.
Ganska snart inser man att det inte är direkt smidigt att transportera säckar med gips med tunnelbanan.
Citera
2025-06-13, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Det blir roligt och miljövänligt utan bilar tills man skall renovera ett kontor.
Ganska snart inser man att det inte är direkt smidigt att transportera säckar med gips med tunnelbanan.
Och när det händer så inför man helt enkelt undantag för vissa, om man inte tänkt på det redan innan. Precis som man alltid har gjort.
Citera
2025-06-13, 14:04
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Och när det händer så inför man helt enkelt undantag för vissa, om man inte tänkt på det redan innan. Precis som man alltid har gjort.

Och vem skall stå där och kontrollera? Till sist har alla mer eller mindre en anledning att köra in.
I slutändan är det inte din eller min business om någon väljer att köra in med bil i innerstan.
Citera
2025-06-13, 14:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Och vem skall stå där och kontrollera? Till sist har alla mer eller mindre en anledning att köra in.
I slutändan är det inte din eller min business om någon väljer att köra in med bil i innerstan.

Det kommer bli ungefär på samma nivå som dubbdäcksförbudet, helt verkningslöst då ingen kontrollerar förutom någon dag här och där.

Hade väl varit enklare då att sätta upp tullkameror så det kostade att köra in i området om man hade fossilbil. De få gångerna jag åker där så kan jag väl betala lite extra om det ska vara så viktigt.
Citera
2025-06-13, 14:21
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det kommer bli ungefär på samma nivå som dubbdäcksförbudet, helt verkningslöst då ingen kontrollerar förutom någon dag här och där.

Hade väl varit enklare då att sätta upp tullkameror så det kostade att köra in i området om man hade fossilbil. De få gångerna jag åker där så kan jag väl betala lite extra om det ska vara så viktigt.

Visst, men helt ärligt vet jag inte vad man vill uppnå med att ha en helt bilfri stad.
De som hejar på en sådan utveckling är inte helt sällan människor som saknar bil, körkort och har heller inga vänner med bil. En ilska och hat mot bilismen gror för att dessa figurer känner sig utestängda.
Här gäller det all förstöra för alla!
Citera
2025-06-13, 14:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Visst, men helt ärligt vet jag inte vad man vill uppnå med att ha en helt bilfri stad.
De som hejar på en sådan utveckling är inte helt sällan människor som saknar bil, körkort och har heller inga vänner med bil. En ilska och hat mot bilismen gror för att dessa figurer känner sig utestängda.
Här gäller det all förstöra för alla!

Så är det och tyvärr får många gånger dessa miljötalibaner gehör för sina idiotiska drömmar och idéer.
Citera
2025-06-13, 14:24
Medlem
Citat:
Antar att polisen kommer göra stickprovskontroller då och då. Eller så gör de inte det och nöjer sig med att det iaf avskräcker en del.
Citera
2025-06-13, 14:24
Medlem
Varför vill man ha en massa bilar i city?
Citera
2025-06-13, 14:33
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så är det och tyvärr får många gånger dessa miljötalibaner gehör för sina idiotiska drömmar och idéer.

Det är ett klientel av människor som vill ta över stan och göra den till "sin". Detta gäller speciellt en regnig dag då man kommer plaskandes med genomvåta sura strumpor, medan någon annan glider fram torr i en varm bil.
Man tar då fram "miljön" som ett slagträ men egentligen är det någon form av reaktion på ens egna dåliga beslut.
Man valde att chilla på folkhögskola medan någon annan pluggade sig nätterna igenom till tandläkare eller jurist.
Nu behöver denna "orättvisa" jämnas ut.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Antar att polisen kommer göra stickprovskontroller då och då. Eller så gör de inte det och nöjer sig med att det iaf avskräcker en del.

Ja för polisen skall lägga resurser på att kontrollera ifall bilen ifråga har säckar med gips och verktyg eller om någon bara väljer att glädjeköra en måndag kl 9 mitt i stan med firmabil.
Är det inte bättre om du skiter i varför bilen ifråga kör där den kör? Det angår inte dig helt enkelt. Mind your own business!
Citera
2025-06-13, 14:38
Medlem
Vänsterextrema kan aldrig acceptera andra åsikter inte ens Demokratiska val.

De kommer aldrig ge sig här heller. Bara bli mer aggressiva och våldsamma.

Så inte ett dugg förvånad att de inte ger sig.
Citera
2025-06-13, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Vänsterextrema kan aldrig acceptera andra åsikter inte ens Demokratiska val.

De kommer aldrig ge sig här heller. Bara bli mer aggressiva och våldsamma.

Så inte ett dugg förvånad att de inte ger sig.
Menar du att det inte är att acceptera demokratiska val när man överklagar ett beslut?
Citera
2025-06-13, 14:53
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
För er som tänker att detta verkar enormt att dom skulle göra så föreslår jag att ni läser länken och sen som jag tänker "jaha? Väl ingen fara. Man får väl åka tre kvarter till?"

Plus två av dom få gator det gäller är väl redan i praktiken bilfria?

Edit igen: ju mer jag läser desto underligare blir din kritik TS. Det dom ville ha var ett fyra gånger fyra kvarter stort område där bensindrivna fordon inte va tillåtna förutom för alla samhällsfordon och folk med mobilitetsproblem.
Området det gäller har flera gågator och saknar genomfartsleder. Det mest kritiska som behöver leveranser är väl turistshopparna?
Planen är att området successivt ska utvidgas till att gälla hela innerstaden år 2030.

Det område man nu diskuterar är ett slags test. Får MP grönt ljus där kan de genomföra sin plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in