2025-06-13, 12:49
Medlem
Nixters avatar
Bilhatarna vill förstöra Stockholms rörlighet

Än en gång ser vi hur bilfientliga krafter försöker göra vardagen svårare för vanligt folk. Genom att förbjuda vissa typer av bränslen vill man tvinga bort människor från innerstaden, trots att stora delar av arbetande Stockholmare är beroende av bilen för att få vardagen att fungera — för jobb, företagande, hantverkare, familjeliv och transporter.

Att förbjuda bensin- och dieselbilar i stadskärnan är inget annat än galenskap. Det handlar inte längre om miljö — det handlar om symbolpolitik och ideologiska experiment, oavsett konsekvenserna för människor och företag. Tekniken utvecklas, utsläppen minskar för varje år, men ändå fortsätter man jaga enskilda fordonsägare istället för att fokusera på verkliga lösningar.

Vi behöver få tillbaka sunt förnuft i trafikpolitiken. Stockholm ska vara en stad för alla — inte bara för de som har råd att köpa en elbil för över en miljon kronor.

Fråga; När ska vi få trafikborgarråd i Stockholm som faktiskt bryr sig om trafiken — och inte om politiska symbolhandlingar?

Länk till artikeln:
https://www.di.se/nyheter/stockholm-ger-sig-inte-overklagar-nej-till-bensinforbud-i-city/
Citera
2025-06-13, 12:54
Medlem
triptykens avatar
För er som tänker att detta verkar enormt att dom skulle göra så föreslår jag att ni läser länken och sen som jag tänker "jaha? Väl ingen fara. Man får väl åka tre kvarter till?"

Plus två av dom få gator det gäller är väl redan i praktiken bilfria?

Edit igen: ju mer jag läser desto underligare blir din kritik TS. Det dom ville ha var ett fyra gånger fyra kvarter stort område där bensindrivna fordon inte va tillåtna förutom för alla samhällsfordon och folk med mobilitetsproblem.
Området det gäller har flera gågator och saknar genomfartsleder. Det mest kritiska som behöver leveranser är väl turistshopparna?
Senast redigerad av triptyken 2025-06-13 kl. 13:02.
Citera
2025-06-13, 13:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoldaAvsikter
Ta bussen till city din grinande jävla snöflinga

Det stora problemet är folk som redan bor inom området som då plötsligt har en bil de inte får använda pga. risk för böter för att köra från garaget och ut i den fria världen. Alla som bor inom det inrutade området är inte rika knösar som kan köpa sig nya bilar på löpande band.
Nästa problem är väl också hur det ser ut med laddplatser i garagen och längs vägarna för folk som bor i området och folk som kommer till staden som besökare, vissa ska besöka person eller företag inom den streckade linjen och inte har annat än en fossilbil att tillgå.
Citera
2025-06-13, 13:14
Medlem
daligts avatar
Det är byggt så också från början att vet man inte vart man ska så kommer de inte jubla sig glada över att höra sig själva jubla, andra gången.
Citera
2025-06-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det stora problemet är folk som redan bor inom området som då plötsligt har en bil de inte får använda pga. risk för böter för att köra från garaget och ut i den fria världen.
Nja, den risken tycker jag inte verkar så stor i närtid. Vi har ju haft dubbdäcksförbud länge, men då brukar det vara en tilläggsskylt som säger att den inte gäller boende om det inte finna alternativa vägar.
Citera
2025-06-13, 13:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nja, den risken tycker jag inte verkar så stor i närtid. Vi har ju haft dubbdäcksförbud länge, men då brukar det vara en tilläggsskylt som säger att den inte gäller boende om det inte finna alternativa vägar.

Den skylten har jag aldrig sett ska jag väl helt ärligt säga och jag har ändå åkt på ett antal vägar med dubbdäcksförbud men då med dubbdäck då jag jag anser att säkerheten går först.
Citera
2025-06-13, 13:28
Medlem
Citat:
Den skylten har jag aldrig sett ska jag väl helt ärligt säga och jag har ändå åkt på ett antal vägar med dubbdäcksförbud men då med dubbdäck då jag jag anser att säkerheten går först.
Jag har sett ställen utan tilläggsskylt, men då har det funnits parallellgator ett kvarter bort som inte har dubbdäcksförbud. Så i praktiken vållar inte dubbdäcksförbuden jättestora problem för de boende.

Man kan ju tycka vad man vill om dubbdäcksförbudet, men tillfällena då någon tvingats byta bil på grund av det är nog tämligen lätträknade.
Citera
2025-06-13, 13:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag har sett ställen utan tilläggsskylt, men då har det funnits parallellgator ett kvarter bort som inte har dubbdäcksförbud. Så i praktiken vållar inte dubbdäcksförbuden jättestora problem för de boende.

Man kan ju tycka vad man vill om dubbdäcksförbudet, men tillfällena då någon tvingats byta bil på grund av det är nog tämligen lätträknade.

Ok, ofta är det som du säger en genomfartsgata/väg som harförbudet men det går att åka på mindre vägar för att komma förbi problemet. Jag brukar själv skita i det och köra på.

I detta fall med elbilar och Stockholm City så vill man stänga av ett antal hela kvarter och bor man då inom detta område så kan man omöjligt ta sig dit utan att ha någon form av undantag. En ny svart marknad möjliggörs.
Citera
2025-06-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ok, ofta är det som du säger en genomfartsgata/väg som harförbudet men det går att åka på mindre vägar för att komma förbi problemet. Jag brukar själv skita i det och köra på.

I detta fall med elbilar och Stockholm City så vill man stänga av ett antal hela kvarter och bor man då inom detta område så kan man omöjligt ta sig dit utan att ha någon form av undantag. En ny svart marknad möjliggörs.
Jag brukar också skita i dubbdäcksförbud

Men en gissning är att om de ska stänga av hela kvarter så kommer de, i alla fall inledningsvis, att börja med att ha undantag för boende.
Citera
2025-06-13, 13:34
Medlem
Citat:
Jag bryr mig inte om huruvida bilar får köra i City eller inte. Den enda som grinar är ni som inte klarar av att ta bussen ibland.

Vill du ta den skattefinansierade bussen vi betalar in med skattepengar in till stan eller ta bussen ut i förorten är det upp till dig.De som vill ta bilen ska få göra det utan att bli rånade med ännu mer skatter och förbud.
Citera
2025-06-13, 13:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag brukar också skita i dubbdäcksförbud

Men en gissning är att om de ska stänga av hela kvarter så kommer de, i alla fall inledningsvis, att börja med att ha undantag för boende.

Jo, vi får väl se hur det blir.
Jag bor inte i city och inte i Stockholm heller men kan då och då ha ärenden dit och ser absolut problem med detta skit.
Citera
2025-06-13, 13:46
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ta bussen till city din grinande jävla snöflinga

Ja men visst, alla hantverkare tar sina verktyg och material på bussen, och alla varutransporter till butiker i city kör vi via pendeltågen, din totalt urblåsta dumskalle.

Du och resten av untermenschen som röstar MP kan flytta ut på landsbygden om ni vill runka av varandra i vagnar dragna av hästar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in