2025-06-13, 13:21
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
USA är 100% med i båten (inte alls oväntant). Nu blir det krig!

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/114675456780398208

Nä, det är Trump som låtsas vara med i båten. Han har litet svårt med att Netanyahu körde om på insidan, och det här är bara ett försök att få vara med där det händer.

USA kan helt enkelt inte börja kriga med Iran, trots massiv militär överlägsenhet när det gäller utrustning. Vilket är varför amerikanska UD och lilla Rubio var snabbt ute med att USA inte på nåt sätt är inblandade och enbart fokuserar på amerikansk säkerhet.

Ett regelrätt krig mellan Iran och USA skulle göra alla amerikanska intressen (också amerikanska företag) till måltavlor runt om i hela världen, och Iran har kapacitet och kontakter att angripa sådana mål. Den typen av assymetrisk krigföring är också det enda sätt på vilket Iran på allvar kan skada USA. Och om USA så att säga "bombar skiten ur Iran", genom att välja att hjälpa Israels angrepp, så förlorar de hela Mellanöstern på kuppen. Det finns inget som skulle ena sunnier och shiiter mer än det.

Så Trump håller bara på som vanligt, överdriver och ljuger för att försöka pumpa upp sitt eget uppblåsta och sköra ego...
Citera
2025-06-13, 13:27
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Du nämner inte det tyska stödet i form av bland annat gratis ubåtar åt den israeliska andraslagsförmågan.

Gratis och gratis, Israel får betala för materialkostnaden vilket är ungefär hälften av vad den kostar.
Citera
2025-06-13, 13:30
Avstängd
Du vet inte ett skit om vad USA kan göra precis lika mkt som alla "experter" sa att Israel början av kriget( 7/10) var "rädda " för Hizbollah tills Israel kastrerade de och då höll "expererna" käften och att Israel saknar kapacitet att anfalla Iran.

"Kan inte " ligger inte i Israels vokabulär vettu... Hade du besvärat att läsa lite så skulle du veta att det är 3e kärnvapen anläggning de bombat ENKELT efter års underrättelse inhämtning och träning.

Irak 1981
Syrien 2007
Iran 2025

Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nä, det är Trump som låtsas vara med i båten. Han har litet svårt med att Netanyahu körde om på insidan, och det här är bara ett försök att få vara med där det händer.

USA kan helt enkelt inte börja kriga med Iran, trots massiv militär överlägsenhet när det gäller utrustning. Vilket är varför amerikanska UD och lilla Rubio var snabbt ute med att USA inte på nåt sätt är inblandade och enbart fokuserar på amerikansk säkerhet.

Ett regelrätt krig mellan Iran och USA skulle göra alla amerikanska intressen (också amerikanska företag) till måltavlor runt om i hela världen, och Iran har kapacitet och kontakter att angripa sådana mål. Den typen av assymetrisk krigföring är också det enda sätt på vilket Iran på allvar kan skada USA. Och om USA så att säga "bombar skiten ur Iran", genom att välja att hjälpa Israels angrepp, så förlorar de hela Mellanöstern på kuppen. Det finns inget som skulle ena sunnier och shiiter mer än det.

Så Trump håller bara på som vanligt, överdriver och ljuger för att försöka pumpa upp sitt eget uppblåsta och sköra ego...
Citera
2025-06-13, 13:33
Avstängd
Gratis var det inte
Det var köp 2 och få en till gratis

Jag bör veta, jag jobbade i Kiel då

Citat:
Du nämner inte det tyska stödet i form av bland annat gratis ubåtar åt den israeliska andraslagsförmågan. Det är medvetet från din sida eftersom du precis som dina muselmankompisar är fixerade vid den stora och lilla satan i form av USA och Israel och inte vill uppmärksamma att större delen av den civiliserade världen står på Israels sida.

En fråga: var det Mossad eller CIA som placerade ut sprängladdningar, drönare och markrobotar som slog ut det iranska luftvärnet från insidan strax innan flyganfallet?
Senast redigerad av David1982 2025-06-13 kl. 13:36.
Citera
2025-06-13, 13:35
Avstängd
Jag jobbade i Kiel då, så lång historia kort på den saken..
Israel köpte 2 dolphin klasser och fick en gratis

Du vet köp 2 , få en gratis pris

Men att Israel "fick " som din motdebattör säger är trams...

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Gratis och gratis, Israel får betala för materialkostnaden vilket är ungefär hälften av vad den kostar.
Citera
2025-06-13, 13:37
Medlem
RutgerFuchss avatar
Du lyckades i alla fall uppfatta en av summorna jag delade med mig av. Sen missade du de dryga 300 miljarderna över tid, de 17 miljarderna 2023 (bara från USA), enormt mycket teknik, forskning och know-how från hela västvärlden mm.

Jag har alltid stått upp för Israels rätt att försvara sig och förklarat för andra att utgör alla ens grannar bittra fiender, så behöver man allt stöd man kan få för att inte förintas.

Sen får jag säga att det är osmakligt när du och några av dina gelikar, istället för att uppvisa lite ödmjukhet och tacksamhet, förhäver er och inbillar er att ni har gjort det på egen hand pga er extraordinära förträfflighet.

Som tur är har jag många judiska vänner både i Sverige och internationellt som inte alls uppvisar de grandiost unkna sidor som några av er i tråden gör. Hade alla varit sådana hade antisemitismen varit varit farligt mycket värre än vad den är idag. Skärp dig!
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
4 miljarder dollar är en droppe av den hela 25 miljarder dollar militära budgeten

Du är bara avundsjuk att Israel är ett lejon .

1948 hade Jordanien jetplan ngt som inte IDF hade, 4 propellerplan mot arab league men det är KAMPVILJAN och väldigt tränade soldater, begåvade generaler som Sharon, Tal, Gurri, Bar Lev, Dayan

Israel är där för att stanna
Det är inte pengar som gör folk smarta

Saudierna har pengar men de har inte ens närheten Israels militära kompetens
Citera
2025-06-13, 13:42
Avstängd
Israel har köpt 20 miljarder dollar i handel med USA.

USA har köpt 10 miljarder dollar i handel mef Israel.

USA bidrar 4 miljarder till vapen som MÅSTE in i amerikanska vapen.

Så det verkar som USA går 6 miljarder + med Israel

Till skillnad från Jordanien/Egypten

Så kom inte påstå att Israel är ngt bidragsland.

Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Du lyckades i alla fall uppfatta en av summorna jag delade med mig av. Sen missade du de dryga 300 miljarderna över tid, de 17 miljarderna 2023 (bara från USA), enormt mycket teknik, forskning och know-how från hela västvärlden mm.

Jag har alltid stått upp för Israels rätt att försvara sig och förklarat för andra att utgör alla ens grannar bittra fiender, så behöver man allt stöd man kan få för att inte förintas.

Sen får jag säga att det är osmakligt när du och några av dina gelikar, istället för att uppvisa lite ödmjukhet och tacksamhet, förhäver er och inbillar er att ni har gjort det på egen hand pga er extraordinära förträfflighet.

Som tur är har jag många judiska vänner både i Sverige och internationellt som inte alls uppvisar de grandiost unkna sidor som några av er i tråden gör. Hade alla varit sådana hade antisemitismen varit varit farligt mycket värre än vad den är idag. Skärp dig!
Citera
2025-06-13, 13:44
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Du nämner inte det tyska stödet i form av bland annat gratis ubåtar åt den israeliska andraslagsförmågan. Det är medvetet från din sida eftersom du precis som dina muselmankompisar är fixerade vid den stora och lilla satan i form av USA och Israel och inte vill uppmärksamma att större delen av den civiliserade världen står på Israels sida.

En fråga: var det Mossad eller CIA som placerade ut sprängladdningar, drönare och markrobotar som slog ut det iranska luftvärnet från insidan strax innan flyganfallet?
Du pratar med en anhängare till Israel, du vet en sån som det är aningslöst korkat att kalla antisemit.

Jag är fullt medveten om att många andra länder stöttat Israel. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, med sammanlagt ungefär 70 miljarder USD genom åren. Min enda poäng är att ni har många vänner i väst som stöttar och har stöttat Israel länge —däribland jag — som du nu förolämpar. Det är dumt att såga av grenen du sitter på.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-06-13 kl. 14:01.
Citera
2025-06-13, 13:44
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag jobbade i Kiel då, så lång historia kort på den saken..
Israel köpte 2 dolphin klasser och fick en gratis

Du vet köp 2 , få en gratis pris

Men att Israel "fick " som din motdebattör säger är trams...
Det finns lite oro om att det kan bli svårt för fartyg i Hormuzsundet nu. Tydligen har fartyg börjat lägga om rutterna. Har du nån koll på hur riskerna ser ut där?
Citera
2025-06-13, 13:48
Avstängd
Israel kommer fortsätta bomba Iran

Israel har totalt luftherravälde i Libanon, Syrien, Irak, Iran...
Israel kan anfalla depåer nästa anfall för slå totalt ut deras ekonomi. Dååååå lever Mullorna farligt...

Fartygens försäkringsbolag säger att de inte blir ersatta i en krigszon nu...så klart alla fartyg BÖR vända

Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det finns lite oro om att det kan bli svårt för fartyg i Hormuzsundet nu. Tydligen har fartyg börjat lägga om rutterna. Har du nån koll på hur riskerna ser ut där?
Citera
2025-06-13, 13:48
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Israel har köpt 20 miljarder dollar i handel med USA.

USA har köpt 10 miljarder dollar i handel mef Israel.

USA bidrar 4 miljarder till vapen som MÅSTE in i amerikanska vapen.

Så det verkar som USA går 6 miljarder + med Israel

Till skillnad från Jordanien/Egypten

Så kom inte påstå att Israel är ngt bidragsland.

Det finns inget land i världen som fått så mycket sammanlagt bistånd av USA som Israel. Och det är inte bara Israel som stöttat Israel ekonomiskt, utan 70 miljarder USD har kommit in från resten av väst genom åren
Citera
2025-06-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Du pratar med en anhängare till Israel, du vet en sån som det är aningslöst korkat att kalla antisemit.

Jag är fullt medveten om att många andra länder stöttat Israel. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, med sammanlagt ungefär 70 miljarder USD genom åren. Min enda poäng är att ni har många vänner i väst som stöttar och har stöttat Israel länge —däribland jag — som du nu förolämpar. Det är dumt att såga avgrunden du sitter på.

Anhängare till Israel ifrågasätter inte nödvändiga beslut för att säkra statens överlevnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in