2025-06-13, 11:40
Avstängd
Israel har egna lufttankers min vän
Men klart USA/Israel hjälper varandra i underrättelse

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag undrar fick Israel hjälp av USA genom lån av lufttankers eller kanske fick de landa och tanka i Syrien? Undrar hur många dagar det kommer att pågå?

Inte 1948. Då hjälpte Sov Israel. 1967 då slogs de ut innan de kunde användas*. 1973 fick araberna viktig hjälp av Sovjet, men Israel fick avgörande hjälp av USA**. Och efter det är Israel en klient av USA även om nazister, foliehattar och annat löst folk hävdar motsatsen.

*Men sovjetiska hot fick slut på kriget.

**Operation Nickel Grass (USA med hjälp av Portugal)
Citera
2025-06-13, 11:42
Medlem
OK kommer någon grupp anfalla amerikanerna?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Citera.

Du får läsa den själv. Det är ett bra boktips. Boken är skriven av israelisk historiker och den bok som bäst militärt går igenom 1948. Om jag minns rätt så har han gått igenom 700 000 militära dokument.

Morris har gått från en new israeli historian till blivit mer konservativ eller pragmatisk historiker. Kan kallas "efter New historian" eller pragmatisk historiker.

Jag gissar, om du läser historieböcker i ämnet att du läser böcker som de konservativa/traditionella historikerna har skrivit eller om det vill det sig riktigt illa - Böcker skrivna av Revisionistiska eller Negationistiska Historiker Ex Efraim Karsh.
Citera
2025-06-13, 11:52
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du får läsa den själv. Det är ett bra boktips. Boken är skriven av israelisk historiker och den bok som bäst militärt går igenom 1948. Om jag minns rätt så har han gått igenom 700 000 militära dokument.

Morris har gått från en new israeli historian till blivit mer konservativ eller pragmatisk historiker. Kan kallas "efter New historian" eller pragmatisk historiker.

Jag gissar, om du läser historieböcker i ämnet att du läser böcker som de konservativa/traditionella historikerna har skrivit eller om det vill det sig riktigt illa - Böcker skrivna av Revisionistiska eller Negationistiska Historiker Ex Efraim Karsh.

Jo jag vet precis vilken bok det är, jag undrar bara vad du menar han skriver som motsäger det jag skriver.
Citera
2025-06-13, 11:54
Medlem
Finns rapporter om att Israel utöver attacker på iranska baser även hann med att skjuta ner 8 iranska stridsflyg i luften?

Här finns ju många som helhjärtat är på mulla-regimens sida som kan berätta mer?
Citera
2025-06-13, 11:57
Avstängd
Flera döda i attack mot underjordiskt högkvarter

Nästan alla ledare inom det iranska revolutionsgardets luftförsvar dödades i en attack, enligt Israels försvarsminister Israel Katz, rapporterar Times of Israel.

De hade samlats i en underjordisk kommandocentral, enligt Israel. Även Irans försvarschef Mohammed Bagheri dödades, liksom överbefälhavaren för revolutionsgardet, Hossein Salami.

Nyhetsbyrån Tasnim, kopplad till det iranska revolutionsgardet, skriver att sex kärnforskare också dödades i nattens attacker. Det finns ännu inga detaljer om var de befann sig.

Som sagt jävlas inte med Israel
Citera
2025-06-13, 11:58
Avstängd

Nästan alla ledare inom det iranska revolutionsgardets luftförsvar dödades i en attack, enligt Israels försvarsminister Israel Katz, rapporterar Times of Israel.

De hade samlats i en underjordisk kommandocentral, enligt Israel. Även Irans försvarschef Mohammed Bagheri dödades, liksom överbefälhavaren för revolutionsgardet, Hossein Salami.

Nyhetsbyrån Tasnim, kopplad till det iranska revolutionsgardet, skriver att sex kärnforskare också dödades i nattens attacker. Det finns ännu inga detaljer om var de befann sig.

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Finns rapporter om att Israel utöver attacker på iranska baser även hann med att skjuta ner 8 iranska stridsflyg i luften?

Här finns ju många som helhjärtat är på mulla-regimens sida som kan berätta mer?
Citera
2025-06-13, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982

Som sagt jävlas inte med Israel

Otroligt att Israel sitter på såna underrättelseuppgifter. Att man lyckas hitta en hemlig underjordisk bunker samt att hela luftförsvaret ska ha möte just detta datum.

Men frågan är varför usa hämtar personal från Irak. Svårt å se att Iran passar på att attackera mål i Irak tror snarare att isis är på uppgång i Irak/syrien och därav tar man hem personalen för inte dom ska bli gisslan
Citera
2025-06-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo jag vet precis vilken bok det är, jag undrar bara vad du menar han skriver som motsäger det jag skriver.

Från minnet:

Efter att staten Israel utropas 1948 förbättras situationen på grund av inköp från Tjeckoslovakien (Sovjet) och var helt avgörande. De fick köpa Avi S - Jaktflyg, gevär, kulsprutor och ammunition. Det var helt avgörande för de israeliska framgångarna. Dessutom fick Israel tillgång till ett fåtal frivilliga från flera länder. Dessa var ofta extremt krigsvana. På Den arabiska sidan hade man Arab legion (Jordanien) med engelska befäl.

När kriget slutade så var antalet stridande på båda sidor ungefär de samma. Israel hade ett större flygvapen. Egypten och Jordanien hade mer pansar och artilleri. En stor fördel för Israel var logistik och ledarstrukturen som var mer centraliserad jmf med Arabsidan. Fördel med logistiken berodde ju på avstånden.

Så nu får vi sluta då detta inte hör till trådens ämne. Du får gå och skrivbordskriga för Israel i någon annan tråd.
Citera
2025-06-13, 12:07
Avstängd
Om USA hade vart inblandat så är desss amerikanska baser/ambassader ett mål.

Men om Iran anfaller USAs baser då är Iran historia...då kommer B2 spirits in och resten av USA bombplan ngt jag antar Iran inte kan mäkta med, då Israel har slagit ut alla luftvärn och deras rostiga flygvapen kan bara döda civila.

Israel har tränat i 20 år , precis som sexdagarskriget , som tog 10 år att samla info etc

Israel kommer in i maktens korridorer så man bör akta sig

Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Otroligt att Israel sitter på såna underrättelseuppgifter. Att man lyckas hitta en hemlig underjordisk bunker samt att hela luftförsvaret ska ha möte just detta datum.

Men frågan är varför usa hämtar personal från Irak. Svårt å se att Iran passar på att attackera mål i Irak tror snarare att isis är på uppgång i Irak/syrien och därav tar man hem personalen för inte dom ska bli gisslan
Citera
2025-06-13, 12:12
Medlem
Vad händer med allt detta uran dom bombat, läcker det ut i naturen och skadar miljön och människorna likt en atombomb gör?
Citera
2025-06-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982

Jo men är lite intresserad av uppgiften om Israel sköt ner 8 iranska stridsflyg i luftstrid, det vore ett katastrofalt nederlag.

Tydligen blev Khameneis närmsta ”assistent” skadad med.. va tråkigt.
Citera
2025-06-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
USA bidrar militärt i snitt med 4 miljarder dollar årligen till Israel och har genom åren sponsrat dem med 300 miljarder dollar. 2023 bidrog de med 18 miljarder. Israel är USAs största bidragsmottagare genom tiderna. Utöver det har USA genomgående i sin världspolisroll hållit Israel bakom ryggen i alla internationella organ. De dyker upp med militär i närområden så fort det börjar brännas. USA erbjuder också utbildning och träning för israeliska militärer i amerikanska militärakademier, finansierar och stödjer gemensamma innovationsprojekt och delning av teknologi, t.ex. inom försvarssystem som Iron Dome.

Att kalla dessa ovedersägliga fakta för en antisemitisk konspirationsteori är nonsens. Att det finns många allierade fiender mot Israel, tar inte heller bort det faktum att USA håller Israel om ryggen ekonomiskt, militärt och politiskt.

Utöver det militära stödet erhöll Israel under de första decennierna efter deras grundande Israel enorma mängder ekonomiskt och civilt bistånd från USA, ofta i form av direkt ekonomiskt stöd, gynnsamma lån och investeringar för utveckling av infrastruktur, jordbruk och industri.

USA skulle aldrig tillåta att Israel förintas såsom Israels fiender vill och så länge USA är the badest and strongest kid on the block, kommer det inte ske. Det vet Israel.

Du nämner inte det tyska stödet i form av bland annat gratis ubåtar åt den israeliska andraslagsförmågan. Det är medvetet från din sida eftersom du precis som dina muselmankompisar är fixerade vid den stora och lilla satan i form av USA och Israel och inte vill uppmärksamma att större delen av den civiliserade världen står på Israels sida.

En fråga: var det Mossad eller CIA som placerade ut sprängladdningar, drönare och markrobotar som slog ut det iranska luftvärnet från insidan strax innan flyganfallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in