2025-06-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Hur går det med Irans motattack?
Kommer drönarna fram eller blir de nedskjutna?
Skickar Iran några ballistiska robotar? Eller är det endast den klena/symboliska attacken med 100 drönare? Det lär ju inte det persiska folket nöja sig med..

Lär säkert hända ikväll/natt eller framtiden.
Citera
2025-06-13, 11:10
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Hur går det med Irans motattack?
Kommer drönarna fram eller blir de nedskjutna?
Skickar Iran några ballistiska robotar? Eller är det endast den klena attacken med 100 drönare?

Jag skulle tippa på en förhållandevis svag motattack.

Jag tror inte den iranska regimen vill få igång ett storkrig. Varför? Jo för ett storkrig kan innebära att regimen faller.

Även om Iran förfogar över ett kärnvapen, hur ska de kunna få iväg en sådan missil utan att den blir nedskjut över tex KSA eller Jordanien? Även om en sådan missil når fram kommer grannländer att drabbas pga. Israels geografiska litenhet. Om Iran startar ett kärnvapenkrig så kommer landet att bli en paria hos många stater som har en relativt välvillig inställning till landet tex Indien och Kina. Dessutom så kommer en motattack förmodligen att bli ytterst omfattande.
Citera
2025-06-13, 11:10
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea

Inatt vore rimligast då Israel troligtvis kommer fortsätta köra med hög kraft kommande vecka.
Eller?
Citera
2025-06-13, 11:12
Medlem
Citat:
Inatt vore rimligast då Israel troligtvis kommer fortsätta köra med hög kraft kommande vecka.
Eller?

Ingen aning… men Irans vedergällningar brukar ske kvällstid för att minska skada civila.
Citera
2025-06-13, 11:12
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag skulle tippa på en förhållandevis svag motattack.

Jag tror inte den iranska regimen vill få igång ett storkrig. Varför? Jo för ett storkrig kan innebära att regimen faller.

Även om Iran förfogar över ett kärnvapen, hur ska de kunna få iväg en sådan missil utan att den blir nedskjut över tex KSA eller Jordanien? Även om en sådan missil når fram kommer grannländer att drabbas pga. Israels geografiska litenhet. Om Iran startar ett kärnvapenkrig så kommer landet att bli en paria hos många stater som har en relativt välvillig inställning till landet tex Indien och Kina. Dessutom så kommer en motattack förmodligen att bli ytterst omfattande.

Jag tänkte på det tidigare idag, Israel har ju flyttat folket från Gaza/jordanska m.fl från sina gränser.
Jag tror kärnvapenkrig är långt ifrån men skulle en sättas på Israel idag har Israel redan delvis räddat sina grannländer från att drabbas.
Citera
2025-06-13, 11:13
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Tusentals iranska Shaheddrönare har donerats till Ryssland. Kanske skulle Iran ha behållit dessa för nu skulle de behöva all eldkraft som går att uppbåda.

Alla leenden och handskakningar mellan iranska och ryska ledare till trots så kan jag garantera att Ryssland inte kommer att återgälda vänligheten och backa upp Iran.

Faktum är att inget land kommer att ställa upp för denna hemska islamistisk diktatur där mullornas kvinnoförtryck, hängningar, tortyr, våldtäkter och andra former av grova övergrepp har pågått i 45 år.

Möjligt. Men det handlar nog också om att Ryssland själva har en stor resursbrist för tillfället. Landet är köper nordkoreanskt skräp för att täcka sina materiella förluster.
Citera
2025-06-13, 11:14
Medlem
Citat:
Haha du är ju helt dum i huvudet om du tror de tömt sina egna lager. Har de donerat tusentals så har de nog 10 tusentals på lager. Minst!
Haha du är ju helt dum i huvudet om du tror att jag tror att de tömt sina egna lager. Men de har inte outsinliga lager och kommer säkert att ångra varje drönare de skänkt när de är på väg att krossas av Israel.
Citera
2025-06-13, 11:15
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ingen aning… men Irans vedergällningar brukar ske kvällstid för att minska skada civila.

Tror jag knappast. Snarare för att det är svårare att skjuta ned drönare i mörker än under dagsljus. Dessa drönare färdas i 200 km/h på låg höjd vilket gör det möjligt och förhållandevis enkelt att skjuta ned dessa utan avancerade och kostsamma luftvärnsmissiler.
Citera
2025-06-13, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AugustLovendahl
Den sionistiska regimen ja. Det är inte samma sak som att de vill utrota alla judar.

De vill utrota alla judar, att skördas som linet för lien. Få babbeländer som har det i sin öppna policy, men likväl helt sant. Fast det vet ju du egentligen också, eller hur? Eller kanske till och med tycker så?
Citera
2025-06-13, 11:21
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tror jag knappast. Snarare för att det är svårare att skjuta ned drönare i mörker än under dagsljus. Dessa drönare färdas i 200 km/h på låg höjd vilket gör det möjligt och förhållandevis enkelt att skjuta ned dessa utan avancerade och kostsamma luftvärnsmissiler.

Kan ju handla om en ekonomisk vinst för Iran, inte för att Israel skulle sakna pengar. Men att skjuta ner en 50kr drönare med en irondome som kostar väl närmare $50-100.000.. per stycke.
skickar Iran 10000 drönare så får väl Israel rätt svårt att täcka vågen efter/ hur många missiler till irondome kan israel sitta på?
De kan ju knappast sitta på oändligt många.

Dom ballistiska robotarna fångade israel med öppen famn. Jag gissar på att ett flertal sådana kommer farandes ikväll.

Får hoppas på en smaklig måltid för israelerna
Senast redigerad av MrDonuts 2025-06-13 kl. 11:29.
Citera
2025-06-13, 11:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Är det så du tänker att de kommer på natten med en flygande matta och släpper ned bomber över Israel?

Eller hur tror du de ska kunna hämnas efter Israel tidigare åtgärder mot Iran?
Citera
2025-06-13, 11:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vem säger att de ska använda vadå för något?
Nej, Iran har sannolikt inget program för kärnvapen. Deras egentliga kärnvapen har varit hisbollah och naturligtvis regimen i sig.

Jo tjena. Vad har du för belägg för det här påståendet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in