2025-06-12, 19:03
Medlem
(FB) Jesper Henricson TV4
Citera
2025-06-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Var han korvryttare ? Med tanke på att "nära vännen" Henric Alsterdahl uttalat sig om honom.

Han hade en fotomodell till flickvän som dog 34 år gammal av hjärnsjukdom.
Citera
2025-06-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Som mångårig fd yrkeskollega och arbetskamrat till Jesper så kan jag säga att han är en av vår tids mest underskattade nyhetsankare. Att jobba med honom var en fröjd vid desken och han har överallt där han har jobbar varit en mycket omtyckt kollega och anses av de flesta av oss som en mycket kunnig men av ledningarna ofta undervärderad medarbetare.

I nyhetsbranschen är det väldigt mycket nyckfullhet som styr vem som lyfts fram och vem som hamnar vid sidan om. Det är långt ifrån alltid som det är de bästa som når längst. Utan de som har ”rätt bakgrund” i bemärkelsen har gått rätt karriärvägar. Och de som skaffar sig ”rätt vänner” i ledningen. Jesper var inte en person som jagade efter rampljuset. Han var mest intresserad av att göra det jobb han skulle göra bra. Och han hade en gudabenådad berättarröst. Hans intresse låg mer på sin familj, framförallt på sina barn och sina hundar.

Om du frågar mig däremot varför han aldrig lyftes fram som han förtjänade utifrån sin kompetens hos SVT så skulle jag säga att det nog mycket berodde på att han ursprungligen kom från TV3 som inte ansågs som ett tillräckligt seriöst tv-bolag ur nyhetssynpunkt. Det har ju inget med Jespers kompetens att göra öht. Men som sagt så nyckfullt är det ofta.

För alla de gökar här och den person som till och med i rubriken påstår att Jesper varit inblandad i rattfylla 2011, så handlar det inte alls om honom. Så det är helt fel och har präglat hela tråden på ett sätt som får det att vända sig i magen för en som mig som jobbat tillsammans med honom under många år… vilket sätt att vilja vanhedra någons minne så.

Jag kan inte uttala mig om han någon gång i sitt liv haft något alkoholberoende. Men den händelsen som omnämns om och om igen här i tråden och rubriken handlar absolut inte om honom öht..

Så är det i alla brancher tror jag, dom riktigt bra som ser alla runt och som skulle vara den bästa på en ledande position blir överkörda av rövslickare som inte kan något, eller polarn fixade in.

Men han som du förklarade tror jag visste att han va uppskattad hos dom han jobbade med, även om man inte klättrar så klättrar man hos människor man jobbar med och känner stolthet i att bli sedd som en ledare där man ska leda.

Låter som en bra person att jobba med om jag ska vara ärlig
Citera
2025-06-12, 19:53
Medlem
Svennis7254s avatar
Han jobbade på Ekot sista tiden, sista sändningen i mars
Citera
2025-06-12, 20:09
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Som mångårig fd yrkeskollega och arbetskamrat till Jesper så kan jag säga att han är en av vår tids mest underskattade nyhetsankare. Att jobba med honom var en fröjd vid desken och han har överallt där han har jobbar varit en mycket omtyckt kollega och anses av de flesta av oss som en mycket kunnig men av ledningarna ofta undervärderad medarbetare.

I nyhetsbranschen är det väldigt mycket nyckfullhet som styr vem som lyfts fram och vem som hamnar vid sidan om. Det är långt ifrån alltid som det är de bästa som når längst. Utan de som har ”rätt bakgrund” i bemärkelsen har gått rätt karriärvägar. Och de som skaffar sig ”rätt vänner” i ledningen. Jesper var inte en person som jagade efter rampljuset. Han var mest intresserad av att göra det jobb han skulle göra bra. Och han hade en gudabenådad berättarröst. Hans intresse låg mer på sin familj, framförallt på sina barn och sina hundar.

Om du frågar mig däremot varför han aldrig lyftes fram som han förtjänade utifrån sin kompetens hos SVT så skulle jag säga att det nog mycket berodde på att han ursprungligen kom från TV3 som inte ansågs som ett tillräckligt seriöst tv-bolag ur nyhetssynpunkt. Det har ju inget med Jespers kompetens att göra öht. Men som sagt så nyckfullt är det ofta.

För alla de gökar här och den person som till och med i rubriken påstår att Jesper varit inblandad i rattfylla 2011, så handlar det inte alls om honom. Så det är helt fel och har präglat hela tråden på ett sätt som får det att vända sig i magen för en som mig som jobbat tillsammans med honom under många år… vilket sätt att vilja vanhedra någons minne så.

Jag kan inte uttala mig om han någon gång i sitt liv haft något alkoholberoende. Men den händelsen som omnämns om och om igen här i tråden och rubriken handlar absolut inte om honom öht..

Det stämmer att han blev ertappad för rattfylleri av normalgraden en tidig morgon nära dåvarande arbetsplatsen vid Tegeluddsvägen.
Men det motiverar inte rubriken på tråden.
Citera
2025-06-12, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Det stämmer att han blev ertappad för rattfylleri av normalgraden en tidig morgon nära dåvarande arbetsplatsen vid Tegeluddsvägen.
Men det motiverar inte rubriken på tråden.

Varför inte var han snäll
Citera
2025-06-12, 20:30
Medlem
GormDenGamles avatar
Han är en av få programledare jag minns från yngre dagar.
Mest för hans röst. Men också han lugn och att han alltid verkade så snäll.
Citera
2025-06-12, 20:46
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Så är det i alla brancher tror jag, dom riktigt bra som ser alla runt och som skulle vara den bästa på en ledande position blir överkörda av rövslickare som inte kan något, eller polarn fixade in.

Exakt. Jag tänkte just kommentera och skriva precis så, men nu behöver jag inte. Tack.
Citera
2025-06-12, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goare
Är du svagbegåvad? Orginaltråden handlar om fd nyhetsankaret som körde rattfull. Första inlägget är från 2011. Tråden handlade om hans rattfylla.
Ska man i efterhand ändra rubriker på alla trådar eller bara denna?
Ja det tycker jag verkligen att man ska göra.
Det är ganska nedsättande att ha nya kommentarer om Jespers forna historik kvar efter så lång tid.
Sen hetere det inte svagbegåvad,utan använd samma diagnos du själv har som är funktionsvariation,men det är fullt förståligt att du inte ville ta upp det i tråden.För personligt antar jag
Citera
2025-06-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Han jobbade på Ekot sista tiden, sista sändningen i mars

Edit: Hittade info själv:

”De senaste åren var han verksam som nyhetspresentatör på Ekot.”

https://www.sverigesradio.se/artikel/journalisten-jesper-henricson-ar-dod

———

Hur länge gjorde han det? Har hört en nyhetsuppläsare senaste två somrarna, om jag inte minns fel tidsmässigt, och tänkte varje gång ”det där låter som han som var på TV3, måste vara han!”.
Senast redigerad av StockholmHolmes 2025-06-12 kl. 21:52.
Citera
2025-06-12, 21:56
Medlem
Exakt så. Kan alla som inte fattar hålla löften. Du kan vikariera i denna as-bransch tills du fyller 70. Sade upp mig från SVT pga stod inte ut med skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Du blir inte "tillsvidareanställd" som journalist. Det är det absolut värsta jobb du kan ha i termer av anställningstrygghet. Lönen är i regel ett skämt också. Det är smartare att jobba i hemtjänsten eller stanna kvar på Bruket som klasskompisarna från nian..
Citera
2025-06-12, 22:14
Medlem
Svennis7254s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Edit: Hittade info själv:

”De senaste åren var han verksam som nyhetspresentatör på Ekot.”

https://www.sverigesradio.se/artikel/journalisten-jesper-henricson-ar-dod

———

Hur länge gjorde han det? Har hört en nyhetsuppläsare senaste två somrarna, om jag inte minns fel tidsmässigt, och tänkte varje gång ”det där låter som han som var på TV3, måste vara han!”.

En av Ekots chefer kommenterade i en av kvällstidningarna att han jobbat där från och till sedan 90 talet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in