Citat:
Ursprungligen postat av
TenBagger69
Varför vikarierar en erfaren 58-åring på SR? Varför hade han inte fast jobb? Bara en undran. Ansågs han för gammal? Avskedad? Han var duktig och behaglig att lyssna på. En som man minns sedan han var på TV 3.
Som mångårig fd yrkeskollega och arbetskamrat till Jesper så kan jag säga att han är en av vår tids mest underskattade nyhetsankare. Att jobba med honom var en fröjd vid desken och han har överallt där han har jobbar varit en mycket omtyckt kollega och anses av de flesta av oss som en mycket kunnig men av ledningarna ofta undervärderad medarbetare.
I nyhetsbranschen är det väldigt mycket nyckfullhet som styr vem som lyfts fram och vem som hamnar vid sidan om. Det är långt ifrån alltid som det är de bästa som når längst. Utan de som har ”rätt bakgrund” i bemärkelsen har gått rätt karriärvägar. Och de som skaffar sig ”rätt vänner” i ledningen. Jesper var inte en person som jagade efter rampljuset. Han var mest intresserad av att göra det jobb han skulle göra bra. Och han hade en gudabenådad berättarröst. Hans intresse låg mer på sin familj, framförallt på sina barn och sina hundar.
Om du frågar mig däremot varför han aldrig lyftes fram som han förtjänade utifrån sin kompetens hos SVT så skulle jag säga att det nog mycket berodde på att han ursprungligen kom från TV3 som inte ansågs som ett tillräckligt seriöst tv-bolag ur nyhetssynpunkt. Det har ju inget med Jespers kompetens att göra öht. Men som sagt så nyckfullt är det ofta.
För alla de gökar här och den person som till och med i rubriken påstår att Jesper varit inblandad i rattfylla 2011, så handlar det inte alls om honom. Så det är helt fel och har präglat hela tråden på ett sätt som får det att vända sig i magen för en som mig som jobbat tillsammans med honom under många år… vilket sätt att vilja vanhedra någons minne så.
Jag kan inte uttala mig om han någon gång i sitt liv haft något alkoholberoende. Men den händelsen som omnämns om och om igen här i tråden och rubriken handlar absolut inte om honom öht..