2025-06-12, 05:52
Medlem
styckets avatar
Man talar om tro i olika kontexter.

"saliga är de som tror utan att ha sett"

Men såfal, vad innebär det att tro när man har sett?
Citera
2025-06-12, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Man talar om tro i olika kontexter.

"saliga är de som tror utan att ha sett"

Men såfal, vad innebär det att tro när man har sett?

Att tro när man har sett övernaturliga underverk är ett lättare sätt att tro.
Att tro utan att ha sett övernaturliga underverk kräver mer av en människa, framförallt ödmjukhet.

Och även om man ser övernaturliga underverk, så betyder det inte att man automatiskt tror på Gud och hans lagar. Fariseerna fick se Jesus uppväcka Lasaros från döden, det första dom tänkte på var om dom skulle förlora deras makt:

"Många av judarna, de som hade gått ut till Maria och sett vad Jesus gjorde, kom till tro på honom. Men några av dem gick till fariseerna och berättade vad Jesus hade gjort.
Översteprästerna och fariseerna kallade då samman rådet och sade: »Vad skall vi göra? Den här mannen gör många tecken. Om vi låter honom fortsätta börjar alla tro på honom, och då kommer romarna och utplånar både vår heliga plats och vårt folk.«
" (Joh 11:45-48 Bibel2000)

Inte olikt många av dagen maktmänniskor.
Citera
2025-06-12, 08:08
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att tro när man har sett övernaturliga underverk är ett lättare sätt att tro.
Att tro utan att ha sett övernaturliga underverk kräver mer av en människa, framförallt ödmjukhet.

Och även om man ser övernaturliga underverk, så betyder det inte att man automatiskt tror på Gud och hans lagar. Fariseerna fick se Jesus uppväcka Lasaros från döden, det första dom tänkte på var om dom skulle förlora deras makt:

"Många av judarna, de som hade gått ut till Maria och sett vad Jesus gjorde, kom till tro på honom. Men några av dem gick till fariseerna och berättade vad Jesus hade gjort.
Översteprästerna och fariseerna kallade då samman rådet och sade: »Vad skall vi göra? Den här mannen gör många tecken. Om vi låter honom fortsätta börjar alla tro på honom, och då kommer romarna och utplånar både vår heliga plats och vårt folk.«
" (Joh 11:45-48 Bibel2000)

Inte olikt många av dagen maktmänniskor.

Så vad är kunskap kontra tro?

Samt kan man veta nägot genom sin intution? Hur ska Man veta?

Samt vad är förnekelse?
Citera
2025-06-12, 08:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Med ditt - ”Kanske du igen” - erkänner du att jag redan har och därmed kunde och kan, så din fortsättning - ”det kan du inte” - blir ju helt fel.
Precis vad jag redan sagt - dina frågor är ickefrågor, du själv har ingen aning om vad du egentligen vill här
Öööh, så läsförståelse kanske inte är din starka sida men med "igen" avser jag påminnelsen om att du faktiskt BORDE stödja dina egna påståenden istället för att diskutera dina motdebattörer.
Det kanske är så att du kommit obeväpnad till en intellektuell fäktning.
Citera
2025-06-12, 08:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad du inte förstår får stå för dig, där finns inga ”vi” i den frågan
Så du vägrar stå för vad du skrev. Igen.
Du är synnerligen patetisk.
Citera
2025-06-12, 08:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Haha, om där inte fanns något vad kommenterar du då, du är ju snurrig du 🤣
Jag kommenterar för att demonstrera för dig hur värdelösa dina inlägg är. Det verkar dock inte sjunka in att du är en värdelös människa. Bidra till diskussionen genom att styrka dina grundlösa påståenden istället.
Citera
2025-06-12, 08:55
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Haha enligt din tag team kollega som du titt som tätt är stand in för stämmer ju inget alls med Bibeln, ställ dina icke frågor till din partner istället 🤣
Jag frågade på vilka kriterier du bedömer det.
Svara.
Citera
2025-06-12, 08:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Allltså hallå, vadå ”vem har pratat om att ljuga” det är ju jag som säger att jag inte tänker ljuga om den sanna bibeltolkningen för att falla någon till lags….
Och min poäng var att ingen har begärt eller ens nämnt att du borde ljuga. Så var fick du det ifrån din snålknullade koprofag? Det enda som begärs är att du ska leda dina påståenden i belägg. Du klarar inte av det. Du är impotent.

Citat:
fick jag inte lov att skriva det eller, passade det inte herr ateisten ? 🤣
Du får skriva vad du vill men ditt oförstånd gör att alla måste försöka styra upp debatten så att du inte ska följa ditt bristande svagsinne och skita på tangentbordet och kalla det ett argument.

Citat:
Har du smugit in nån fenicisk trollformel eller nåt i din text, eller är det bara smuts som vanligt
Absolut, för magi finns.
Citera
2025-06-12, 09:00
Medlem
Citat:
Haha detektiv kommisarien , klart det blir många inlägg när man vänlig som man är är er kommentar och citerar bombarderare till lags och svara er.

Ljuger ? jag pratar Bibeltolkng, lögn får stå för dig om du promt måste

.. .. och åter igen så stog du nu alltså på andra sidan av staketet igen och bjäbbade igen! Och åter igen, så fort någon ber dig att presentera något stöd för det du påstår, så springer du ylande och gömmer dig alltså? Samma visa varje gång. Du är bara för tragisk!

Se så! Du skriver själv "bibeltolkning" så vilka verser är det du nu menade är som du alltså tolkar?
Citera
2025-06-12, 09:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag argumenterar inte för kristendom din fjant. Ingenstans har jag skrivit om att jag är kristen eller ens god.
Och ingenstans skrev jag att du var det, bara hur du beter dig.

Citat:
Samma varje gång ser man er pajasar argumentera, mentala medelmåttor som tror er av någon anledning vara upplysta genier.
Och ändå så backar du och påstår att du inte sagt vad du sagt och vägrar försvara det.
Impotent liten gödselspridare.
Citera
2025-06-12, 09:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Varje fenomen som blev känt och dokumenterat och bevisat har tidigare varit okänt och i spekulationens sfär.
Och inget av det du skrev beror det du påstått, för det är fortfarande okänt och i spekulationens sfär.
Menar du då att om det är okänt och i speukulationens sfär så ska vi behandla det som om det borde vara känt och dokumenterat eller ska vi förhålla oss till det som att det är likvärdigt med något som inte finns?
Maken till svagsint apologetik har jag aldrig tidigare sett. Du är på gränsen till nihilism.
Citera
2025-06-12, 09:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Jag försökte förklara för dig hur betydelselös och kunskapslös du är i det religiösa sammanhanget.
Nej, du försökte komma med ursäkter för varför man ska tro utan att ge anledning till att man ska tro. Du krystade ut något som hade övertygat dig men som du inser nu i efterhand att det var en särdeles pinsam liten klutt du pressade ut.

Citat:
Ifall du ger mig endast en bra anledning till att svara på din dårskap så ska du få veta saker.
Hahaha, låtsas inte besitta vad du inte har.

Citat:
Många är det som väntar på deras undergång.
Ni klarar inte av att resonera er ut ur en fuktig näsduk, så ni sitter på era gödseltrumpeter och önskar bort oss. Ni är så SÖTA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in