2025-06-11, 18:30
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det förvånar mig däremot att du uppenbarligen lägger enorm energi på att konspirera fram en förklaring än att läsa publik och alldeles öppen information om hur modellerna fungerar.

Det är helt otroligt att du som uppenbarligen är så ”smart” att du ser igenom hela världsordningen inte förstår konceptet av slump och än mer att du tror det som kallas AI på det här forumet (dvs språkmodeller) är något mer än vad de är, när varenda företag som har något med dom att göra försöker vända ut och in på varenda idé för att ge skiten kredibilitet, eller tror du varenda företagare är medlem i den här konspirationen?

Dessa storföretag jobbar med AI på alla plan och är inte smalt inriktade på språkmodeller.
Det är snarare du som inte är ett dugg insatt, tror du huggingface bara handlar om text-till-text eller text-generator?
Att företagen jobbar med AI-utveckling och samarbetar står för fan offentligt.
Alla dessa företag samarbetar just inom AI-sektorn.

Skärp till dig..
Citera
2025-06-11, 18:40
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Dessa storföretag jobbar med AI på alla plan och är inte smalt inriktade på språkmodeller.
Det är snarare du som inte är ett dugg insatt, tror du huggingface bara handlar om text-till-text eller text-generator?
Att företagen jobbar med AI-utveckling och samarbetar står för fan offentligt.
Alla dessa företag samarbetar just inom AI-sektorn.

Skärp till dig..

Jag har ganska bra koll på vad industrin, spekulationer och konspirationer är inte vad jag ägnar mig åt.
Citera
2025-06-11, 18:41
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Jag har ganska bra koll på vad industrin, spekulationer och konspirationer är inte vad jag ägnar mig åt.

Okej de märks då inte.
Citera
2025-06-11, 18:44
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Okej de märks då inte.

Nej jag är väldigt diskret, men jag har sagt absolut sanning i varenda post.
Citera
2025-06-11, 18:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Majoriteten av allt på huggingface är skapt av företag även majoriteten av opensource är skapt av företag, känner du inte till detta?
Jo, jag känner till LlaMA-läckan som öppnade för att AI kunde byggas open source. Men hur menar du att det spelar någon roll. Vet du vad open source är?
Citera
2025-06-11, 19:11
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jo, jag känner till LlaMA-läckan som öppnade för att AI kunde byggas open source. Men hur menar du att det spelar någon roll. Vet du vad open source är?

Ja jag vet vad opensource är.

Men hur många tror du på riktigt läser igenom källkoden som använder open source grejer?
Sen finns det också väldigt mycket fejkad open source.

https://www.youtube.com/watch?v=5v72pNaincM

Frågan är om du vet vad som är opensource eftersom LlaMA inte är 100% opensource.
Senast redigerad av Eromar 2025-06-11 kl. 19:21.
Citera
2025-06-11, 19:23
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ja jag vet vad opensource är.

Men hur många tror du på riktigt läser igenom källkoden som använder open source grejer?
Sen finns det också väldigt mycket fejkad open source.

https://www.youtube.com/watch?v=5v72pNaincM
Jag utgår ifrån att de som utvecklar läser källkoden. Blir annars lite svårt att göra egna förbättringar som man sedan komplierar.

Konkretisera hur den AI som är på huggingface är "fejkad open source ". Just nu har du bara slängt ur dig ett påstående och länkat en video som beskriver definitionen av open source. Men du bygger ett magstarkt påstående på svag argumentation.
Citera
2025-06-11, 19:27
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Jag utgår ifrån att de som utvecklar läser källkoden. Blir annars lite svårt att göra egna förbättringar som man sedan komplierar.

Konkretisera hur den AI som är på huggingface är "fejkad open source ". Just nu har du bara slängt ur dig ett påstående och länkat en video som beskriver definitionen av open source. Men du bygger ett magstarkt påstående på svag argumentation.

https://opensource.org/blog/metas-llama-2-license-is-not-open-source

Du ser licenserna och en tredjedel är opensource ungefär.

BTW skärpning! Jag slängde ut en video som förklarade fake opensource.
Senast redigerad av Eromar 2025-06-11 kl. 19:32.
Citera
2025-06-11, 19:33
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
https://opensource.org/blog/metas-llama-2-license-is-not-open-source

Du ser licenserna och en tredjedel är opensource ungefär.

BTW skärpning! Jag slängde ut en video som förklarade fake opensource.
Så du håller med mig, men säger ändå emot?
Citera
2025-06-11, 19:48
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Så du håller med mig, men säger ändå emot?

Jag vet inte vad du syftar på just nu.
Listan jag gav med olika licenser så var ca en tredjedel godkända av OSI som opensource , men många påstår sig vara opensource utan att vara godkända.
Citera
2025-06-11, 20:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag vet inte vad du syftar på just nu.
Listan jag gav med olika licenser så var ca en tredjedel godkända av OSI som opensource , men många påstår sig vara opensource utan att vara godkända.
Du listar en lång lista med olika licenser - som jag antar används vid publicering av AI. Eftersom jag ser att det finns några varianter av copyleft (GPL) så faller hela din poäng om att "företagen kontrollerar open source". Ditt påstående kräver bokstavligen att 100% av listan är s.k. fejkad open source. Med andra ord håller du med mig, men säger ändå emot.

Kan väl nämna Mistral 7B och OPENLLAMA, båda under Apache 2.0 som svar på ditt påstående.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-06-11 kl. 20:12.
Citera
2025-06-11, 20:14
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Du listar en lång lista med olika licenser - som jag antar används vid publicering av AI. Eftersom jag ser att det finns några varianter av copyleft så faller hela din poäng om att "företagen kontrollerar open source". Ditt påstående kräver bokstavligen att 100% av listan är s.k. fejkad open source. Med andra ord håller du med mig, men säger ändå emot.

Nej jag kopierade hela listan ifrån huggingface alla licenser och påpekade att endast en liten del anses vara opensource, ingenting heter opensource där och om du nu påstår att du själv utvecklar AI så borde du känna till detta.

Sen står jag fast vid att majoriteten av allt som släpps där oavsett licens så är det företag som ständigt släpper dessa ai-modeller, och de flesta som laddar ner dessa modeller sitter inte och läser källkoden oavsett.

Vad skulle jag hålla med dig om? Att de är fullt möjligt att använda opensource projekt utav privata aktörer som modifierat olika ai-modeller? ja..

Men vad fan har de med saken att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in