2025-06-11, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
1994-1999 är väl guldåldern när det gäller kvalitativa PC spel? Iaf tycker jag det. Så många hits som producerades då som håller än idag.
Pixelgrafiken blir aldrig föråldrad och används än idag flitigt i indiespel. Remasters av Diablo 2 är säkert Kul även om jag tror Orginalets håller måttet. Själv kör jag med nerladdade high detail texturer i flera spel tex Quake 2. Doom spelar jag fortfarande regelbundet men där kör jag med tex doom brutulized modden (stavning) och nya uppdrag. Red alert och c&c släpptes också i en remaster jag spelade igenom och även Starcraft.
Så då bör jag undvika att bli så uttalat bakåtsträvande att jag vill spela första Civilisation som verkade komma på PC 1991 ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Civilization_%28series%29?wprov=sfla1

Jag skall sitta och testa Civ6 i helgen som fanns på rea i Nintendobutiken på nya Switch 2, med deras variant av musläge på kontroller men då jag gillar stadiga möss lär jag ge upp efter 45 min.
Citera
2025-06-12, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Så då bör jag undvika att bli så uttalat bakåtsträvande att jag vill spela första Civilisation som verkade komma på PC 1991 ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Civilization_%28series%29?wprov=sfla1

Jag skall sitta och testa Civ6 i helgen som fanns på rea i Nintendobutiken på nya Switch 2, med deras variant av musläge på kontroller men då jag gillar stadiga möss lär jag ge upp efter 45 min.

Är ju fantastiskt om du kan se nöje i en sådan klassiker tycker jag.
Jag tycker inte det är något fel på spel från 1991. Men det finns färre riktigt bra spel som håller än idag från den tiden tycker jag. Jag är inte så mycket för "nyversioner" av klassiker då klassiker skapades av genier och de som gör en nyversionen är långt ifrån några genier så blir sällan bra.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-06-12 kl. 07:57.
Citera
2025-06-12, 08:31
Medlem
Citat:
Är ju fantastiskt om du kan se nöje i en sådan klassiker tycker jag.
Jag tycker inte det är något fel på spel från 1991. Men det finns färre riktigt bra spel som håller än idag från den tiden tycker jag. Jag är inte så mycket för "nyversioner" av klassiker då klassiker skapades av genier och de som gör en nyversionen är långt ifrån några genier så blir sällan bra.
Jag har förståelse för yngre som bara tittar på grafiken och säger nej. Det finns ställvis rejäla fel/obalanserade saker men som med äldre plattformsspel så vet man av tidigare misstag var de finns.

Ages of Empire var kul på sin tid även att pyssla med men de har gått Diablo 2 väg med för många och "moderna" förändringar så kommer visst någon promotion ström senare idag från Louvern:
https://www.ageofempires.com/
Citera
2025-06-20, 05:21
Medlem
Många.
Bland annat Leisure Suit Larry, så jävla skönt att köra om dessa nu när man är äldre och förstår mer än när man körde dessa spel som tonåring, har inte klarat många av dem.

Kör om Leisure Suit Larry 7 som jag aldrig klarade tidigare vad jag minns. Fy fan vad kul det är, gamla spel har så mycket "soul" att det är sjukt. Varför kan man inte göra spel längre? Typ allt är bajs.
Citera
2025-07-03, 18:07
Medlem
kastabollens avatar
Jag spelar Pool of radiance... vet inte om det räknas som gammalt när det släpptes 1988 till C64 och DOS?
Citera
2025-07-03, 18:34
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Spelar de fem första Tomb Raider-spelen fortfarande, och de kom 96-00.
Citera
2025-07-03, 18:35
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EihiSaito
Många.
Bland annat Leisure Suit Larry, så jävla skönt att köra om dessa nu när man är äldre och förstår mer än när man körde dessa spel som tonåring, har inte klarat många av dem.

Så coolt! Spelade dock spelen på Atari, innan jag började med PC.
Citera
2025-07-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EihiSaito
Många.

Kör om Leisure Suit Larry 7 som jag aldrig klarade tidigare vad jag minns. Fy fan vad kul det är, gamla spel har så mycket "soul" att det är sjukt. Varför kan man inte göra spel längre? Typ allt är bajs.

Körde också igenom flera sådana. Även monkey island OCH Simon the sorcerer spelen. Jättebra
Citera
2025-07-21, 15:08
Avslutad
Vilket är det äldsta CS-spel som fortfarande har en playerbase. Räcker med liten playerbase.

Spelade CS Source och CS Condition Zero för ett par år sedan på fulla servrar. Samma med CS 1.6.

CS peakade dock med 1.5.
Citera
2025-08-12, 17:08
Avslutad
Händer att jag spelar Out Run på pc, köpte det 87.
Citera
2025-08-12, 18:29
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Körde också igenom flera sådana. Även monkey island OCH Simon the sorcerer spelen. Jättebra

Ah, engelskan min på den tiden var inte så bra. Så det blev en del trial & error
Citera
2025-08-12, 18:44
Medlem
Team Fortress 2? är ifrån 2007

https://store.steampowered.com/app/440/Team_Fortress_2/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in