Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Du har i alla fall lyckats beskriva problemet. Har du någon lösning på det?
Edit:
Såg ditt inlägg här:
(FB) AI:s bekräftelsebias
Vad tycker du om min personalization?
(FB) AI:s bekräftelsebias
Det finns ingen lösning på problemet, vad det gäller din personabeskrivning så är det enbart du som kan svara på om du tycker det lever upp till dina förväntningar med den.
Men faktum är att personligen använder jag språkmodeller väldigt sparsamt och enbart för fritid (och ju mer jag använder det ju mer uppenbart är det att det är överlag totalt värdelöst för något annat än att slösa tid i majoritetsfallen)
Men det som fungerar hyfsat
1. (föga förvånande eftersom det är vad algoritmerna är designade för från början) att översätta text, detta fungerar väldigt bra
2. Enklare research (dvs hitta eller identifiera något man söker efter, det fungerar i bland men långt från konsekvent och allt för ofta kommer det rena påhitt och felaktiga påståenden, där av är det snarare den sista utväg jag tar om jag letar efter något och googling ger absolut noll träffar eller jag inte kommer på en viss term som jag vet hör till något så kan det i bland fungera ok att hitta bli påmind om vad man syftade på)
3. Summera något långt man inte orkar läsa vid tillfället, fungerar också ok generellt, men det är väldigt ofta när man väl tar sig tid att läsa igenom något som det framgår att den totalt utelämnat vitala delar i summeringen.
4. Det som fungerar absolut bäst är meningslöst men kanske någorlunda underhållande rollspelande (och detta kommer förmodligen bli stort i rollspel framöver, för även väldigt små modeller är förvånansvärt bra på sådant och det kan inte orsaka mycket skada även när det kommer helt felaktiga påståenden osv.
Däremot finner jag det totalt meningslöst att diskutera med modellerna, att få dom att fakta kontrollera något osv för det fungerar bara inte bra alls, och det fungerar absolut inte om det rör subjektiva ämnen.