2025-06-09, 23:44
Medlem
Landsbygdens avatar
Har noterat att man i ukrainska armen använder annat än bara handgranater för att slänga in i byggnader, värn och skyttegravar.
Med mycket kraftigare detonationer än vanlig handgranat.

Nu gjorde jag aldrig lumpen som infanteri-, eller jägarsoldat, så jag känner bara till att vi har handgranater i svenska försvaret, på slagfältet så att säga.

Men jag undrar, finns det några likheter i svenska försvaret, där det finns en beredskap med andra explosiva vapen, till för att slänga in i byggnader, skyttegravar, likt det verkar finnas i Ukraina?

Vad kallas dessa? Hur stor är deras användning i ett krig? I Ukraina verkar dom ju ha viss användning.
Finns det någon produktion i Sverige av dessa? Eller är det bara sånt som tillverkas vid behov, under själva kriget?

Rätta mig gärna med terminologin.
Citera
2025-06-09, 23:57
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Har noterat att man i ukrainska armen använder annat än bara handgranater för att slänga in i byggnader, värn och skyttegravar.

Nu gjorde jag aldrig lumpen som infanteri-, eller jägarsoldat, så jag känner bara till att vi har handgranater i svenska försvaret, på slagfältet så att säga.

Men jag undrar, finns det några likheter i svenska försvaret, där det finns en beredskap med andra explosiva vapen, till för att slänga in i byggnader, skyttegravar, likt det verkar finnas i Ukraina?

Vad kallas dessa? Hur stor är deras användning i ett krig? I Ukraina verkar dom ju ha viss användning.
Finns det någon produktion i Sverige av dessa? Eller är det bara sånt som tillverkas vid behov, under själva kriget?

Hittar tyvärr inte ordet varken på svenska eller engelska, men om vi tänker på samma sak så är det typ en liten väska/portfölj med sprängämnen som används för att exempelvis röja en utgrävd bunker.
Tror inte att detta ingår i standardutrustningen, men är något som man sätter ihop efter behov.
Citera
2025-06-10, 00:03
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Hittar tyvärr inte ordet varken på svenska eller engelska, men om vi tänker på samma sak så är det typ en liten väska/portfölj med sprängämnen som används för att exempelvis röja en utgrävd bunker.
Tror inte att detta ingår i standardutrustningen, men är något som man sätter ihop efter behov.
Hm, ok, intressant. Får se om någon annan kan tillföra något. Men du har noterat det också iaf.
Sett hur dom slänger in det i byggnader.
Man undrar ju lite, om inte några värnpliktiga behöver ha kunskaper om sånt.
Citera
2025-06-10, 01:14
Medlem
Behövs större granater är en granatkastare effektiv. Eller en haubits. Det jag tror kommer när det blir ställningskrig är bensinbomber. En robot går fram och sprutar antänd bensin i t ex ett skyttevärn. Eller varför inte ett gäng?
Citera
2025-06-10, 01:48
Medlem
Brantforss avatar
Buntladdning / Satchel Charge är väl ordet ni söker.

I Ukraina tycks det vara populärt att kasta stridsvagnsminor för att rensa värn. Sådana kan vi givetvis också knåpa ihop i fält om det behövs.
Citera
2025-06-10, 02:15
Medlem
Din lokala vapenfabrik i Sverige rekommenderar fortsatt granatgeväret Carl Gustav till att ha sönder byggnader, kulsprutenösten och bunkrar.
De har många olika saker att ladda med numera men HEDP 502 verkar vara bäst mot byggnader.

https://www.saab.com/site-settings/html5/cg-ammo/index.html

Deras yngre yngre konkurrenter verkar ha självmords drönare med större variation i sprängkraft i sortimentet.
Citera
2025-06-10, 18:15
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Dom flesta parter använder någon form av mer eller mindre improviserade ”satchel”-laddningar, eller exempelvis stridsvagsminor.

Dessa funkar utmärkt att slå upp nya ”dörrar” med för infiltration, och det fanns en period när (om jag minns rätt) US Marines i Falluja hade så oproportionerligt med huvudskott på sina motståndare att man började utreda krigsbrott.
Det visade sig att man väldigt snabbt fick nya positioner pga att man snabbt slog upp ”mushål” .
(Notera att just detta kommer från ett antal YT-kanaler, så ta det för vad det är)
Vi utbildar själva i Sverige på just att använda strvminor till detta.
Citera
2025-06-10, 18:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden

Både och.

Man tager vad man haver, och kon/prisma-laddningar som tillverkas i fabrik kan ju exempelvis användas lika gärna som en försvarsladdning 21 exempelvis.
Citera
2025-06-10, 19:48
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors

I Ukraina tycks det vara populärt att kasta stridsvagnsminor för att rensa värn. Sådana kan vi givetvis också knåpa ihop i fält om det behövs.

Eller "jägarladdning" för en improviserad laddning, eller "burkladdning" för en sprängladdning på burk, som är förberedd för att enkelt kunna apteras. Ofta också med fästöron för att t.ex. kunna spika fast dem i en regel, binda fast den o.s.v.

Burkladdningar fanns i.a.f. som m/1941, m/1942 och m/1951
Citera
2025-06-10, 19:54
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Behövs större granater är en granatkastare effektiv. Eller en haubits. Det jag tror kommer när det blir ställningskrig är bensinbomber. En robot går fram och sprutar antänd bensin i t ex ett skyttevärn. Eller varför inte ett gäng?
Jo, det kan nog stämma som du säger. Men det jag tänkte på var, sådant man för hand kan kasta in och ned, i t.ex. värn, byggnader. Det du nämner måste man ju sätta/ställa upp och så. Robotar kanske är framtiden, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors

Tack. Det kan nog vara ordet som söks.
Låter galet att kasta in stridsvagnsminor. Behöver dom modifiera dessa före eller är det bara att köra som dom är?
Har stridsvagnsminor använt så i andra krig förr? Gäller att inte råka snubbla så fort man kastat in en stridsvagnsmina någonstans.

Antar att du arbetar som militär eller är reservofficer? I och med "vi kan givetvis knåpa ihop i fält". Vanliga värnpliktiga meniga får väl inte lära sig sådant? Eller?
Citera
2025-06-10, 19:57
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Din lokala vapenfabrik i Sverige rekommenderar fortsatt granatgeväret Carl Gustav till att ha sönder byggnader, kulsprutenösten och bunkrar.
De har många olika saker att ladda med numera men HEDP 502 verkar vara bäst mot byggnader.

https://www.saab.com/site-settings/html5/cg-ammo/index.html

Deras yngre yngre konkurrenter verkar ha självmords drönare med större variation i sprängkraft i sortimentet.
Jo, jag förstår. vårt lokala Carl Gustav är bra. Vet inte om du sett videoklipp där dom kastar in kraftigare laddningar, för hand, i byggnader och värn och liknande. Det jag tänkte främst på var, sådant man för hand kan kasta in och ned, och som är kraftigare än handgranat.
Citera
2025-06-10, 19:59
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Dom flesta parter använder någon form av mer eller mindre improviserade ”satchel”-laddningar, eller exempelvis stridsvagsminor.

Dessa funkar utmärkt att slå upp nya ”dörrar” med för infiltration, och det fanns en period när (om jag minns rätt) US Marines i Falluja hade så oproportionerligt med huvudskott på sina motståndare att man började utreda krigsbrott.
Det visade sig att man väldigt snabbt fick nya positioner pga att man snabbt slog upp ”mushål” .
(Notera att just detta kommer från ett antal YT-kanaler, så ta det för vad det är)
Vi utbildar själva i Sverige på just att använda strvminor till detta.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Både och.

Man tager vad man haver, och kon/prisma-laddningar som tillverkas i fabrik kan ju exempelvis användas lika gärna som en försvarsladdning 21 exempelvis.
Tack. Intressant. Vilka slags värnpliktiga får lära sig detta? Om du vet? Eller är det anställda mest?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in