Citat:
Ursprungligen postat av
Kalk-Allan
"En logiskt följd"...? Ok så om jag har åsikter som inte är som dina så tar man till personliga förolämpningar, jo jag känner igen detta från något som heter något på V...
"Idiotiska raider" ? Ok för att kasta först ut det värsta patrasket, ms13 t.ex (om du hört om dem)
Varför vill du ha Sydamerikanska knark gäng i ditt land? Kommer det leda till något positivt tror du?
En översikt av vad ms13 sysslar med, som du säkert uppskattar...
Narkotikahandel
Utpressning (”skyddspengar”)
Vapenhandel
Människosmuggling
Mord, tortyr och kidnappning
Som jag skrev tidigare är detta något som skulle ha tagits itu med för decennier sedan men av olika anledningar har tidigare presidenter inte gjort det. Bland annat rädda för att förlora en stor andel latinamerikanska röster, begå politiskt självmord och sedan är illegala migranter en mångmiljardindustri precis som fängelsekunder.
Desto längre de skjutit på det desto svårare har omställningen blivit, speciellt inom byggsektorn, jordbruk och vissa industrier som har gjort sig totalt beroende av billig illegal arbetskraft.
Jag tror ingen motsätter sig att utvisa MS13 eller kartellmedlemmar.
Den kritik jag mest har sett har varit gällande att de fått sin sak individuellt prövad/rätt ifråntagen att genomgå ”due process” (vederbörlig laga ordning), sättet som det har skett på..bland annat hur ICE-agenter väntat utanför grundskolor, gått in på arbetsplatser som Home Depot, restaurangkök, byggen, spärrat av hela bostadskvarter och vem som är deras måltavla.
Från början var det tänkt att utvisa gängmedlemmar till bland annat Venezuela och El Salvador med stöd av en lag från typ 1788-1798. Trump fick grönt ljus för detta av federala domare i ett par delstater men det spårade snabbt till farmödrar, barnfamiljer och hederliga hårt arbetande människor.
Något måste givetvis göras åt de 10+ miljoner illegala migranter. Tar ICE dem på deras arbetsplats klagas det på det och tar man dem i deras hem klagas det på det.
Jag tycker dock att Trump borde gjort en kompromiss med demokraterna.
T.ex att de som är självförsörjande, inte har begått något brott och kom före 2020 får tillfälligt uppehållstillstånd i 5-10 år för att kunna ordna permanent uppehållstillstånd eller medborgarskap. Speciellt barnfamiljer vars barn är födda i USA och barnen är svenska medborgare. De som kom efter 2020, inte har ett jobb eller har begått brott..speciellt våldsbrott kommer att utvisas.
De flesta illegala migranter från Central- och Sydamerika är en tillgång och livsviktig för många företag och branscher. Deras platser kan aldrig fyllas och ersättas av arbetslösa amerikanska medborgare av flera anledningar så det ligger både i statens, delstaternas, företagens och medborgarnas intresse såvida de inte vill gå miste om intäkter från företagen, tillgången till erfaren arbetskraft och produkter som inte är svindyra.