2025-06-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Astronomerna har gjort en förutsägelse baserat på observationer av en asteroids rörelse och en modell med sfäriska himlakroppar i banor runt solen:

https://www.dn.se/sverige/forskarna-gor-sig-redo-for-asteroidkontakt-fredag-den-13e/

För att se denna asteroid med blotta ögat behöver man befinna sig på södra halvklotet och det är ett par år kvar. Men jag tycker ändå denna förutsägelse motiverar två frågor till de FE-troende i tråden:
- om ni den 13/4 2029 kan se en asteroid passera över himlen, kommer ni då tro att jorden är en sfär som fördas i en bana runt solen?
- om inte, hur förklarar ni att man kan förutsäga detta flera år i förväg? (givet att det faktiskt inträffar)

Bonusfråga: solförmörkelser förutsägs åratal i förväg baserat på celest mekanik (planeterna och månarnas banor runt varandra och solen). Det var t.ex. fallet med den totala solförmörkelsen 1999 som jag själv bevittnade.
- hur var denna förutsägelse möjlig om jorden i själva verket är platt och alla banor runt solen är påhitt?

Varför skulle förutsägbara mönster i himlen vara exklusivt en sfärisk jord? Motivera!
Citera
2025-06-09, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så hur höga ska vågorna vara för att skymma 180 meter av ett torn?
https://x.com/Rainmaker1973/status/1419246045452771334

Det handlar såklart om avstånden också, men det vet du säkert, eller inte.
Citera
2025-06-09, 18:53
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Du verkar inte ha observerat att du fick en fråga.

Citat:
Så hur höga ska vågorna vara för att skymma 180 meter av ett torn?
Svara på hur höga vågorna ska vara. Sedan kan du berätta mer om avstånden.
Citera
2025-06-09, 18:57
Medlem
Citat:

Gör det? Förklara gärna. Eller ännu hellre - rita en skiss där det framgår hur vågor som knappt syns i fotografiet kan dölja 180 meter av ett torn.
Citera
2025-06-09, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Gör det? Förklara gärna. Eller ännu hellre - rita en skiss där det framgår hur vågor som knappt syns i fotografiet kan dölja 180 meter av ett torn.

På samma sätt som en liten skylt kan skymma ett stort hus, måste du verkligen ha en skiss på det?
Citera
2025-06-09, 19:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
På samma sätt som en liten skylt kan skymma ett stort hus, måste du verkligen ha en skiss på det?
Inga vågor på bilderna på Torronto eller Turning Torso är ju i närheten av den höjd som skulle krävas för att detta skulle ske.
Citera
2025-06-09, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Inga vågor på bilderna på Torronto eller Turning Torso är ju i närheten av den höjd som skulle krävas för att detta skulle ske.

Vilka bilder?
Citera
2025-06-09, 19:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vilka bilder?
Sök i tråden. De har publicerats minst 100 gånger här.
Citera
2025-06-09, 19:50
Medlem
Citat:

Ja det är ingen som förstår utan en skiss, för alla utom dig är det helt obegripligt.
Citera
2025-06-09, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Sök i tråden. De har publicerats minst 100 gånger här.

Jag fann en av de bilder jag länkat till tidigare:

https://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photos-speed-limit-sign-desert-road-namibia-kph-image36614938

Där ser du hur en skylt kan täcka nästan en km hög bergskedja.

Jag hoppas du förstår principen lite bättre nu, annars är jag behjälplig med att besvara fler frågor om hur horisonten uppstår på plan yta pga perspektiv och hinder.
Citera
2025-06-09, 20:30
Medlem
Citat:

https://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photos-speed-limit-sign-desert-road-namibia-kph-image36614938

Jag hoppas du förstår principen lite bättre nu, annars är jag behjälplig med att besvara fler frågor om hur horisonten uppstår på plan yta pga perspektiv och hinder.
Det är inte svårt att förstå de principerna, om det är vad du tror. Vad som är mer intressant är om du flyttar den skylten så att den är halvvägs mellan personen som tar bilden och bergskedjan. Hur stor tror du att skylten måste vara för att täcka bergskedjan? Det är en väldigt intressant fråga. Svarar du, eller flyr du?
Citera
2025-06-09, 20:34
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Med hjälp av ögonlocken kan du täcka hela världen. Ögonlocken är mycket mindre än den där skylten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in