2011-09-17, 12:03
Medlem
Jack.Dogs avatar
Centerpartiet har nu kommit fram till ett förslag på hur vi ska råda bot på betygsinflationen här i landet: studentexamen ska återinföras med utomstående examinatorer! Självfallet ställer sig Major Björklund positiv till förslaget.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1546140/Bjorklund-positiv-till-examinatorer.html

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4701085

Vad tror Flashback?
Kommer en gymnasieexamen vara mer värd om förslaget går igenom?
Får det önskat resultat, alltså, kommer betygsinflationen att minska?
Citera
2011-09-17, 12:11
Medlem
Det lär ju inte göra situationen sämre så jag är positivt inställd till detta. Men hur mycket det förbättrar saker och ting låter jag vara osagt, enda sätter att helt och hållet motverka betygsinflation torde vara att ha nationella- och centrala-prov i alla ämnen, men det är ju inte möjligt.

Björklund går i alla fall från klarhet till klarhet, även om han borde granska lärarhögskolorna betydligt hårdare.
Citera
2011-09-17, 12:43
Medlem
Jag tycker att man borde ha nationella prov i samtliga ämnen som rättas av utomstående. Detta ger sedan en sammanlagd poäng och detta baseras sedan intaget till högskolan på, låt oss säga 80% av platserna.

Då det finns studenter som tar sig i kragen först ett par år efter gymnasiet så kan man även göra något som liknar nuvarande högskoleprovet fast med fler ämnen, t.ex. ett inriktat mot naturvetenskap och ett mot samhällsvetenskap.
Citera
2011-09-17, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuhohundraelva
Jag tycker att man borde ha nationella prov i samtliga ämnen som rättas av utomstående. Detta ger sedan en sammanlagd poäng och detta baseras sedan intaget till högskolan på, låt oss säga 80% av platserna.

Du vet att nationella prov inte tar upp alla målen i en kurs?
Du vet också att läraren ska sätta betyg på en holistisk bedömning av elevens kunskaper om kursen?
Alltså kan inte din idé ens sjösättas.
Citera
2011-09-17, 13:47
Medlem
Skulle det leda till att en "gymnasieexamen" blir mer värd?

Nej. Inte så länge det fortsätter att finnas så mycket högskole/universitetsplatser så kommer det inte att spela någon roll för värdet på den. Anledningen till att gymnasieexamen hade ett värde var att betydligt färre personer då än idag gick vidare till ännu högre studier. När så inte längre är fallet är sålunda inte GE något exklusivt utan mer ett minimum av ansträngning.

Det är lite som idrottstävlingar för små barn där alla vinner. Fint men knappast exklusivt och av något större mätvärde.

Däremot som sagt att ha utomstående bedömar som genomför tester och bedömningar kanske inte vore så dumt.
Citera
2011-09-17, 16:40
Medlem
sp3tts avatar
Om inte annat är väl utomstående rättning ett utmärkt förslag. När jag skrev min första tenta på universitetet reagerade jag på att det var anonymt men sen insåg jag att det ju egentligen är bisarrt att inte ha det så. Inte ett enda prov på gymnasiet var anonymt, men standardförfarande borde ju vara att anonymisera alla prov, inte bara nationella. Arbetsbörda? Att para ihop 30 försättsblad med 30 prov tar inte fem minuter (sortera båda högarna efter provkod, para ihop översta försättsbladet med översta provet, upprepa). Det kanske är något de borde lära ut på lärarutbildningen, hur man gör rättvisa bedömningar med minimalt jäv. För uppsatsliknande hemuppgifter blir det kanske lite svårare men absolut inte omöjligt, de flesta tidsskrifter som har peer review tillämpar ju den dubbelblint. Egentligen behöver det inte vara jobbigare än att man delar ut försättsblad tillsammans med uppgiften och säger till eleverna att skriva koden istället för sitt namn på uppsatsen.
Senast redigerad av sp3tt 2011-09-17 kl. 16:43.
Citera
2011-09-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du vet att nationella prov inte tar upp alla målen i en kurs?
Du vet också att läraren ska sätta betyg på en holistisk bedömning av elevens kunskaper om kursen?
Alltså kan inte din idé ens sjösättas.

Och det är just därför det råder total orättvisa när det gäller betyg i Sverige. Finns ju någon undersökning som visade att friskolor i Stockholm gav väldigt höga betyg i förhållande till resultat på nationella proven. Jag tycker systemet i USA med SAT/ACT's är utmärkt.
Senast redigerad av tjuhohundraelva 2011-09-17 kl. 17:15.
Citera
2011-09-18, 00:37
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Om inte annat är väl utomstående rättning ett utmärkt förslag. När jag skrev min första tenta på universitetet reagerade jag på att det var anonymt men sen insåg jag att det ju egentligen är bisarrt att inte ha det så. Inte ett enda prov på gymnasiet var anonymt, men standardförfarande borde ju vara att anonymisera alla prov, inte bara nationella. Arbetsbörda? Att para ihop 30 försättsblad med 30 prov tar inte fem minuter (sortera båda högarna efter provkod, para ihop översta försättsbladet med översta provet, upprepa). Det kanske är något de borde lära ut på lärarutbildningen, hur man gör rättvisa bedömningar med minimalt jäv. För uppsatsliknande hemuppgifter blir det kanske lite svårare men absolut inte omöjligt, de flesta tidsskrifter som har peer review tillämpar ju den dubbelblint. Egentligen behöver det inte vara jobbigare än att man delar ut försättsblad tillsammans med uppgiften och säger till eleverna att skriva koden istället för sitt namn på uppsatsen.
Det är en fin idé i teorin, men i praktiken tror jag att det inte skulle fungera lika bra på gymnasiet som på universitetet. Jag vikarierade som mattelärare på en sommarkurs på ett gymnasium tidigare i år, och fick ansvaret att hålla i examinationsprovet. Ambitiöst kopierade jag upp försättsblad med en unik kod på och plats för namn, och sa åt alla eleverna att bara skriva siffran på alla blad de lämnar in, inte sitt namn. Jag tror det var kanske fyra av sexton som fattade vad jag menade, resten hade skrivit antingen namn eller ingenting alls.
Citera
2011-09-18, 00:51
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Det är en fin idé i teorin, men i praktiken tror jag att det inte skulle fungera lika bra på gymnasiet som på universitetet. Jag vikarierade som mattelärare på en sommarkurs på ett gymnasium tidigare i år, och fick ansvaret att hålla i examinationsprovet. Ambitiöst kopierade jag upp försättsblad med en unik kod på och plats för namn, och sa åt alla eleverna att bara skriva siffran på alla blad de lämnar in, inte sitt namn. Jag tror det var kanske fyra av sexton som fattade vad jag menade, resten hade skrivit antingen namn eller ingenting alls.

För att systemet ska fungera i praktiken kanske det behöver praktiseras kontinuerligt. Är inte eleverna vana vid ett sådant system är det väl inte svårare än att de lär sig hur det fungerar?
Citera
2011-09-18, 10:26
Medlem
sang-reals avatar
Sverige är ju det enda landet inom OECD som inte har en studentexamen och den avskaffades under den mest förvirrade perioden i Svensk nutidshistoria. Bara det är skäl nog att återinföra den.
Citera
2025-06-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sang-real
Sverige är ju det enda landet inom OECD som inte har en studentexamen och den avskaffades under den mest förvirrade perioden i Svensk nutidshistoria. Bara det är skäl nog att återinföra den.

Väcker liv i en gammal tråd. Ser att många redan 2011 reagerade över att man fortfarande kallade avslutningen av gymnasiet för studentexamen, Sanningen är att studentexamen avskaffades redan 1968. Dagens gymnasium är studiemässigt och kunskapsmässigt att jämföra med grundskolans gymnasieförberedande linje från den tiden.

Dagens avslutningar är inget annat än ett kommersiellt jippo och har absolut inget med examen att göra. För att höja statusen för de elever som lyckas prestera lite under sin gymnasietid bör man givetvis återinföra en riktig examen där de som inte klarar muntliga och skriftliga prov på examensdagen får gå ut bakvägen och lägga sin mössa i malpåse och göra ett nytt försök nästa år.
Citera
2026-02-26, 20:10
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Dagens gymnasium är studiemässigt och kunskapsmässigt att jämföra med grundskolans gymnasieförberedande linje från den tiden.
Så är det förstås. Skolorna töms på innehåll, så att ungdomar ska kunna gömmas undan i dem allt fler år för att lära sig samma saker under mycket längre tid. Det blir lite som att hälla vatten i en soppa: mer volym men samma innehåll.

För övrigt är det intressant att notera att dåvarande högerregeringen inte lyckades driva igenom detta. Vi har en högerregering nu igen, men de verkar ointresserade av detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in