Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Om inte annat är väl utomstående rättning ett utmärkt förslag. När jag skrev min första tenta på universitetet reagerade jag på att det var anonymt men sen insåg jag att det ju egentligen är bisarrt att inte ha det så. Inte ett enda prov på gymnasiet var anonymt, men standardförfarande borde ju vara att anonymisera alla prov, inte bara nationella. Arbetsbörda? Att para ihop 30 försättsblad med 30 prov tar inte fem minuter (sortera båda högarna efter provkod, para ihop översta försättsbladet med översta provet, upprepa). Det kanske är något de borde lära ut på lärarutbildningen, hur man gör rättvisa bedömningar med minimalt jäv. För uppsatsliknande hemuppgifter blir det kanske lite svårare men absolut inte omöjligt, de flesta tidsskrifter som har peer review tillämpar ju den dubbelblint. Egentligen behöver det inte vara jobbigare än att man delar ut försättsblad tillsammans med uppgiften och säger till eleverna att skriva koden istället för sitt namn på uppsatsen.
Det är en fin idé i teorin, men i praktiken tror jag att det inte skulle fungera lika bra på gymnasiet som på universitetet. Jag vikarierade som mattelärare på en sommarkurs på ett gymnasium tidigare i år, och fick ansvaret att hålla i examinationsprovet. Ambitiöst kopierade jag upp försättsblad med en unik kod på och plats för namn, och sa åt alla eleverna att
bara skriva siffran på alla blad de lämnar in,
inte sitt namn. Jag tror det var kanske fyra av sexton som fattade vad jag menade, resten hade skrivit antingen namn eller ingenting alls.