Citat:
Ursprungligen postat av
OliverCromwell
Du förstår inte, bara för att du vägrar förstå. Regeringen går till val på en viss politik. Om nu EU bestämmer helt plötsligt att gå emot detta, så har regeringen en skyldighet att motarbeta EU:s agenda.
Vägrar du medge detta faktum så kan vi ju gå vidare, ty vi kommer helt enkelt aldrig att bli överens.
Det är nog inte riktigt där skon klämmer.
För det förstå så går partierna till val för ett mandat i
riksdagen sträckandes
en mandatperiod. Det är lite synd att det verkar finnas för många i valmannakåren som inte kan skilja på riksdag, regering, EU-parlament, kommunfullmäktige, och fan vet vad. Detta missförhållande spelar partierna dessvärre gärna på, men det är en helt annan fråga.
För det andra så bör man ju som väljare inse att effekterna av det de får mandat för kan skilja sig lite från det förväntade, och detta även när de gör det de har lovat att göra. Man måste inse att det kan finnas andra omständigheter än vad
riksdagen gör som påverkar.
För det tredje har mig veterligen
inte något parti gått till val på att man skall skita i att verkställa EU-beslut, iaf inte de partierna som kritiseras. Att då beskylla dessa partierna för löftesbrott är väl ändå lite orimligt kan jag tycka.
Jag påpekade rent av rätt så direkt att detta är en fråga om att vi rättar oss efter EU-beslut och att något annat aldrig varit någon valfråga.
Och som sagt om vi bortser från det där med löften så är ju synen på skuldfrågan lite märklig. Att det inte skulle vara EU-parlamentet (bl.a.) som skall skuldläggas för detta utan av någon anledning just regeringspartierna för att de lyder ett beslut som någon annan tagit. Att det till råga på allt att detta resonemang att man flyttar skulden från den som tar beslutet till någon som verkställer det plötsligt skulle stanna bara för att det råkar vara sveriges riksdag och regering. Varför skulle inte ett sånt resonemang fungera i nästa och nästa steg?