2025-06-08, 12:02
Medlem
Brukar ta handtvål i trumman, ganska mycket
Citera
2025-06-08, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Har använt color till allt sedan jag flyttade hemifrån. Och jag har alltid använt mycket vita bomulls-skjortor.

Har jag missat något?

Nä. Det är värre att använda vittvättmedel på kulört tvätt.

Saker och ting är inte riktigt svart och vitt längre. (pun!)

Somliga vittvättmedel innehåller inte blekmedel längre, utan "optiska vitmedel".

Detta beror i sin tur på att alltfler vita eller ljusa bomullsplagg inte är blekta till sin grad av vithet från garnleverantören längre.
Istället är dom färgade vita, och sådana plagg far extra illa av att tvättas med vittvättmedel som innehåller blekmedel. Här funkar det bättre med optiska vitmedel.

Däremot behöver blekta bomullsplagg fortfarande fortfarande tvättas med tvättmedel som innehåller blekmedel för att behålla sin fräschör.

I praktiken behöver man sortera sin tvätt i (minst) tre högar:

* Kulört
* Blekt vitt
* Färgat vitt

Ja, och använda tvättmedel avsedda för respektive grupp, om man vill få plaggen att se så fräscha ut som möjligt under så lång tid som det är möjligt.
Citera
2025-06-08, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Har använt color till allt sedan jag flyttade hemifrån. Och jag har alltid använt mycket vita bomulls-skjortor.

Har jag missat något?

Ja att TS vill använda tvättmedel avsett för vit-tvätt till kulörtvätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Har du inte 20 spänn över för ett paket kanske du ska se över dina utgifter.

Hade dock hellre kört med Vanish.

Alla har inte dollarstore runt hörnet.

-

Nej TS du ska varken använda vanish eller diskmedel till kulörtvätt, följ instruktionerna från tillverkaren. Tvätta hellre plagget utan något tvättmedel eller knacka på hos grannarna och säg att du befinner dig i en "nödsituation". Aldrig själv lånat från grannen men ett par gånger har grannen frågat om både socker och mjöl...

Som student flera år sedan råkade jag ha i en vit tvättkapsel till min kulörtvätt, resultatet en knallröd tröja fick en deppigare färgton, såg ut som en 50 år gammal bil som skriker efter polering.
Senast redigerad av sweetcrypto 2025-06-08 kl. 12:56.
Citera
2025-06-08, 12:52
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nä. Det är värre att använda vittvättmedel på kulört tvätt.

Saker och ting är inte riktigt svart och vitt längre. (pun!)

Somliga vittvättmedel innehåller inte blekmedel längre, utan "optiska vitmedel".

Detta beror i sin tur på att alltfler vita eller ljusa bomullsplagg inte är blekta till sin grad av vithet från garnleverantören längre.
Istället är dom färgade vita, och sådana plagg far extra illa av att tvättas med vittvättmedel som innehåller blekmedel. Här funkar det bättre med optiska vitmedel.

Däremot behöver blekta bomullsplagg fortfarande fortfarande tvättas med tvättmedel som innehåller blekmedel för att behålla sin fräschör.

I praktiken behöver man sortera sin tvätt i (minst) tre högar:

* Kulört
* Blekt vitt
* Färgat vitt

Ja, och använda tvättmedel avsedda för respektive grupp, om man vill få plaggen att se så fräscha ut som möjligt under så lång tid som det är möjligt.
Kör vitt plus sängkläder i samma även om de är mörkblå och kulör separat. MEd undantag för nya kläder som alltid körs separat en första gång.

aldrig haft problem.
Citera
2025-06-08, 13:28
Bannlyst
Knacka på hos grannen och be om att få låna
Citera
2025-06-08, 13:38
Medlem
köp color tvättmedel bara nästa gång onödigt med 2 olika för vitt/färg. kthx
Citera
2025-06-08, 13:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
köp color tvättmedel bara nästa gång onödigt med 2 olika för vitt/färg. kthx
Det innehåller inte fluorescerande ämnen som får det vita att se mer vitt ut.
Citera
2025-06-08, 19:35
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Absolut inte.
Helt annan produkt, helt andra egenskaper.
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Fylls inte hela maskinen och tvättstugan av skum då?
Har man små fläckar på ett plagg som är svåra att få bort så brukar en droppe fairy kunna hjälpa bra. Bara låt en droppe falla i mitten av plagget och gnid in den ordentligt. Det har funkat utmärkt.
Citera
2025-06-08, 21:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Har man små fläckar på ett plagg som är svåra att få bort så brukar en droppe fairy kunna hjälpa bra. Bara låt en droppe falla i mitten av plagget och gnid in den ordentligt. Det har funkat utmärkt.

Absolut
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in