2025-06-08, 20:10
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLIII
Inte bara anhöriga till 1 av dom senaste gäddorna, utan 2, har råkat ut för hatstormar. #616 och #618.

Fruktansvärt hur människor kan bete sig på det viset, och skrämmande att det finns så många svagbegåvade människor med fri tillgång till internet.
Precis som Allahelgon påpekade så passar denna beskrivning in på gäddorna.
Det du skriver i slutet på inlägget.
Citera
2025-06-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Uppmaningen att låta de anhöriga va borde finnas i alla poster, och inte sist utan först, och först i videon. De som trakasserar läser knappast till slutet och kanske inte läser något alla. Något läser de för identifiering men knappast allt.

Tänk vad enkelt allting hade varit om vi bara kunde stoppa allt ont i samhället med en liten textsnutt. Vi sätter upp lappar i butikerna, "Du får inte stjäla", och sen är det problemet löst. Eller ännu bättre, vi skickar ut ett sms varje morgon till hela befolkningen där det står "Du får inte mörda någon". För alla vet ju att folk alltid gör precis som det står i skrift, eller hur?

Det är ju nästan rörande naivt av dom med den så kallade friskrivningen men framför allt rätt långt från hur verkligheten faktiskt fungerar.
Citera
2025-06-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Det är ju det här jag har varit inne på tidigare, det där med hur anhöriga fullständigt körs över i hela den här cirkusen. Dom får inte en chans att hantera det på sitt sätt. Inte på ett sätt som kanske hade kunnat fungera för just dom. Istället pressas dom att agera på ett visst sätt, annars riskerar det bara att bli ännu värre.

Och vi som står utanför, vi har ingen aning om vad som faktiskt pågår i huvudet på en anhörig i en sån här situation. Det vet bara den som sitter där själv, med all skit i knät. Att då sitta och gotta sig i det, till och med tjäna pengar på det, det är så långt ifrån mänskligt det går att komma.

Ta de två anhöriga som nyligen har fått stå i skottlinjen på sociala medier. Det är bara toppen av isberget. Det finns många fler som får ta sådana smällar. Och i vissa fall är det till och med så att pöbeln går hårdare åt de anhöriga än själva personen som blivit uthängd.

Det här är verkligheten för dom anhöriga. Det här får dom leva med. Att ledningen för Dumpen, deras följare och till och med deras egen terapeut inte verkar ha några problem med det säger ju egentligen allt.

Hon du nämner från Aftonbladet fick ju aldrig ens möjligheten till ett avslut. Han mådde uppenbarligen väldigt dåligt, och sannolikt tänkte han, som många gör i en akut trauma, att det kanske blir lättare för henne om han försvinner helt. Det är sorgligt, men tyvärr ganska vanlig tanke bland människor som tar sitt eget liv. Att man gör det för att skona dom man älskar.

Men det är ju precis sådana här mänskliga tragedier som Dumpen bara rycker på axlarna åt. Det finns liksom ingen plats för eftertanke eller medkänsla i deras värld. Bara pang på, exponera och gå vidare. Och resultatet får andra, som står helt oskyldiga, ta konsekvenserna av.
Vi har bägge varit inne på detta hur det drabbar de anhöriga. Bara de att vissa känner ett starkt behov utav att gå ut i sociala medier där de publikt och öppet tar avstånd säger en hel del om den press du beskriver, de får inte tid eller ro att hantera och gå igenom vad som hänt.

Jag kan tänka mig att om man ser till den personen hon pratar om i den artikeln går att tillämpa 2 scenarion. Baserat på hur anhöriga blir påhoppade och sådant som vandalism med mera. Samt hur folk sitter och hoppas på självmord. Kan vi anta att dessa personer är på de uthängda rätt hårt och pressar dem, hela situationen och all ångest blir en stor press, alltså något man bara vill ifrån.

Likt folk som blir mobbade i skolan, det är många som till slut inte orkar mer. Många som blir mobbade i skolan tar sina liv.

Sedan har vi de scenario som du beskriver att man ser den pressen som påverkar sin käraste. Kanske personen är arg och frånvarande, alla vänner sticker när man behöver dem som mest.

Det är komplext, men vad vi kan se utav hennes intervju är ju hur hon påverkats både före och efter självmordet. Det är inte rätt. Det är en ofantlig press som läggs på de anhöriga.
Citera
2025-06-08, 21:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Precis som Allahelgon påpekade så passar denna beskrivning in på gäddorna.
Det du skriver i slutet på inlägget.

Går det att tänka att både och är riktigt illa eller har du bara ett perspektiv (svart eller vitt)?
Citera
2025-06-08, 21:11
Avstängd
Citat:
Bara en tanke.
Men man kan ju tänka sig att vissa vänner faktiskt väljer att stanna kvar, inte för att dom tycker att det som hänt är okej, utan för att det helt enkelt är tryggare och mer ansvarsfullt att finnas där. Att försöka stötta och jobba med problemet, i stället för att vända ryggen till och riskera att personen känner att allt är förlorat. Och i det läget kanske tar till ännu värre metoder, eftersom han inte längre upplever att något spelar någon roll.

Bara en tanke, som sagt. Men det är ju inte alltid svart eller vitt, även om vissa gärna vill att det ska vara det.

Jag fick lära mig av Bamse, världens starkaste björn.

Ingen blir snäll av stryk.

Detta är ett av hans mest kända uttryck och bär på ett budskap, att våld, mobbning eller hårda metoder inte gör någon till en bättre människa. Istället förespråkar han snällhet, förståelse och rättvisa, även mot dem som kanske själva inte alltid är så snälla.
Det är en grundläggande värdering i Bamses värld, att man vinner mer på att vara snäll än att vara hård.

Det får vi lära oss från en tidning/film för barn. Kanske man måste gå ner på den nivån, för att vissa av dumplingarna ska förstå.

Svart eller vitt är enkelt och bekvämt för dem med en begränsad och primitiv tankeförmåga.
Senast redigerad av Takanashi 2025-06-08 kl. 21:19.
Citera
2025-06-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Vi har bägge varit inne på detta hur det drabbar de anhöriga. Bara de att vissa känner ett starkt behov utav att gå ut i sociala medier där de publikt och öppet tar avstånd säger en hel del om den press du beskriver, de får inte tid eller ro att hantera och gå igenom vad som hänt.

Jag kan tänka mig att om man ser till den personen hon pratar om i den artikeln går att tillämpa 2 scenarion. Baserat på hur anhöriga blir påhoppade och sådant som vandalism med mera. Samt hur folk sitter och hoppas på självmord. Kan vi anta att dessa personer är på de uthängda rätt hårt och pressar dem, hela situationen och all ångest blir en stor press, alltså något man bara vill ifrån.

Likt folk som blir mobbade i skolan, det är många som till slut inte orkar mer. Många som blir mobbade i skolan tar sina liv.

Sedan har vi de scenario som du beskriver att man ser den pressen som påverkar sin käraste. Kanske personen är arg och frånvarande, alla vänner sticker när man behöver dem som mest.

Det är komplext, men vad vi kan se utav hennes intervju är ju hur hon påverkats både före och efter självmordet. Det är inte rätt. Det är en ofantlig press som läggs på de anhöriga.

Ja, vi brukar ju ofta ha liknande tankar och åsikter när det gäller dom anhöriga. Och det här var inte riktat som nån kritik mot dig, det vill jag vara tydlig med. Det var snarare en fortsättning på ett resonemang, rent allmänt, om ett av alla de problem som Dumpen faktiskt är med och skapar.
Citera
2025-06-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Ja, jag kan av professionell erfarenhet intyga att de flesta exponerade och andra förövare lägger av med sitt beteende. De blir faktiskt jävligt spaka och tysta. Vilket för övrigt är helt rätt åt dem (men det är mer en privat åsikt). Detta stöds av statistiken som visar att få återkommer som dubbelgäddor. Det stöds också av kriminalstatistiken som visar att de flesta som blir påkomna med sexualbrott inte återkommer i statistiken.

Bara för att de inte dyker upp på dumpens radar betyder inte att de tystnat. Bara att de hittar andra vägar.
En annan sak att beakta är hur loggarna basically utgör instruktionsmanualer för hur man får tag i tobak, alkohol och droger från vuxna lättlurade män.
Att fällda brottslingar inte återkommer har ingenting med dumpen att göra. Eftersom deras arbete knappast bidragit till att få någon fälld. På sin höjd möjligen bidragit med stödbevisning. I ett fåtal fall.
Så du tillskriver dumpen mer kredd än verkligheten visar.

Din ”proffesionella erfarenhet” har ingen betydelse här, eftersom du uppenbart är jävig.
Citera
2025-06-08, 21:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av luohan
Bara för att de inte dyker upp på dumpens radar betyder inte att de tystnat. Bara att de hittar andra vägar.
En annan sak att beakta är hur loggarna basically utgör instruktionsmanualer för hur man får tag i tobak, alkohol och droger från vuxna lättlurade män.
Att fällda brottslingar inte återkommer har ingenting med dumpen att göra. Eftersom deras arbete knappast bidragit till att få någon fälld. På sin höjd möjligen bidragit med stödbevisning. I ett fåtal fall.
Så du tillskriver dumpen mer kredd än verkligheten visar.

Din ”proffesionella erfarenhet” har ingen betydelse här, eftersom du uppenbart är jävig.

Generellt sätt återfaller ca 40% av de lagförda för olika typer av brott. Sannolikheten för att de som dykt upp på dumpen tyvärr hittar andra vägar är definitivt mycket , mycket stor.
Citera
2025-06-08, 21:41
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Tänk vad enkelt allting hade varit om vi bara kunde stoppa allt ont i samhället med en liten textsnutt. Vi sätter upp lappar i butikerna, "Du får inte stjäla", och sen är det problemet löst. Eller ännu bättre, vi skickar ut ett sms varje morgon till hela befolkningen där det står "Du får inte mörda någon". För alla vet ju att folk alltid gör precis som det står i skrift, eller hur?

Det är ju nästan rörande naivt av dom med den så kallade friskrivningen men framför allt rätt långt från hur verkligheten faktiskt fungerar.
Jag håller inte med, det Dumpen gör är definitivt fel, och det friskriver de inte med ett liknande av en brasklapp. En brasklapp blir inte syftet men den gör definitivt det att färre ger sig på, dock sannolikt inte att alla håller fingrarna i styr. Uppmaning vid varje postning är det minsta man kan begära av Dumpen.
Citera
2025-06-08, 21:46
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regislator
Ja, jag kan av professionell erfarenhet intyga att de flesta exponerade och andra förövare lägger av med sitt beteende. De blir faktiskt jävligt spaka och tysta. Vilket för övrigt är helt rätt åt dem (men det är mer en privat åsikt). Detta stöds av statistiken som visar att få återkommer som dubbelgäddor. Det stöds också av kriminalstatistiken som visar att de flesta som blir påkomna med sexualbrott inte återkommer i statistiken.
Det kanske beror på vård de får, vård som dumpen inte erbjuder. Vård lär bl a ut att inte lockas av inre impulser, fiskarna gör precis motsatsen, de lockar och pockar och dra de ännu längre ned i sexskiten.
Citera
2025-06-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Generellt sätt återfaller ca 40% av de lagförda för olika typer av brott. Sannolikheten för att de som dykt upp på dumpen tyvärr hittar andra vägar är definitivt mycket , mycket stor.

Garanterad. Det här var väl också den första punkten dumpen-kritiker tryckte på när de öppnade portarna.
Citera
2025-06-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ja, vi brukar ju ofta ha liknande tankar och åsikter när det gäller dom anhöriga. Och det här var inte riktat som nån kritik mot dig, det vill jag vara tydlig med. Det var snarare en fortsättning på ett resonemang, rent allmänt, om ett av alla de problem som Dumpen faktiskt är med och skapar.
Ber om ursäkt, det var inte alls så jag tog det. Precis som du fortsatte jag bara min tanke rent av.

Tog inte till mig ditt resonemang som kritik eller menade illa vid vad jag skrev. Bara påpekade att jag kommer ihåg tidigare när vi pratat om det samma.

Det är svårt att inte engagera sig eller blossa upp. Så som de anhöriga blir utsatta som tredje part. Somliga vill likna denna påverkan vid att om någon grips eller döms så är det inte polisens fel att anhöriga blir påverkade.
Men polis arbetar aktivt för att inte drabba andra eller utsätta dömda/misstänkta för onödig påverkan. Något som inte är sant om dumpen. Annan media följer pressetiska regelverket där man skall tänka efter vilka som kommer drabbas och hur utav en publicering. Där de regelverket säger exempelvis att om priset är för stort för närstående skall man undvika publicering. Men inte för dumpen, de kan inte göra något fel och har hittat den optimala vägen direkt för de är helt felfria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in