2025-06-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Hon sa t.o.m.: "en ögonblicksbild, det är lite som vädret". Så kan man ju resonera om man inte tror på klimatförändringar.
Självklart är det en ögonblicksbild, halva mätperioden ligger före dickpics- och självmordsskandalen på UD (började 9 maj). Så, Karin Enström, Sveriges fd. försvarsminister under Reinfeldtregimen, vars expertis 2013 uttryckte att ”ryssen vänder sig österut”: Det är snarare att korka upp champagnen över att det blev 18,3 och inte 16,3 för Nya Moderaterna denna gång.
Citera
2025-06-06, 05:19
Medlem
Knappt var fjärde väljare skulle rösta på något av de tre regeringspartierna om det vore val i dag. Det visar SCB:s stora opinionsmätning. Så svagt väljarstöd har ingen regering haft sedan slutet av 1970-talet.

De tre regeringspartierna slår ett slags bottenrekord i den stora opinionsmätning som statistikmyndigheten SCB levererade på torsdagen. Där uppger bara 24,5 procent av väljarna att de skulle rösta på M, KD eller L. Tre av fyra väljare skulle alltså rösta på något av partierna utanför regeringen om det vore val i dag.
Faktum är att man får gå tillbaka till 1979 för att hitta en regering som var mindre attraktiv för väljarna enligt SCB:s mätningar. Då handlade det dessutom om en enpartiregering, ledd av Folkpartiets Ola Ullsten.

https://www.dn.se/sverige/scbs-matning-svagaste-regeringen-sedan-1970-tal
Citera
2025-06-06, 06:13
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Knappt var fjärde väljare skulle rösta på något av de tre regeringspartierna om det vore val i dag. Det visar SCB:s stora opinionsmätning. Så svagt väljarstöd har ingen regering haft sedan slutet av 1970-talet.

De tre regeringspartierna slår ett slags bottenrekord i den stora opinionsmätning som statistikmyndigheten SCB levererade på torsdagen. Där uppger bara 24,5 procent av väljarna att de skulle rösta på M, KD eller L. Tre av fyra väljare skulle alltså rösta på något av partierna utanför regeringen om det vore val i dag.
Faktum är att man får gå tillbaka till 1979 för att hitta en regering som var mindre attraktiv för väljarna enligt SCB:s mätningar. Då handlade det dessutom om en enpartiregering, ledd av Folkpartiets Ola Ullsten.

https://www.dn.se/sverige/scbs-matning-svagaste-regeringen-sedan-1970-tal
Fast det är ju inte oväntat att väljarna sviker regeringen; särskilt moderaterna och kristdemokraterna gick ut med långtgående populistiska vallöften som man inte varit i närheten att uppfylla, och gentemot samtidens stora utmaningar verkar regeringen handlingsförlamad; en vankelmodig Kristersson och en lat och okunnig Busch som centrala medlemmar av en regering är ju inte vad vi behöver i dess oroliga tider.
Citera
2025-06-06, 06:40
Avstängd
OliverCromwells avatar
Enligt SCB:s mätning ökade MP mest av alla jämfört med förra mätningen.

Det är väl knappast så att några rödgröna partier utmärkt sig den senaste tiden. Det är till 100% regeringens förtjänst att de tappar så mycket. Ett CAPITALT jävla misslyckande i fråga efter fråga. En ovilja eller kanske oförmåga att ta hand om den ekonomiska politiken. Inflationen, höjda matpriser.

Och NEJ! All fattar att Sossarna och vänster inte kommer heller att lösa dessa problem. Det är sak samma. Problemet ligger i att väljarna tröttnar på en regering som inte klarar av att leverera. Och då spelar det ingen roll hur urusel en opposition är.

Till slut kommer man över en tröskel där det inte längre går att skrämma upp väljare med hur mycket sämre de kommer att ha det när oppositionen väl kommer till makten.
Citera
2025-06-06, 12:26
Medlem
Giant Squids avatar
KD snart förpassats till historiens soptipp.
ATM effekten?
Citera
2025-06-06, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast det är ju inte oväntat att väljarna sviker regeringen; särskilt moderaterna och kristdemokraterna gick ut med långtgående populistiska vallöften som man inte varit i närheten att uppfylla, och gentemot samtidens stora utmaningar verkar regeringen handlingsförlamad; en vankelmodig Kristersson och en lat och okunnig Busch som centrala medlemmar av en regering är ju inte vad vi behöver i dess oroliga tider.

Precis, nuvarande regering har inte levererat. Problembilden som vanligt folk lever med består.
Citera
2025-06-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Många går säkert till S och andra vänster partier, men även till MED, AFS och Elsa Widdings nya parti.

Jag har röstat SD de senaste 4 valen, men nu blir det inget mer. Jag har siktat in mig på MED, men är det så att jag ser att MED inte kommer in blir det en röst på Maggan och det blir i så fall en ren proteströst för Tidö-Regeringens svek.

Men står det en AR-15 i min vapengarderob på jaktlicens vid nästa val tänker jag nog om.

Hade folk tänkt sådär efterblivet 2006 hade inte sd haft någon chans att komma in 2010.
Citera
2025-06-06, 16:29
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Hade folk tänkt sådär efterblivet 2006 hade inte sd haft någon chans att komma in 2010.
Jag har stött SD väldigt länge. Men inte längre.
Citera
2025-06-06, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Precis, nuvarande regering har inte levererat. Problembilden som vanligt folk lever med består.

Ja, och det är därför sossarna kommer vinna en jordskredsseger i nästa val.
Citera
2025-06-06, 17:52
Medlem
Skrattkramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
KD snart förpassats till historiens soptipp.
ATM effekten?

Nej, bindestreckseffekten...
Citera
2025-06-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag har stött SD väldigt länge. Men inte längre.

Min poäng var att det är korkat att inte stötta partier utanför riksdagen för att de inte kommer in.
Citera
2025-06-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie
Jag slår vad om att det är fler SD-väljare än M-väljare som går över till MED. MED är partiet för missnöjda Sverigedemokrater.

Nej moderater går till MED. Sd;are går till soffan eller AFS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in