2025-06-05, 13:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är som valvakor, ena sidan leder "stort" när typ 50% väljare (motsvarar deltagandet i denna undersökning) räknats sedan vänder det när distrikt med många av andra sidan räknats.
Jo, precis.

SCB har satt orimligt låga felmarginaler på sina siffror. T ex har man +/- 0,7% på V:s 7,1%. Men det kan mycket väl vara så att V-röstare är mer villiga att svara än andra, t ex SD-are som visat sig vara mer ovilliga att svara.. Det är inte alls orimligt att V endast har 5% bland de som inte svarat. I så fall är den riktiga siffran för V, 6,05%, och det det är en bra bit utanför SCBs påstådda femarginal.

En annan faktor som ganska säkert påverkar: SCB har sökt de slumpvis utvalda via telefon. Men mer än 10% av alla hushåll har dolt eller hemligt nummer, och partifördelningen mellan dessa kanske inte alls är som partifördelningen mellan folk i allmänhet.

Ett klassiskt exempel på hur fel det kan bli är det amerikanska presidentvalet mellan Dewey och Truman 1948, där opinionsundersökarna gjorde flera blundrar och felaktigt pekade ut Dewey som klar vinnare. Om jag minns rätt så var en av faktorerna just det att man kontaktade väljarna via telefon. Men många Trumanväljare hade inte telefon…. https://en.wikipedia.org/wiki/Dewey_Defeats_Truman

(Med detta sagt så har jag ingen uppfattning om vilka partier som är över- eller underrepresenterade i SCBs undersökning.)
Citera
2025-06-05, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ökningen i övriga partier kan vara MED, moderater som tycker Kristersson är för vänster. SD har förlorat till övriga, kanske AfS?
Alla i Tidö-samarbetet förlorar till S. De behöver fundera på vilka frågor som gör det? Ekonomin?
S och MP är kvinnopartier nu. 11 % fler kvinnor än män som röstar S. Som hela S och MP tillsammans. Detta är något Tidö-partierna måste lösa.

Jag slår vad om att det är fler SD-väljare än M-väljare som går över till MED. MED är partiet för missnöjda Sverigedemokrater.
Citera
2025-06-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det kostar röster att bråka med jägarna om hur deras vapen ska se ut.

Hoppas ni trycker det är värt det moderater och SD'are.

Ja, eftersom Socialdemokraterna försvarar jägarna. Det blir därför en jordsskresseger för de rödgröna i nästa val.
Citera
2025-06-05, 15:58
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinZombie
Ja, eftersom Socialdemokraterna försvarar jägarna. Det blir därför en jordsskresseger för de rödgröna i nästa val.
Nej, så är det inte.
Citera
2025-06-05, 16:03
Medlem
Citat:
Nej, så är det inte.

Du såg ju för fan själv att socialdemokraterna är det parti som ökat mest sedan förra mätningen och sedan valet!
Citera
2025-06-05, 16:39
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Du såg ju för fan själv att socialdemokraterna är det parti som ökat mest sedan förra mätningen och sedan valet!
Jag svarade på "Ja, eftersom Socialdemokraterna försvarar jägarna."

Socialdemokraterna försvarar inte jägarna.
Citera
2025-06-05, 16:41
Medlem
Citat:
Jag svarade på "Ja, eftersom Socialdemokraterna försvarar jägarna."

Socialdemokraterna försvarar inte jägarna.

Du sa att socialdemokraterna ökar för att M och SD svikit jägarna.
Citera
2025-06-05, 16:43
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Du sa att socialdemokraterna ökar för att M och SD svikit jägarna.
Jag skrev ingenting om socialdemokraterna. Jag skrev att det går dåligt för M och SD för att de bråkar med jägarna.
Citera
2025-06-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vi pratar ju för fullt om möjligheten att återta medborgarskap om individen är kriminell och det är ganska många kriminella som invandrat till Sverige och lever rövare i trygghet för att de vet Sverige är ett paradis för kriminella och man riskerar inte att bli utvisad oavsett vad man gör när man väl fått medborgarskap.

Så visst får bidragspartierna som skyddar kriminella deras röster och då förhindrar förslag om att kunna återta medborgarskap vid kriminellt leverne.
Näh.
Man kan ta medborgarskap för de som har dubbla. Men man kan inte göra folk statslösa om de avsagt sig sitt gamla.
Citera
2025-06-05, 16:57
Medlem
Citat:
Jag skrev ingenting om socialdemokraterna. Jag skrev att det går dåligt för M och SD för att de bråkar med jägarna.

Och till vilket parti går M och SD-väljare till då?
Citera
2025-06-05, 17:16
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Och till vilket parti går M och SD-väljare till då?
Många går säkert till S och andra vänster partier, men även till MED, AFS och Elsa Widdings nya parti.

Jag har röstat SD de senaste 4 valen, men nu blir det inget mer. Jag har siktat in mig på MED, men är det så att jag ser att MED inte kommer in blir det en röst på Maggan och det blir i så fall en ren proteströst för Tidö-Regeringens svek.

Men står det en AR-15 i min vapengarderob på jaktlicens vid nästa val tänker jag nog om.
Citera
2025-06-05, 17:55
Medlem
S har lika många mandat som tidö tillsammans om det vore väl idag. 2026 blir en repris på 1520. Huvuden kommer att rulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in