2025-06-08, 11:10
Medlem
löls avatar
Hej,

Min uppfattning är att utjämningssystemet syftar till att bistå kommunerna med extra pengar i kassan.

Se även frågan längre ner, där jag ställde frågan till en politiker i min kommun.

------------------------------------------------------------------------------------

SKR hemsida:

Utjämningssystemet är statens sätt att utjämna skillnader och skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar mellan landets kommuner respektive mellan landets regioner.

Det är stora skillnader i skattekraft och mellan befolkningens behov av service i olika delar av landet, samtidigt som att staten vill att invånarna ska garanteras likvärdig kommunal service.

Syftet med utjämningssystemet
Syftet är att skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar för alla kommuner och regioner att tillhandahålla service oberoende av skattekraft och kostnader som inte går att påverka.

Systemet gäller lagstadgad verksamhet, inte frivillig.

https://skr.se/skr/ekonomijuridik/ekonomi/utjamningssystem/vanligafragoromutjamningssystemet.11892.html
-------------------------------------------------------------------------------------------------

När jag ställde frågan till en politiker i min kommun. Om att Malmö går på minus men tack vara utjämningssystemet klarar Malmö av sina utgifter.

Då fick jag svaret:
Du bör nog läsa på om utjämningssystemet. Det är inte pengar Malmö ”får”, det är pengar Malmö ska ha eftersom väldigt många jobbar i Malmö men skattar i en annan kommun. Alternativet är att alla skattar där de jobbar.

Jag blev förvirrad då SKR säger annat som jag pastade längre upp??
Citera
2025-06-08, 11:14
Medlem
Naturligtvis blir du förvirrad eftersom Malmö tar inget eget ansvar för sin ekonomi utan kallt kalkylerar med att ständigt få ännu mer pengar från utjämningssystemet. Malmö vilar tungt på det eftersom den svarta arbetsmarknaden är ganska stor i Malmö där många arbetar fast de uppbär bidrag och så vill de inte betala skatt för så gör man inte i sina hemländer. Mycket skattefusk och korruption och malmöpolitikerna gör inte ett skit åt det utan gottar sig istället med alla miljarder som andra delar av Sverige bidrar med.

Ungefär 7 miljarder kr per år rånar de andra kommuner på.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-06-08 kl. 11:17.
Citera
2025-06-08, 11:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hade Malmö varit ett företag så hade skiten lagts ner för länge sen.
Helt vansinnigt att kommuner får hålla på så här år efter år. Har man inga pengar och går med förlust så försöker man spara in på onödiga utgifter, sälja av onödiga innehav av produkter.

Lyxfälla borde ta en månad med Malmös politiker och få dem att lära sig hur plus och minus funkar.
Citera
2025-06-08, 11:36
Medlem
Just Malmö en en klass för sig där det bor sjukt mycket invandrare som bara kostar pengar.
Men utjämningssystemet är för att hela Sverige skall kunna leva.
Du kan inte ha ett Norrland där du tar elen och malmen och sedan lämnar det åt sitt öde i övrigt. Man måste ge tillbaka också.
Att Stockholm har mycket pengar är för att huvudkontoren ligger där.
Stockholm som sådant genererar väldigt lite pengar.

Det blir jobbigt för Stockholm om de skulle få betala extra för att få in mat, el och annat.
Skall vi ha tullar för alla som vill lämna Stockholm o resa genom landet?
Skall de tvingas generera sin egen el i Stockholm?
De kan äta sin egen potatis som de odlar...var?

Nej, ett land måste hålla ihop och utjämningssystemet är en del av detta.
Citera
2025-06-08, 11:43
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl

Det är inte konstigt att du blir förvirrad, det är ett komplicerat system, och folk blandar ofta ihop det med sina politiska känslor.

Utjämningssystemet är inte till för att “belöna” Malmö eller “straffa” Täby – det är till för att hela landet ska kunna upprätthålla lagstadgad service. Det handlar om skola, vård, äldreomsorg – oavsett om du bor i Dorotea eller Rosengård.

Att vissa kommuner – som Malmö – får mycket i utjämning betyder inte att systemet är riggat. Det betyder att Malmö, precis som t.ex. Ljusnarsberg, har låga skatteintäkter i förhållande till sina behov. Det kan bero på arbetslöshet, stor andel barn/äldre, eller låga fastighetsvärden. Inte bara invandring.

Och myten om att Malmö skulle “plundra” resten av Sverige? Lika trött som felaktig. Umeå, Ljusdal, Borlänge, Filipstad, Åsele – det finns gott om kommuner som får ut mer per invånare än Malmö, men märkligt nog nämns de aldrig i de här trådarna.

Utjämning är inte ett problem. Det är ett samhällskontrakt. Alternativet är att vissa kommuner havererar totalt – och det är både dyrare och farligare för hela landet.
Citera
2025-06-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det är inte konstigt att du blir förvirrad, det är ett komplicerat system, och folk blandar ofta ihop det med sina politiska känslor.

Utjämningssystemet är inte till för att “belöna” Malmö eller “straffa” Täby – det är till för att hela landet ska kunna upprätthålla lagstadgad service. Det handlar om skola, vård, äldreomsorg – oavsett om du bor i Dorotea eller Rosengård.

Att vissa kommuner – som Malmö – får mycket i utjämning betyder inte att systemet är riggat. Det betyder att Malmö, precis som t.ex. Ljusnarsberg, har låga skatteintäkter i förhållande till sina behov. Det kan bero på arbetslöshet, stor andel barn/äldre, eller låga fastighetsvärden. Inte bara invandring.

Och myten om att Malmö skulle “plundra” resten av Sverige? Lika trött som felaktig. Umeå, Ljusdal, Borlänge, Filipstad, Åsele – det finns gott om kommuner som får ut mer per invånare än Malmö, men märkligt nog nämns de aldrig i de här trådarna.

Utjämning är inte ett problem. Det är ett samhällskontrakt. Alternativet är att vissa kommuner havererar totalt – och det är både dyrare och farligare för hela landet.

Det är korrekt det du beskriver, men några kommentarer:

Varför skall Malmö ha utjämning?
* Alla som jobbar i Danmark men bor i Sverige skattar i Danmark, skatteavtalet mellan SE/DK gör att svenska staten kompenseras, men flertalet av dem bor ju i Malmö och därför bör Malmö kompenseras
* Det är ju inte Malmö som bestämt nivån på massinvandring och var de skall bo, men många lediga bostäder och diverse bidrag har ju skapat en stor inflyttning. Tänk om Vellinge hade tagit sin del?

Varför skall Malmö inte ha utjämning?
* Systemet skapar inga incitament till förändring. Se bara på de debila galningarna Jammeh och Schönström?

Frågan är bara hur ett alternativt system skulle se ut? Sannolikt måste mer detaljerade krav ställas på förbättringar av Kommunens organisation och verksamhet. Jag tänker t.ex. på det vettlösa stödet till Flamman
Citera
2025-06-08, 12:34
Medlem
Utjämningssystemet krävs för att uppfylla ett antal lagar som rör främst skola, äldreomsorg och socialtjänst. Enligt svensk lag har alla medborgare rätt till likvärdig kommunal service. Om ni vill avskaffa utjämningen måste ni ändra de lagarna och ta bort skrivningarna om att vi medborgare har samma rättigheter oavsett var vi bor. Lycka till med det. Det finns mig veterligen inget riksdagsparti som har den åsikten.
Citera
2025-06-08, 13:11
Medlem
Citat:
Hej,

Min uppfattning är att utjämningssystemet syftar till att bistå kommunerna med extra pengar i kassan.

Se även frågan längre ner, där jag ställde frågan till en politiker i min kommun.

------------------------------------------------------------------------------------

SKR hemsida:

Utjämningssystemet är statens sätt att utjämna skillnader och skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar mellan landets kommuner respektive mellan landets regioner.

Det är stora skillnader i skattekraft och mellan befolkningens behov av service i olika delar av landet, samtidigt som att staten vill att invånarna ska garanteras likvärdig kommunal service.

Syftet är att skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar för alla kommuner och regioner att tillhandahålla service oberoende av skattekraft och kostnader som inte går att påverka.

https://skr.se/skr/ekonomijuridik/ekonomi/utjamningssystem/vanligafragoromutjamningssystemet.11892.html
-------------------------------------------------------------------------------------------------

När jag ställde frågan till en politiker i min kommun. Om att Malmö går på minus men tack vara utjämningssystemet klarar Malmö av sina utgifter.

Då fick jag svaret:
Du bör nog läsa på om utjämningssystemet. Det är inte pengar Malmö ”får”, det är pengar Malmö ska ha eftersom väldigt många jobbar i Malmö men skattar i en annan kommun. Alternativet är att alla skattar där de jobbar.

Hur tror du annars kommuner med "utmaningar" skall överleva ekonomiskt? Du jobbar och betalar skatt i din idyll men det blir neddragningar på dina barns skola för att polisen skall ha råd att grilla korv med kriminella i utanförskapsområden. Nu generaliserar jag väldigt men i princip funkar det så
Citera
2025-06-08, 13:18
Medlem
löls avatar
Jag hade inte bra koll på vad utjämningssystemet gick ut på innan, mer än att det finns 290 kommuner i Sverige och 279 av dessa får bidrag via utjämningssystemet.

Vilket i mina ögon betyder att 95% av våra kommuner inte kan upprätthålla samhällskontraktet utan bidrag i form av utjämningssystemet? Eller har jag fel?

Har det alltid varit så dåliga siffror i kommunerna?
Citera
2025-06-09, 04:47
Avslutad
Citat:
Hej,

SKR hemsida:

Då fick jag svaret:

Malmö - ett sätt att förklara. Men skulle alla kommuner ha den ekonomin, skulle Sverige gå i konkurs.
Citera
2025-06-09, 13:53
Medlem
Sedan finns det massor av kommuner som har en onormalt stor andel ofantligtanställda och exporterar egentligen ingenting till nytta för fosterlandet. Det är oftast medborgare i sådana kommuner som protesterar mot utjämningssystemet.

Ta kommuner med universitet, universitetssjukhus, departement, huvudkontor, militärstäder, fängelser, o.s.v o.s.v.

En lyckodröm för vilken kommun som helst är att få ett jättefängelse. Garanterade skatteintäkter för tid och evigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in