Citat:
Ursprungligen postat av
PerAlbinErlander
Människors kognitiva förmåga är tyvärr int likadant fördelade mellan olika länder och olika etniska grupper. I Japan och andra asiatiska länder ligger det genomsnittliga IQ en bit norr om 100. Ashkenazijudar har ett IQ som i snitt ligger ännu högre. I andra länder som tex Somalia och Gaza ligger genomsnittet bara lite över 60. Skillnaden är således enorm. Ett lands välstånd korrelerar väldigt bra med befolkningens genomsnittliga IQ. Inom ett land korrelerar individers välstånd lika bra med individernas individuella IQ. Människor med lågt IQ här i Sverige är fattigare, sjukare, lever kortare, är mer kriminella, är mer utsatta för kriminalitet osv än de med hög IQ.
Betänk en nyanländ invandrare med 65 i IQ. Jag törs hävda att det är omöjligt för denne att integreras i Sverige. Att lära sig en användbar svenska eller skaffa sig ett arbete är helt enkelt inte möjligt. Som jämförelse kan jag nämna att det är förbjudet i lag i USA för de väpnade styrkorna att anställa någon med ett IQ under 83. Det finns inga uppgifter som är så enkla att de klarar av det. Betänk då en individ med ett IQ på 65…
Jag undrar om våra politiker är medvetna om detta faktum? Det är kanske för smärtsamt att ta in?
Vad krävs för att politikerna skall inse detta och hur kan det hanteras?
Ja, och det stämmer även inom befolkningar. Media matar oss med lögnen att rikedom och en hög lön innebär att du lever längre, eller att en utbildning leder till att man tjänar mer. Det de inte förstår är att det endast är en korrelation, inte ett kausalt samband. Anledningen att rika individer oftast lever längre, eller att en utbildning leder till högre lön, beror på att intelligenta människor tar hand om sin hälsa, finner mening i utbildning och är bra på att värdeskapa. En lågintelligent individ kommer naturligtvis inte få en bättre hälsa eller leva längre om den bli rik på Lotto, utan snarare tvärtom.